Hej, jag undrar om det finns tryckknappar med tre lägen och vad kallas i så fall en sådan? Typ som en trapp fast med tre utgångar. Jag har inte hittat någon i affär men det kan vara för att jag inte helt vet vad jag letar efter.

Det är till en utebelysning, och jag vill ha så att första läget är AV, andra är PÅ och tredje är rörelsevakt.

Jag kan ju sätta en vanlig brytare först för AV/PÅ och sedan en till vanlig trappbrytare som växlar mellan PÅ/rörelsevakt men det hade varit trevligt med endast en knapp för allt.

Se bild för hur jag tänker.
 
  • Handritat elschema för utebelysning med strömbrytare och rörelsevakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blåbay skrev:
Hej, jag undrar om det finns tryckknappar med tre lägen och vad kallas i så fall en sådan? Typ som en trapp fast med tre utgångar. Jag har inte hittat någon i affär men det kan vara för att jag inte helt vet vad jag letar efter.

Det är till en utebelysning, och jag vill ha så att första läget är AV, andra är PÅ och tredje är rörelsevakt.

Jag kan ju sätta en vanlig brytare först för AV/PÅ och sedan en till vanlig trappbrytare som växlar mellan PÅ/rörelsevakt men det hade varit trevligt med endast en knapp för allt.

Se bild för hur jag tänker.
En sån här?
https://www.elbutik.se/product.html...1danH3Hyr2CVqKSLgxVxpk_4HhfMauDxoCySYQAvD_BwE
 
F frause skrev:
En sån här?
[länk]
Ja precis en sån med 0-1-2 fyller funktionen jag vill åt, men allra helst hade jag velat ha så den ser ut som en vanlig tryckknapp man har i huset, fast med tre fasta lägen då. Finns det?
 
B Blåbay skrev:
Ja precis en sån med 0-1-2 fyller funktionen jag vill åt, men allra helst hade jag velat ha så den ser ut som en vanlig tryckknapp man har i huset, fast med tre fasta lägen då. Finns det?
Nej.
 
Jag har använt kronomkopplare, ena vippan till/från, andra vippan alltid till/rörelsevakt.
Lite led”trådar”. Fas in på pil ut, L till vakt och andra pilut till last.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det närmaste du kan komma, är att ta en kronbrytare. Låt ena knappen gå direkt till lampan, den andra via skymmningsrelätet.

Är båda knapparna i läge Off, så är lampan släckt. Ena On, så lyser den via skymningsreläet, den andra, elker båda On, så lyser lampan konstant.
 
Tack för alla tips, nu ska jag testa lite och se vilket jag väljer! Mvh Axel
 
prototypen prototypen skrev:
Jag har använt kronomkopplare, ena vippan till/från, andra vippan alltid till/rörelsevakt.
Lite led”trådar”. Fas in på pil ut, L till vakt och andra pilut till last.

Protte
Det har jag också. Problemet är att jag aldrig kommer ihåg vilken vippa som är till vad. Och inte upp/ner på vippan heller. :mad:
 
Varför krångla till det?
Är det en rörelsevakt med inbyggt ljusrelä, Typ billigt som kostar ca en hundring och du inte störs av att kan du ha förbikopplingen via brytaren så att du kan tända belysningen oavsett ljusförhållanden och ifall det är någon som går förbi
 
Pen Pen skrev:
Det har jag också. Problemet är att jag aldrig kommer ihåg vilken vippa som är till vad. Och inte upp/ner på vippan heller. :mad:
Dymo?
 
tommib
Ett till tips är att inte bryta matningen till rörelsevakten. De flesta tänder nämligen när man kopplar in spänning, som ett funktionstest.

Bättre är att gå från rörelsevakten med tändtråd till strömbrytaren och från strömbrytaren sedan välja rörelsevakt eller fast fas. Om det är möjligt beror lite på hur installationen ser ut.

För att möjliggöra av så använder man en dubbeltrapp som beskrivs ovan.

Sektionsströmställaren ovan löser inte problemet, det gör däremot en Hand-0-Autoomkopplare. Dessa är oftast inte så snygga tyvärr.
 
U Uffe A skrev:
Varför krångla till det?
Är det en rörelsevakt med inbyggt ljusrelä, Typ billigt som kostar ca en hundring och du inte störs av att kan du ha förbikopplingen via brytaren så att du kan tända belysningen oavsett ljusförhållanden och ifall det är någon som går förbi
Ja det är sån billig, 200kr ca. Inbyggt ljusrelä. Inte säker hur du menar att jag ska koppla?

Varför jag vill ha tre lägen, det är på garageuppfarten och idag har jag två lampor på rörelsevakt/ljusrelä på normal ljusstyrka, ca 800 lumen styck, nu ska jag komplettera med en starkare LED-lampa på 9400 lumen som kommer lysa upp hela uppfarten och mycket runt omkring. Denna är för stark för att ha på rörelsevakt alltid, jag vill kunna använda denna när jag ex skottar eller pysslar med något ute i mörkret, men vill kunna ställa den på rörelsevakt när vi är bortresta som ett slags inbrottsskydd.
 
tommib tommib skrev:
Ett till tips är att inte bryta matningen till rörelsevakten. De flesta tänder nämligen när man kopplar in spänning, som ett funktionstest.

Bättre är att gå från rörelsevakten med tändtråd till strömbrytaren och från strömbrytaren sedan välja rörelsevakt eller fast fas. Om det är möjligt beror lite på hur installationen ser ut.

För att möjliggöra av så använder man en dubbeltrapp som beskrivs ovan.

Sektionsströmställaren ovan löser inte problemet, det gör däremot en Hand-0-Autoomkopplare. Dessa är oftast inte så snygga tyvärr.
Ska se om jag kan lägga brytaren efter rörelsevakten, men det lutar kanske åt kronbrytaren som nämnts tidigare för enkelheten och utseendets skull.
 
B
Nej, tror de menar att fasen alltid ska vara på till röreslesensorn med skymningsrelä.

Parallellt med röreslevakten så kopplar du utgående fas från lampknappen till lampan.

Så är det i alla fall kopplat hemma hos oss. En helt vanlig knapp används och får samma funktion som du eftersöker.
 
  • Gilla
Blåbay
  • Laddar…
En dubbeltrapp skulle också kunna gå, när vi ändå är igång. Dra ner tändtråden från rörelsevakten ner genom ena trappbrytaren ut till armaturen. Lägg sedan en vanlig tändning över den andra.

Både av; allt av.
Båda till/forcering till: armatur lyser
Relä till/forcering av: armatur tänds på sensor.

Sen vete tusan om jag tycker det är en så bra lösning.. :rofl:
 
  • Gilla
Blåbay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.