Hej,
Vi hade en kille över här om dagen som gett oss en offert på en luft/vattenvärmepumpslösning, givetvis ska vi ta in flera offerter... men jag vill höra mig för i alla fall vad ni andra blivit offererade.

Vi har ett hus på ca 120 kvm och eluppvärmd vattenvärme via en gammal elpatron idag. Bor i Enskede utanför Sthlm (kanske är sthlms-priser då).

Visserligen var killen snabb, men han vill ha 113000 kronor och det tycker vi är i saftigaste laget, vi har vänner som installerat bergvärme för bara obetydligt mer pengar. Är det någon annan som har erfarenhet av detta, man vill ju inte bli lurad.

Tacksam för all input man kan få i det här ämnet.
//Johan
 
Oj, det verkar skitdyrt. Du får ju en bergvärmeanläggning för i stort sett samma pengar. I och för sig kanske det ingår nermontering av befintlig anläggning och annat som kostar.
 
Ja, det är sant att nedmontering av befintligt ingår... det dåliga i offerten (ska faktiskt klaga) är att det står inte specat vad som kostar vad - s.k. Totalentrepenad :confused:

Hade i ärlighetens namn hoppats och trott på ett pris runt 80 kanske 90 tusen.

//J
 
Har hus i Nacka, 160 kvm (som ska bli 200).

Fick offert på luft/vatten på 110´ och bergvärme 150´. Allt från CTC, då ingick ej borttagning av gammal panna m.m.

Sanslöst dyrt.

Fick även offert på Nibe tror jag men det låg i samma nivå.

/ PJ
 
Jag håller med! Det låter riktigt dyrt. Jag installerade Autoterm pump tidigare i våras och det gick lös på 80.000 inkl bortagning av den gamla pannan inkl en 7 kubik oljetank ute på tomten. Jag bor i visserligen inte i Stockholm (skåne), men nog låter det dyrt.

Fredrik
 
Vad var det för anläggning, märke, storlek mm? Ingår något förutom själva pumpen, fläktkonvktor, ack tank etc?

Låter som ett dyrt pris, det håller jag med om, särskilt om det inte ingår något "extra".
 
Ingen skriftlig offert men vår röris ville ha 80.000 (-90.000) för en luft/vatten IVT för vårt 159m2 hus. Har för mig att han tog hand om pannan i det priset med. Fnderar funderar frunderar....
L äser ju "överallt" om kvalitetsproblem med värmepumpar, måste man köpa med 10 års garanti eller?
 
Fick offert på CTC minsta 5kW med deras Ecoel 1500panna. Totalt 91000, inkl demont av den gamla elpannan.
greenbay
 
Har haft besök av ytterligare en aktör, han trodde att det skulle handla om ca 100000 och det inkluderade demontering av det gamla och CTC Ecoel 5kW.

Så jag får väl ta in fler offerter, det verkar minska med 10 papp vid varje :)
 
112 000 kr för Daikin inkl demontering och en extra fläktkonvektor.
187 m2, granne med Enskede.
 
Det lät dyrt...Daikin Altherma på 9.6kw antar jag då?
 
Vadå dyrt??? det ända ni slipper betala för är ju borrhålet? tycker det låter rimligt med ett pris runt 100
 
Varför är priserna på luft/vattenanläggningar så mycket högre än en luft/luft anläggning? kan ioförsig förstå att det är dyrare att installera eftersom det är mer omfattande rördragningar och att det tillkommer en "elpanna" men tekniken är väll densamma?
att rördragningar och en elpanna skulle kosta 60-80 tusen (prisskillnaden) har jag ingen förståelse för. Det känns som att marknaden är överhettad och att priserna helt baserar sig efter hur mycket pengar man sparar på uppvärmningskostnaderna.
 
ojva skrev:
Skulle råda dig att kika på Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.
Ställ frågan där och du får massor med synpunkter...

Själv tycker jag du ska kika på Acqua InVerter, den får du nog betydligt bättre pris på om du tar en på 6,4kw...
Hej.

Såg denna fråga när jag googlade och vill bara meddela att jag (som driver Värmepumpsforum) startat en ny site där det finns möjlighet att få offerter från företag som BEHÖVER mer jobb och kanske pressar priserna lite mer än de som har fullt upp sedan tidigare.
www.energioffert.se är mitt svar på den typ av frågeställning som kommer om "hutlösa" priser för värmepumpar, förhoppningen är att de företag som behöver fler uppdrag skall vidga sina vyer lite och kanske t.o.m konkurrera i andra kommuner än sina gängse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.