Om man gör om väggar (gipsar) och måsta "dra ut" / förlänga elen ut en bit pga det ... hur hanterar en elektriker det om det är ojordat? Måste man ha jordat överallt numera? Jag förstår att jordat så klart är bättre, men jag (som många andra) bor i ett gammalt hus. jag ska få all el renoverad/bytt vid tillfälle framöver, men inte just nu. Vad gäller? Kan elektrikern komma hit och säga att hen inte kan förlänga ut elen nån centimeter om det är ojordat?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
M Mamman i eget hus skrev:
Om man gör om väggar (gipsar) och måsta "dra ut" / förlänga elen ut en bit pga det ... hur hanterar en elektriker det om det är ojordat? Måste man ha jordat överallt numera? Jag förstår att jordat så klart är bättre, men jag (som många andra) bor i ett gammalt hus. jag ska få all el renoverad/bytt vid tillfälle framöver, men inte just nu. Vad gäller? Kan elektrikern komma hit och säga att hen inte kan förlänga ut elen nån centimeter om det är ojordat?
Om du ska sätta renoveringsgips för att få släta väggar så bygger den endast 6mm.
Det behövs troligtvis inte förlänga några kablar för att flytta ut uttagen. Möjligtvis lite längre skruvar i dosan bara. Detta är lätt att lösa och det behövs inte göra om till jordat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om du ska sätta renoveringsgips för att få släta väggar så bygger den endast 6mm.
Det behövs troligtvis inte förlänga några kablar för att flytta ut uttagen. Möjligtvis lite längre skruvar i dosan bara. Detta är lätt att lösa och det behövs inte göra om till jordat.
Det är inte renoveringsgips, det är vanlig gips. Blev rekommenderad det pga att de är mycket mer brandtåliga, dvs att det tar längre tid innan de brinner igenom dem. Vanlig gips är nog ca 12 mm eller så. Men vad tror du elektrikern säger? Vad är så att säga "by the book"? Har redan nu ett dyrt renoveringsprojekt, så känner mig bara orolig för oväntade kostnader.
 
M Mamman i eget hus skrev:
Det är inte renoveringsgips, det är vanlig gips. Blev rekommenderad det pga att de är mycket mer brandtåliga, dvs att det tar längre tid innan de brinner igenom dem. Vanlig gips är nog ca 12 mm eller så. Men vad tror du elektrikern säger? Vad är så att säga "by the book"? Har redan nu ett dyrt renoveringsprojekt, så känner mig bara orolig för oväntade kostnader.
12mm kommer mest troligt att vara något problem heller. Längre skruvar kommer med all sannolikhet att lösa problemet. Du behöver inte jorda.
 
  • Gilla
Mamman i eget hus
  • Laddar…
Även med 12 mm plattor bör trådarna räcka gott och väl, och en elektriker skulle troligen göra dig till viljes i alla fall så länge det inte handlar om en utökning av anläggningen. Det enda sättet att VETA är att fråga den du tänker anlita.
 
  • Gilla
Mamman i eget hus
  • Laddar…
Mikael_L
Är det infälld installation (i dosor) eller utanpåliggande?

Infälld bör inte bereda några problem, utanpåliggande kommer troligen skapa två problem om man inte river installationen och drar om.
 
  • Gilla
Mamman i eget hus
  • Laddar…
E elmont skrev:
Även med 12 mm plattor bör trådarna räcka gott och väl, och en elektriker skulle troligen göra dig till viljes i alla fall så länge det inte handlar om en utökning av anläggningen. Det enda sättet att VETA är att fråga den du tänker anlita.
Absolut, ska fråga. Blev bara lite orolig nu ikväll för ev extra kostnad och tänkte om ngn här visste, so jag fick lite mer ro ikväll. Men ringer definitivt imorgon.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det infälld installation (i dosor) eller utanpåliggande?

Infälld bör inte bereda några problem, utanpåliggande kommer troligen skapa två problem om man inte river installationen och drar om.
Det är infällda. Men är det krav idag att när man gör "nåt" (vad det än är med elen) så måste man göra det jordat? Innan 1994 var det ju inte ett måste.
 
Om man "bygger om" elen, så skall den uppfylla moderna krav. OM man renoverar eller gör en mindre utökning, typ ett uttag till i ett rum där det redan finns uttag, så kan man följa reglerna som gällde när anläggningen byggdes.

I det här fallet, behöver du nog egentligen inte (formellt sett) anlita en elektriker. Om du sätter gips, monterar du först bort uttag, brytare osv. Fixar hål för dosorna i de nya plattorna, och monterar tillbaka elprylarna, ev. med löngre skruvar.

Att byta ett uttag eller brytare är ungefär det enda elarbete man får göra själv, utan behörighet. Och det är ju det du gör här.

MEN bara om man vet hur man skall göra.

Det viktigaste är inte att följa reglerna, utan att det blir säkert.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Då ska det nog gå helt utan problem att ta bort uttag och strömbrytare, lägga på extra gips och tapet t.ex. och sen montera tillbaka alla apparaterna.
Om någon enstaka tråd skulle råka vara så kort att det blir problem så är det en baggis att förlänga just dessa två trådar några cm inne i dosan. Men troligen kommer inget sådant problem komma.

Och det är tillåtet, elanläggningen måste inte uppdateras till dagens regler så länge inte rummets användning ändras markant, att rummets isolation bryts, eller det byggs om såpass mycket att man plötsligt passerat gränsen för att det inte längre kan kallas renovering/reparation eller smärre förändring, av befintlig anläggning. Denna gräns är naturligtvis ganska flytande och aningen godtycklig.

Vad gäller isolation så är det så att om man t.ex. byter till klinkergolv från trä eller plastmatta, så leder det ström något bättre så det kan hända att ojordade uttag inte längre är tillåtet, som ett exempel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.