Har ett litet hörn i nordost innanför en tujahäck om ca 2,5m höjd där jag önskar plantera ett mindre träd.
Utanför häcken går väg med busstrafik som man ser på håll när man är längre in i trädgården. Så trädet behöver nå över häckens höjd och gärna uppåt 5-6 meter. Men jag vill inte ha något som skuggar för mycket då ytan är rätt trång. Trädet kommer att stå på gränsen mellan gräsyta och grus med en torkställning i gräset intill. Hörnet kan bli rejält uttorkat på sommaren, men ganska bördig skånejord ändå. Zon 1 med närhet till salta vindar.

Fick tips om himalayabjörk först för dess vackra vita stam mot den mörkgröna häcken som blir fint hela året. Jag fastnade för tanken direkt. Men, förstår den kan bli bra mycket högre än vad vi vill, är törstig, har ytliga rötter samt de små fröna lockar inte när jag tänker på blöt tvätt intill.

Kopparhäggmispel dök upp, gillar det lite sirliga, luftiga och möjligen flerstammiga. Och höstfärgen! Men alla dessa bär och gruset under låter som en sörja om man inte är flitig och plockar alla i tid, eller?

Ett annat litet träd jag fallit för är också med bär; Rosmarirönnen. Men, hur sörjigt blir det med dessa på marken?

Så, vilken av dessa två är minst nedskräpande?

Alternativt; andra tips på träd som ej är så krävande, utan tåliga för vind, salt, väg? Gärna fin året runt.
 
Problemet som jag ser det är att du vill ha en höjd på 5-6 meter och därför tittar på ganska svagväxande träd. Men, jag gissar att du vill ha insynskyddet ganska snart, inte om 20 år.

Så fundera antingen på snabbväxande buskar/träd som når lämplig sluthöjd typ fläder. Eller snabbväxande träd som blir högre men som du kan beskära/hamla till lämplig höjd typ hängpil.
 
  • Gilla
skula
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Problemet som jag ser det är att du vill ha en höjd på 5-6 meter och därför tittar på ganska svagväxande träd. Men, jag gissar att du vill ha insynskyddet ganska snart, inte om 20 år.

Så fundera antingen på snabbväxande buskar/träd som når lämplig sluthöjd typ fläder. Eller snabbväxande träd som blir högre men som du kan beskära/hamla till lämplig höjd typ hängpil.
Det var helt nya spår, så uppfriskande!
Har ett ganska strikt vitt modernt hus så traditionell fläder har jag inte tänkt på. Dock har vi tänkt ha en fläder Black Lace som blickfång i annan del av trädgården så ska nog titta på några högre vackra alternativ där som man får stamma upp en del isf. Pilträd finns i omgivningen så får utforska det med.

Öppen för fler inspel! Det här var kul :)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bären tror jag inte du behöver bekymra dig om. Hos mig äter fåglarna häggmispelns bär långt innan de når marken.

Himalaya Björk har jag gjort ett försök med i ett torrt lägen men det blev inte bra. Men en gång är ingen gång när det kommer till växter…

Ullongdong rönn är fint och funkar i torrt läge.
Sibirisk kork är ett sirligt träd som inte skuggar särskilt mycket.
Japanska körsbär kan du kanske också kika på.
 
  • Gilla
skula
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Bären tror jag inte du behöver bekymra dig om. Hos mig äter fåglarna häggmispelns bär långt innan de når marken.

Himalaya Björk har jag gjort ett försök med i ett torrt lägen men det blev inte bra. Men en gång är ingen gång när det kommer till växter…

Ullongdong rönn är fint och funkar i torrt läge.
Sibirisk kork är ett sirligt träd som inte skuggar särskilt mycket.
Japanska körsbär kan du kanske också kika på.
Det låter ju bra att fåglarna tar bären tidigt! Iaf för oss.
Tack även för din upplevelse av himalayabjörken, det bekräftar åtminstone att den är törstig…synd den inte tog sig.
Ullungrönnen har jag också haft ögonen på, mest fundersam på om den blir för hög..men bladen är ju så vackra och den lite exotiska looken tilltalar mig!

Sibirisk kork ska jag spana in, helt klart.
J körsbär också vacker, kan kanske bli något bred för utrymmet, men avskriver den inte än :)
Tack för dina idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.