Hej

Jag skulle behöva ha hjälp med förklaring av de olika delarna i mitt golvvärmesystem som jag tycker uppför sig märkligt på alla tänkbara sätt.

Bifogade en bild där frånluftsvärmepannan befinner sig till vänster i bild. Av de två rören som kommer ut från värmepannan 1A och 1B är A markerad med röd färg och är generellt värmare än B. Tolkar A som ut från värmepannan och B retur tillbaka till värmepannan. Hur fungerar resterande del av slingan? Vad gör den lilla rörstumpen till höger om pumpen? Varför går det en ihopsnurrad metalltråd från termomstaten vid X upp till Z?

Mitt största problem är att ledningen 1A och upp till 2A kan vara snorvarma, därefter, dvs, efter termostaten X är ledningen 3A kallt eller möjligen ljummen. Samma gäller 4A.

Vid T sitter något jag uppfattar som en ventil, man kan med insexsnyckeln överst i bild skruva av ett lock med en packning och komma åt något att skruva in eller ut.

Är den skruvad längst in i botten, åt höger, kan röret 3A bli väldigt varm, samma som 2A, dock utan att termometern i golvvärmefördelarskåpet ändrar sig trots att alla termomstater kallar på värme.

Är den ett par varv utskruvad uppstår det som är mest frusterande, varken rören till golvvärmen eller radiatorerna är speciellt värma, eller åtminstone inte i närheten av vad 1A - 2A är. Var tar värmen vägen?

Just ikväll är ett bra exempel med -3°C utetemperatur och 48°C beräknad framledningstemperatur. Elementen på ovanvåningen är kalla och termometern inkommande i golvvärmefördelarskåpet visar strax under 30°C.


Tacksam om någon orkar förklara lite grundläggande om vad hela denna installationen gör.
 
  • Komplex golvvärmesystem med märkta rör, termostat, pump och ventiler på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid Y sitter något jag uppfattar som en ventil, man kan med insexsnyckeln överst i bild skruva av ett lock med en packning och komma åt något att skruva in eller ut.
 
X är en maxtermostat för GV , vrider du den till max till att börja med som prov och sedan ställer ner den igen. Röret som är till vänster är en baypass så inte VP blir utan flöde. 2B är en strypventil för GV, för att ha ett flöde som överensstämmer med vad GV ska ha, det sitter en pump i VP , maxa den den. Har du luftat elementen och vilket tryck visar manometern i VP , bör stå på ca 1 bar nu, om inte fyll mer vatten.
 
- Element och värmepannan, Nibe F730, är luftade
- Vattentrycket är 1,5 bar
- När kompressorn går tror jag aldrig jag sett pumpen gå på något annat än 100%

Just när bilden togs stod maxtermostaten på 35 grader, har den normalt uppställd till 40°C eller 45°C vilket spela mindre roll för mig eftersom termometern på inkommande ledning i golvvärmefördelarskåpet sällan rör sig över 30 grader.

Varför tar sig inte det varma vattnet förbi termostaten, genom pumpen och ner till golvvärmefördelarskåpet via 3A?

Trots att pumpen i Nibe F730 går på hundra procent kan jag som igår läsa ut närmare 50°C framledning och runt 35°C "kondensor retur". Då går kompressorn på >100hz men utan tillsats.
 
Men som sagt, om någon vill förklara hur vattnet cirkulerar i den här snurran vore det tacksamt. Det är tex jättesvårt för mig att förstå hur röret kan vara jättevarmt vid 1A för att direkt efter T-kopplingen vid 4A vara kallt, Är inte det bara en vanlig T-koppling däremellan?
 
Det ska vara varmt på A4 om flöde finnes i det röret. Har du 1 rörseller 2 rörs. kan det vara någon ventil som är stängd. eller dum fråga, har u kollat alla piggar under termostaterna. Skulle ju vara otroligt om alla 100% fastnat i stängt läge efter sommaren. en bild på termostaterna är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.