Hej, jag ska byta ut radiator som sitter under fönsterna till Lvi Digital istället, men jag skulle behöva hjälp med ska jag sätta in ett liknande fast nytt?

Eller ska jag sätta ett längre som täcker mer av fönster ytan, eller ska jag sätta dit två nya så det blir ett under varje fönster?

Om man ska sätta dit två, vad bör man ha för effekt på dom då? Det som sitter där idag är ett 230v på 1000w.
 
  • Ett vardagsrum med ett fönster, färgglada gardiner och en radiator under fönstret på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man brukar räkna med ett effektbehov på 70-75 W per kvadratmeter golvyta.

Av bilden att döma ser det ut som att den sammanlagda bredden på de båda fönsterna är ganska stor. Om du vill ha två små eller ett stort är nog en smaksak, men det är ju enklare med ett eftersom det kräver mindre elarbete. Du får nog kolla på de storlekar som finns och fundera på vad som passar bäst.
 
Ett element bör alltid vara så långt att det täcker hela bredden på ett fönster, finns det inget som passar och utrymmet tillåter så tar man ett som är lite längre.
 
Tack för svaren, jo då effekt uträkning hittade jag till slut, där kan jag egentligen gå ner i watt eftersom jag bor i zon 4. Men har räknat på 75watt änndå.

Ja sammanlagda längd är ca 2000, så frågan är väll egentligen mer estetisk om man ska köra ett långt på 2000 eller två st på 800.

Gällande el arbete, så har föregående ägare valt att dra fram två faser till den dosan, även om det är ett 230v element, så vill man ha två nya kan man dela lasterna på de olika faserna.
 
Vad finns mer på samma säkring(ar)?
Är nolla framdragen?
Två faser innebär att det är förberett för/har suttit 400 volt. Då kan man (teoretiskt) ha totalt 4000 watt istället för 2300, vilket ger lite mer marginal.
Jag bytte nyligen ett långt 1200w till två 800w (400volt) under två fönster. De sitter visserligen med lite avstånd så det långa passade illa (och de nya har wifi). Dagens elradiatorer är så små att de inte täcker hela bredden på fönstren om man inte överdimensionerar effekten.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad finns mer på samma säkring(ar)?
Är nolla framdragen?
Två faser innebär att det är förberett för/har suttit 400 volt. Då kan man (teoretiskt) ha totalt 4000 watt istället för 2300, vilket ger lite mer marginal.
Jag bytte nyligen ett långt 1200w till två 800w (400volt) under två fönster. De sitter visserligen med lite avstånd så det långa passade illa (och de nya har wifi). Dagens elradiatorer är så små att de inte täcker hela bredden på fönstren om man inte överdimensionerar effekten.
Tack för svar, självklart är borde nolla och jord framdragen annars hade den radiatorn som hänger där idag fungerat illa, samtliga radiatorer i huset idag är 230v och det är bara specifikt till denna dosan man valt att dra fram två faser. Visst skulle man kunna lägga ett 400v där, men känns bättre att hålla samma standard i hela huset.

Det är bara radiatorer som ligger på dessa säkringar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.