Hej!
Vi bygger ett attefallshus i timmer som vi köpt som byggsats. För att det ska likna vårt andra hus panelar vi det med lockpanel. På ett ställe på den ena gaveln finns det en knut (pga en innervägg) som inte sträcker sig ända upp i nock utan slutar halvvägs. Vi kan bygga runt knuten med panel men det kommer att se lite konstigt ut eftersom den slutar mitt på väggen. Min fråga är om det skulle gå att såga ner knutbräderna till 4 cm (hälften mot nu) utan att det påverkar innerväggens stabilitet? Tacksam för om någon har kunskaper om detta och vill ge ett råd om detta eller hur vi skulle kunna komma runt problemet! Attefallshus under konstruktion klätt med lockpanel, synlig knut och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attefallshus under uppbyggnad med delvis färdigställd lockpanel och synlig knut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis panelad timmervägg av ett attefallshus med en synlig knut som avslutas halvvägs upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Boktoken skrev:
Jag kan inte svara angående stabiliteten men skulle personligen inte chansa. Vore det min vägg skulle jag bygga in timret i en låda ända upp till nock och klä lådan med fejkad sten eller tegel. Låtsas att jag har en snygg murstock

Typ sån
[länk]
Edit
Oj, sorry såg inte förrän jag postat att det var en fråga från i somras! Bygget är väl klart nu, hur gjorde du till slut?
 
Det går inte att såga av utknutar utan att förstöra stabiliteten. Jag skulle bygga in knuten så att knutlådan går ända upp men är tom i övre delen där det inte finns någon knut.
 
AXS
Ser inga problem med att såga av hälften. Sätt en 45x45 på vardera sida som skruvas ordentligt.

Det kommer hålla fint.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Ser inga problem med att såga av hälften. Sätt en 45x45 på vardera sida som skruvas ordentligt.

Det kommer hålla fint.
Tills timran har sättnat litet och skruvarna gått av.
 
AXS
H heimlaga skrev:
Tills timran har sättnat litet och skruvarna gått av.
Tycker inte det känns som ett reellt problem i de här klena dimensionerna. Har byggt en lekstuga i liknande virke, det rörde sig inte en mm efter att det var monterat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tills timran har sättnat litet och skruvarna gått av.
Man borde väl kunna klä in det med en rejäl glidlist isf ?
Men iom att hela huset håller på att kläs med panel så undrar jag om just den delen kommer röra sig ? Man bör väl i vilket falla använda samma metod på knuten som i övrigt annars.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.