J
Hej experter,
Vi har en ca 1 år gammal induktionsspis med lika stora kokytor. En 70cm bred pjäs som emellanåt tappar effekt på de plattytor som vi kört tex. stekning på ca 15-20 minuter. Fattar ju att det troligast har med oförmåga till tillräcklig värmeavledning med automatisk effektbegränsning för att rädda kraftelektroniken från att värmeskadas. Och hur gör jag för att bäst runda detta problem. Installationen är standard vanlig kök i vanlig villa.

Induktionsspis i kök med kylskåp och fläkt - problem med effekttapp diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
J Jönas skrev:
Hej experter,
Vi har en ca 1 år gammal induktionsspis med lika stora kokytor. En 70cm bred pjäs som emellanåt tappar effekt på de plattytor som vi kört tex. stekning på ca 15-20 minuter. Fattar ju att det troligast har med oförmåga till tillräcklig värmeavledning med automatisk effektbegränsning för att rädda kraftelektroniken från att värmeskadas. Och hur gör jag för att bäst runda detta problem. Installationen är standard vanlig kök i vanlig villa.

[bild]
du har väl 5 års garanti?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, det låter som att nått är trasigt, så upplever jag inte att vår gör QSI7148W.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Går fläkten som ska kyla ner det som är under själva hällytan?
Blir effekten normal om du flyttar pannan till en annan zon?
 
J
electroluxaren skrev:
du har väl 5 års garanti?
jomenvisst, det glömde jag att lägga till i historien. Electrolux serviccenter tycker inte detta är ett garantiärende, de argumenterar för att mitt användande är utanför vad som kan anses vara "normalt".
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Går fläkten som ska kyla ner det som är under själva hällytan?
Blir effekten normal om du flyttar pannan till en annan zon?
Såvitt jag kan bedöma går fläkten. Svårt att säga om det går rätt, den är ju varvtalsstyrd, men visst susar det om den!
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det låter som att nått är trasigt, så upplever jag inte att vår gör QSI7148W.
Hur beter den sig om du samtidigt använder ugnen, och 3-4 av kokytorna en längre stund 40-60 min?
 
BirgitS
J Jönas skrev:
Hur beter den sig om du samtidigt använder ugnen, och 3-4 av kokytorna en längre stund 40-60 min?
Jag tror att jag aldrig har gjort det. Nog för att det kan stå och puttra en gryta under längre tid än så men då är det ju på mycket låg värme och under större delen av tiden är det ingen annan zon som används.
 
J
Hmm, undra om extremanvänder utanför vad som kan anses vara normalt användande. Det står inget om begränsad användning i användarmanualen i alla fall
 
BirgitS
Har du lust att berätta varför du använder spisen på det sättet?
För mig låter det ju mer som restauranganvändning där mat ska stekas i omgångar under lång tid än vad som är vanligt hemma.
 
J Jönas skrev:
Hur beter den sig om du samtidigt använder ugnen, och 3-4 av kokytorna en längre stund 40-60 min?
Hmm, är lite osäker på att jag använt alla plattorna och ugnen under så lång tid, men det är inte omöjligt.

Jag tycker du ska fråga Husqvarna.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Har du lust att berätta varför du använder spisen på det sättet?
För mig låter det ju mer som restauranganvändning där mat ska stekas i omgångar under lång tid än vad som är vanligt hemma.
Typiskt användande i vår familj på sex personer; gräddar av ett bröd alternativt klyftor av potatis i ugnen. Samtidigt steker nått och kokar en stor gryta pasta.
Eller gräddar dubbel sats pannkaka på två eller tre laggar och kokar soppa.

i dessa fall är det vanligt, en bit in i processen, att ena halvan av induktionshällen tappar effekt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.