wildeside
E eleson skrev:
OK. Så om det är minusgrader ut så tillförs ingen värme till pumpen från marken?
Jag skulle lägga markisolering som det röda här: -|_|- och låta marken säkra att det inte fryser. Kanske ett isolerat lock.

Isolerar du lådan runt om i marken så riskerar du att kalluften rinner ner i botten, utan att marken värmer.
Och vad händer när tjälen går ner 30-40 cm runt en 50 cm djup gropp?
Värmer väggarna eller kyler dom?
Som jag skrev.
"Ett alternativ är att isolera marken runt gropen men det är mer grävjobb med den lösningen."
Troligt vis rinner det inte ner så mycket kyla så att inte frostvakten kan hantera det.
Framför allt inte om man gjort ett lock så som beskrivits tidigare i tråden.
Vet inte om du läst vad jag skrivit tidigare i tråden.
"Det fungerar bra, har själv en liknande lösning till vattnet till bastun och badbaljan."
Jag bor betydligt längre norr ut en TS, så fungerar det här så fungerar det garanterat i Skåne.
Och nu fattar jag inte ens varför jag orka kommentera ditt inlägg!!!!!!!!
Sicket slöseri på energi!!!!!
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
E eleson skrev:
Jag förstår inte mot vad du vill isolera?
Om du isolerar mot omgivande mark, så riskerar du att det blir kallare fortare för pumpen när kylan slår till. Jag förstår om du vill isolera taket.
Något måste tillföra värme. Vad ska göra det imorgon? Idag är det marken som gör det.
Bra fråga!
Fick mig att tänka så här
Jag vill undvika frusna vattenrör och ledningar nu till vintern.
Stugan har inte varit i användning vintertid förut.

De jag frågade innan inlägget så alla;
Isolera väggarna runt pumpen.

Nu är buden lite olika
Men en frostvakt är det minsta och enklaste som kan hålla låg värme förstår jag.

Och isolera taket verkar vara viktigt.

Vad tänker du?

Tack tack
 
wildeside wildeside skrev:
Och vad händer när tjälen går ner 30-40 cm runt en 50 cm djup gropp?
Värmer väggarna eller kyler dom?
Som jag skrev.
"Ett alternativ är att isolera marken runt gropen men det är mer grävjobb med den lösningen."
Troligt vis rinner det inte ner så mycket kyla så att inte frostvakten kan hantera det.
Framför allt inte om man gjort ett lock så som beskrivits tidigare i tråden.
Vet inte om du läst vad jag skrivit tidigare i tråden.
"Det fungerar bra, har själv en liknande lösning till vattnet till bastun och badbaljan."
Jag bor betydligt längre norr ut en TS, så fungerar det här så fungerar det garanterat i Skåne.
Och nu fattar jag inte ens varför jag orka kommentera ditt inlägg!!!!!!!!
Sicket slöseri på energi!!!!!
Tack för att du tog dig tid att förklara!
Jag uppskattar det!
Och jag lär mig något nytt nu
 
wildeside
S svirrsvirr skrev:
Tack för att du tog dig tid att förklara!
Jag uppskattar det!
Och jag lär mig något nytt nu
Det va så lite. Bara ösa på med fler frågor som dyker upp. Finns mycket kunskap att hämta här på forumet
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Det ser ut att vara minst 10 cm plats ovanför filtret och inkommande kabel. Skär till en bit cellplast (frigolit) som passar att trycka ner i hålet. Sedan en skiva till ovan på detta som är lika stor som själva pumphuset. Den sista måste du klä med nåt på topp och sidor så den är skyddad mot väder och vind.
Frostvakt kan vara en sådan här:
[länk]

Skivan som du trycker ner i hålet ska passa ganska perfekt så du får göra ett handtag av rep som gör att det är enkelt att få upp pluggen.

Tack för hjälpen!

Frostvakt monterad! ✅
Cellplastlock provisoriskt ihoppysslat halvcheck
Blir Byggmax och limma ihop ett lock. Och sen ett litet tak på allt!

Uppskattar hjälpen!
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.