Trodde det bara var att beställa en 70 cm bred spis från Electrolux med varmluft…

nu ser jag att det finns flera olika nya modeller av spis, 230 v och 400 v, med respektive utan kontakt samt säkring 3*16 eller 25.. Jag kan laga mat, men jag har ingen aning om vilken spis jag ska välja..
Elen o huset är sedan -50 och -70, men vi ska dra om all el i huset om någon månad, men hade verkligen hoppas att kunna köpa en spis nu som även fungerar sedan p g a att den gamla spisen, även om det fungerar, saknar barnspärr och blir varm.. så ju snabbare jag kan få en barnsäker spis desto bättre..

Kan någon hjälpa mig med en första orientering i detta?
 
  • Vit 70 cm bred Electrolux spis med varmluft, framifrån, i ett kök med äldre kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Fairlane
Med största sannolikhet går nuvarande spis på 400V om den är så gammal som du tror, vilket inte verkar otroligt. Dra fram spisen och ta en bild, dels på eventuell kontakt, eller om det sitter en dos bakom öppna denna och ta en bild. Dels är det bra med en bild på typskylten på baksidan. Det kan ge lite första input.
Kontrollera också befintliga säkringar. Är det tre stycken som går till spisen och hur stora är de? 10A, 13A, 16A?

Om det är en 400V spis så är nolla troligen inte framdraget (eftersom det inte behövs till den spisen). Det innebär att om du inte vill ändra någonting i befintlig elinstallation i samband med köp av spis så är det en 400V spis du ska leta efter. Om nolla mot all förmodan finns framdragen så kan du även använda en spis som är 3x230V och då blir utbudet större. Börja som sagt med stegen i första stycket så får du ett hum om vad du kan ha.
 
Närbild på en elsladd med märkningen "TITANEX" och en sladdgenomföring på en vit apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten instruktionstavla för elinstallation med en skematisk bild och text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-skåp med etikett som visar elektriska scheman för trefas och enfas inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett brunmålat metallväggfäste monterat på en orange vägg som håller en svart kabel vid golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betyder detta att spisen är på 380 v?
 
H husmor21 skrev:
Betyder detta att spisen är på 380 v?
Ja.
 
K Kane skrev:
Ja.
Eftersom nyare spisar har 250 v antar jag att det är bättre då? Kan jag köpa en 250 v spis och ta in en elektriker för att koppla in spisen, eller kräver det mer förändringar i elen då?
 
Eventuellt behöver du byta eluttag då den nya spisens uttag sannolikt inte är samma som den gamla. Du kan dra ut sladden och ta en bild på kontakten också om du vill!
 
en kvalificerad gissning ja men för att vara helst säker måste man kolla i dosan i väggen och allra helst mäta.

Men en liten kommentar om att köpa 70 spis, jag köpte en 70 spis cylinda modell dyrare för att ersätta vår gamla plattspis som slutade fungera och trodde i min enfald att det skulle vara gott om plats att laga mat på den.
Det tog ca ett halvår innnan jag kom på att även om spisen är 70 så var ugnen och hällen som satt i den tagna direkt från en 60 spis så det var typ bara chassit på spisen som var 70 allt annat var 60
 
Fairlane
En elektriker behöver med stor sannolikhet dra fram en nolla till platsen om du ska använda en 230V-spis. Det kan gå hur smidigt som helst eller vara ett helvete, beroende på om det finns plats i röret eller inte och om det är stopp någonstans på vägen eller inte. Hur ofta det strular och hur ofta det fungerar lätt överlåter jag till någon elektriker att svara på, jag tror dock att det normalt fungerar rätt väl.

Personligen skulle jag valt att dra fram en nolla och ansluta en 3x230V spis om det var mitt val, men det går såklart att köpa en 400V spis också och skjuta problemet framför sig (i betydelsen att nästa gång man byter spis har man kanske inte så mycket val). Det är också viktigt att verifiera så att det är rätt area på kabeln i förhållande till säkringarna. Kolla vad du har för säkringar idag och se om det står något på säkringslistan. I mitt fall står det 16A och 2,5 (vilket betyder 2,5 kvadratmillimeter) på listan vilket normalt är ok.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Eftersom man tidigare dragit in trådar i röret är det nästan aldrig några problem, man drar ur dom befintliga samtidigt som man drar i en dragfjäder och återanvänder trådarna plus en ny nolla. Eller så knyter man fast nya ledningar och drar ur dom g:a som skrotas. Enda gången det kan häxa är om någon har gjort en skada på röret i någon tidigare renovering.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.