F fribygg skrev:
Bilden visar ju en betongvägg gjuten i form av ohyvlade brädor, då hyllan tydligen ska väga 20kg bör det räcka gott med rödplugg. Om betongen är hårt procentad med sten som var vanligt före den fabriksblandade betongen eller av andra skäl innehåller mycket ballast rekommenderar jag en ordentlig borrhammare, att hålla på med nått annat i sådant mtrl tar mer på psyket än på väggen.
Tackar så mycket för bra svar!
Jag har plockat fram både Hitachi borrhammare och diverse skruvdragare.

Någon "rödplugg" hade jag nog tyvärr inte. Kan dessa funka? Ser att de har några vingar som rödplugg ej verkar ha.
Förpackning med flera storlekar av nylonpluggar för olika skruvdiametrar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Det är bra om skruven är längre än pluggen när den är i skruvad. Då kommer det sitta bättre.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det kan fungera men man bör använda bra plugg och inte något från ÖoB. Det, på samma sätt som borrhammaren, sparar psyket. Det är stor skillnad i plasten i pluggarna och om det där är en bra sort är svårt att veta utan att klämma och känna.

Du skrev tidigare om en skruv per konsol, det låter väldigt lite. Vad är det för konsoler egentligen? Jag skulle vara mer orolig för dem än för infästningen i väggen.

Om du är orolig så kan du ju alltid belastningstesta hyllan utan vatten. En vettig hylla med konsoler infäst i en solid betongvägg klarar utan vidare att en vuxen person sitter på den.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Düsseldorff
Köp ordentliga plugg av erkänd kvalitet, typ Fischer. Särskilt eftersom du är lite orolig över hållfastheten.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Är man orolig med plugg så kör med Hilti kemankare och m8/m10 gängstång!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Killinallan Killinallan skrev:
Är man orolig med plugg så kör med Hilti kemankare och m8/m10 gängstång!
Varför skulle man använda 8 eller 10mm för 20kg last?
 
Düsseldorff
Killinallan Killinallan skrev:
Är man orolig med plugg så kör med Hilti kemankare och m8/m10 gängstång!
Lite overkill för 17 kg va...?
 
Tackar för hjälpen i tråden! Frågan kan tyckas löjlig men tidigare upsättningsförsök har som sagt ofta misslyckats...

Nu sitter den uppe. Verkar sitta hur stabilt som helst. Har tryckt ordentligt på hyllan utan att det rör sig.

Det var 2 st pluggar per konsol.
Jag bytte och använde istället fischer Duo som jag även hade hemma.
Jag använde en borrhammare och uppfattade väggen som något porös (det tog cirka 2 sekunder att borra 5cm djupa hål)

En välfäst hylla under ett fönster med två inomhusväxtodlingar och upplysta lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
balloo och 1 till
  • Laddar…
Hyllans användningsområde kan ju komma att ändras i framtiden så bäst att ligga på plus.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vad ska det bli? Gräs?
 
  • Gilla
  • Haha
hjalle74 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Lite overkill för 17 kg va...?
Haha ja det kan man säga, men det kommer hålla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.