Jag har fått installerat en luft-luft värmepump och på det hela taget funkar det väl bra, ovanvåningen blir varm men det är stora temperaturgradienter på nedervåningen (som mer eller mindre är ett enda rum)

Idag mätte jag 18 grader ett par cm över golvet och 26 grader nära innertaket (på nedervåningen). Skulle det funka att installera en helt vanlig takfläkt för att pressa ner värmen? Eller finns det andra lösningar?
 
En takfläkt jämnar säkert ut temperaturskillnaden en del.
Hur mycket är ju också beroende på hur välisolerade golv ni har.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
A
dålig pump
dåligt isolerat golv
vilken fläkthastighet har du
och hur står vingarna?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vingarna har jag satt i fast läge snett nedåt och fläkthastigheten är på auto, pumpen är en Toshiba Shorai 25. Huset är på 120 m2 och rätt dåligt isolerat..
 
A
G Galten skrev:
Vingarna har jag satt i fast läge snett nedåt och fläkthastigheten är på auto, pumpen är en Toshiba Shorai 25. Huset är på 120 m2 och rätt dåligt isolerat..
120m2 är mycket för den pumpen och i synnerhet om det är dåligt isolerat
 
electroluxaren skrev:
120m2 är mycket för den pumpen och i synnerhet om det är dåligt isolerat
Mmm, ser att den är klassad för 130 m2. Blev rekommenderad den av värmepumpsfirman så jag tänkte inte mer på den detaljen
 
Jag upplever att bästa spridningsförmågan nås när vingarna rör på sig.
Samma sak med fläkthastigheten, ju högre desto bättre. Samtidigt en komfortfråga med ljudnivån.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
A
G Galten skrev:
Mmm, ser att den är klassad för 130 m2. Blev rekommenderad den av värmepumpsfirman så jag tänkte inte mer på den detaljen
Tja det skiljer ju på ett tält i norland på130m2
Och en lägenhet i Italien.
Dvs det är helt fel att dimensionera på golvyta. Dessutom blir ju skillnaden än mer om takhöjden är 5m eller 2.40
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
B
Skulle ha övervägt att sätta dit en lvp till. Om pumpen är underdimensionerad och går för hårt, så får den sämre prestanda och räcker heller inte till ordentligt (elspets?)

2 lvp som går på dellast ger sannolikt bättre cop och jämnare temp inne.

Men som ovanstående säger behöver man veta mer om effektbehov/energibehov
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag har haft (och har fortfarande installerat) fjärrvärme, och har legat på runt 25.000 kWh/år i värmebehov (inkl varmvatten)

Men med ett pris på 80 öre/kWh för fjärrvärmen tänkte jag att jag borde kunna spara pengar med LLVP. Men det förutsätter iofs att elen inte kostar 5 kr/kWh i vinter

Just nu har jag stängt av alla radiatorer för att se om det går att värma upp huset enbart med pumpen. Men jag har möjlighet att köra ”hybriduppvärmning” av huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.