Vattenpump och filter i betonggrop med synliga rör och sladdar, omgivna av fuktiga blad och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpump och rörledningar i en betonggjuten grop med en plåt över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Ni kan säkert vägleda mig åt rätt håll.

Stugan jag nyligen köpt har egen brunn och egen pump.
Min vattenpump ligger i en grop på tomten. De har gjutit 4 väggar, se bild.

Jag misstänker att jag bör isolera "huset/gropens väggar?

70x75 cm
Ca 50 djup

Tidigare hade säljaren bra tryckt ner typ gullfiber.
Men det va mest blött nu efter många år

Hur skulle ni isolerat hålet med pumpen i?

Just nu är det en plåt som täcker hålet
Så tanken är att snickra ihop ett riktigt lock. Som ett litet tak.
Men isolering.

Men väggarna?

Det sitter ett Björn filter och jag kommer troligen behöva sätta dit ett filter till sen.
Så bakom filtret är det inte så många centimeter till väggen.
Och ena slangen ligger an mot väggen.

Vilket material passa bra i hålet?

Något annat jag bör tänka på?

Bor i Skåne så vårt väder skiftar från dag till dag
 
Gör en plugg av 100 mm cellplast sedan ett lock, också med 100 mm cellplast. Lägg ner en frostvakt i gropen och ställ den på +5 grader. Det ska inte gå många kolowattimmar på en vinter och materialkostnaden är inte mycket att bråka om. Dessutom så är det en enkel lösning.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Gör en plugg av 100 mm cellplast sedan ett lock, också med 100 mm cellplast. Lägg ner en frostvakt i gropen och ställ den på +5 grader. Det ska inte gå många kolowattimmar på en vinter och materialkostnaden är inte mycket att bråka om. Dessutom så är det en enkel lösning.

Tack

Plugg?

Hur tänker du där det är ont om plats typ vid filter mm?

Frostvakt i form av en kabel eller värmeaggregat?

Tack igen
 
Redigerat:
  • Gilla
Electra67
  • Laddar…
wildeside
  • Gilla
svirrsvirr och 1 till
  • Laddar…
PIR-isolering typ Kingspan kunde ju fungera bra invändigt, om du inte vill gräva runtom. Nere i Skåne lär ni inte behöva så mycket isolering. ”Taket” kan du ju göra med något billigare material, där verkar det finnas mer plats.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Tack alla!

Tänk att jag inte ens tänkte på att gräva ut på utsidan...
Ska se hur det ser ut med den möjligheten.
Annars får det bli lösningen nästa år om det skulle vara för tidskrävande.
Så löser jag det tillfälligt nu

Tack för länken också!

Ha en fin kväll!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Jag skulle också köra med cellplast om jag gjorde det idag. Men för massa år sedan hade jag brått, byggde som en pall (typ), stoppade mineralull jag hade över i några sopsäckar, lade dit och en masonitskiva ovanför. Ca 50xm djupt, funkar fortfarande.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag skulle också köra med cellplast om jag gjorde det idag. Men för massa år sedan hade jag brått, byggde som en pall (typ), stoppade mineralull jag hade över i några sopsäckar, lade dit och en masonitskiva ovanför. Ca 50xm djupt, funkar fortfarande.
Låter som den lösning säljaren har gjort. Förutom masoniten.
Så om det blir en nödlösning så blir det väl något sånt igen.
Tack!

I vilken del av landet bor du?
 
S svirrsvirr skrev:
Låter som den lösning säljaren har gjort. Förutom masoniten.
Så om det blir en nödlösning så blir det väl något sånt igen.
Tack!

I vilken del av landet bor du?
Söder. Men fullösningen klarade sig -15 i över en vecka för något år sen. Jag körde med dubbla sopsäckar som jag tejpade, har hållt sig hyffsat torrt.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
S svirrsvirr skrev:
Tack
Plugg?
Hur tänker du där det är ont om plats typ vid filter mm?
Frostvakt i form av en kabel eller värmeaggregat?
Tack igen
Det ser ut att vara minst 10 cm plats ovanför filtret och inkommande kabel. Skär till en bit cellplast (frigolit) som passar att trycka ner i hålet. Sedan en skiva till ovan på detta som är lika stor som själva pumphuset. Den sista måste du klä med nåt på topp och sidor så den är skyddad mot väder och vind.
Frostvakt kan vara en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ion/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417021/

Skivan som du trycker ner i hålet ska passa ganska perfekt så du får göra ett handtag av rep som gör att det är enkelt att få upp pluggen.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Det ser ut att vara minst 10 cm plats ovanför filtret och inkommande kabel. Skär till en bit cellplast (frigolit) som passar att trycka ner i hålet. Sedan en skiva till ovan på detta som är lika stor som själva pumphuset. Den sista måste du klä med nåt på topp och sidor så den är skyddad mot väder och vind.
Frostvakt kan vara en sådan här:
[länk]

Skivan som du trycker ner i hålet ska passa ganska perfekt så du får göra ett handtag av rep som gör att det är enkelt att få upp pluggen.
Tack
Nu fattar jag

Du tänker att det behövs ingen isolering på väggar med frostvakt och en plugg

Ha det fint
 
S svirrsvirr skrev:
Tack
Nu fattar jag

Du tänker att det behövs ingen isolering på väggar med frostvakt och en plugg

Ha det fint
Precis, det kommer att funka bra.
 
S svirrsvirr skrev:
[bild] [bild] Hej
Ni kan säkert vägleda mig åt rätt håll.

Stugan jag nyligen köpt har egen brunn och egen pump.
Min vattenpump ligger i en grop på tomten. De har gjutit 4 väggar, se bild.

Jag misstänker att jag bör isolera "huset/gropens väggar?

70x75 cm
Ca 50 djup

Tidigare hade säljaren bra tryckt ner typ gullfiber.
Men det va mest blött nu efter många år

Hur skulle ni isolerat hålet med pumpen i?

Just nu är det en plåt som täcker hålet
Så tanken är att snickra ihop ett riktigt lock. Som ett litet tak.
Men isolering.

Men väggarna?

Det sitter ett Björn filter och jag kommer troligen behöva sätta dit ett filter till sen.
Så bakom filtret är det inte så många centimeter till väggen.
Och ena slangen ligger an mot väggen.

Vilket material passa bra i hålet?

Något annat jag bör tänka på?

Bor i Skåne så vårt väder skiftar från dag till dag
Jag förstår inte mot vad du vill isolera?
Om du isolerar mot omgivande mark, så riskerar du att det blir kallare fortare för pumpen när kylan slår till. Jag förstår om du vill isolera taket.
Något måste tillföra värme. Vad ska göra det imorgon? Idag är det marken som gör det.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
wildeside
E eleson skrev:
Jag förstår inte mot vad du vill isolera?
Om du isolerar mot omgivande mark, så riskerar du att det blir kallare fortare för pumpen när kylan slår till. Jag förstår om du vill isolera taket.
Något måste tillföra värme. Vad ska göra det imorgon? Idag är det marken som gör det.
Markvärme kommer nerifrån.
Där jag bor så går iaf kälen ner i backen och skulle kyla av gropen även från sidorna lika långt ner som kärlen är.
Ett alternativ är att isolera marken runt gropen men det är mer grävjobb med den lösningen.
 
  • Gilla
Kennie91
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Markvärme kommer nerifrån.
Där jag bor så går iaf kälen ner i backen och skulle kyla av gropen även från sidorna lika långt ner som kärlen är.
Ett alternativ är att isolera marken runt gropen men det är mer grävjobb med den lösningen.
OK. Så om det är minusgrader ut så tillförs ingen värme till pumpen från marken?
Jag skulle lägga markisolering som det röda här: -|_|- och låta marken säkra att det inte fryser. Kanske ett isolerat lock.

Isolerar du lådan runt om i marken så riskerar du att kalluften rinner ner i botten, utan att marken värmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.