Hej!

Vi har köpt en Franke köksfläkt med inbyggd transformator för styrning av centralfläkt i lägenheten (bor i bostadsrätt med enskild centralfläkt i klädkammaren).

Inget konstigt för mig med nolla, fas och jord. Men från fläkten är det enbart 1 kabel som ska styra centralfläkten medan vi har 4 kablar som kommer ut. Hur kopplar vi in de och vad ska man göra med överblivna kablar?


Från fläkt - Svart a kabeln är utgående fas med varierande spänning på 100-230 v.
Från vägg - svart fas, blå nolla, jord, sedan av de fyra övriga gul, grön, grå och brun är enbart brun strömförande.

Tacksam för svar!
 
  • Elkablar som sticker ut ur ett öppet eluttag på kaklad vägg, inkluderar svart, blå, och flerfärgade trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel ovan, ingen av de fyra övriga kablar är strömförande.
 
Svårt att svara på utan att veta vart kablarna går. Du får helt enkelt gå bakåt i installationen och se vart kablarna är anslutna. Har du tur går de direkt till centralfläkten. Annars via någon dosa.
 
Här är schema för fläkt. Och kablarna.
 
  • Elschema på ett värmeteråtervinningsaggregat med kopplingar och inställningar mot en målad vägg och en flätad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar med flera färgkodade kablar kopplade till anslutningsblock i en elektrisk låda för en fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick det att funka enligt schema 2 ovan, i alla fall så funkar nu centralfläkten och vi äntligen har även drag i badrum. Men, den gråa sladden, nr 3 fattar jag inte vad den ska. Och känns inte heller som draget påverkas i köksfläkten.

Har kopplat enligt schema, fas och nolla till en brytare, från den fas till fläkt och nolla sammankopplad med fläktens nolla samt sladd 7 och 4 (brun och grön) Fläktens transformator kabel kopplad till 3 (gul)

Men vart ska den gråa som är nr 6?
 
OBS Provisorisk inkoppling nu bara innan fläkten ska på plats
 
  • Provisoriska elanslutningar med lösa kablar och skruvklämmor på en vägg, väntar på fläktinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.