L lelleputt skrev:
Jag tror jag tappade tråden nånstans...

Kollade med energibolaget här som skulle ha ca 58000 för att koppla in fjärrvärmen. Försökte räkna ut nått snitt på fasta avgifter och förbrukning på 15000 kWh och fick ungefär 14-15000 för uppvärmning per år. Blir då strax under 1 kr//kWh

Med övrig el på 5000 kWh.

Det som sagt jag tycker är obehagligt är ju att det blir ett monopol på värmen till huset. Är det väl grävt så är det ju där. Kan inte koppla tillbaka till el om energibolaget får för sig att chockhöja priserna. .
Jag förstår inte fullt ut resonemanget om monopol, oavsett vad man investerar i så är man ju rätt låst i den investeringen för många år framöver. Om man satsar på någon form av värmepump så sitter man ju fast med utrustningen och sen är man ju beroende av elbolagen där en stor del av kostnaden (nätavgift) också är ett monopol där prisökningarna varit rejäla senaste åren, och investeringsbehovet fortfarande är stort och växande. Visst kan man byta elhandeslbolag men de köper alla el på samma marknad så prisskillnaderna blir inte så speciellt stora, inte efter att lockpriset de använder för att man ska skriva på löper ut. Om man kombinerar investeringen med solceller blir ju bilden lite annorlunda för då kommer man iaf lite bort från nätmonopolet, samtidigt är man ju beroende av vilket pris man kan få för överskottet på sin producerade el. Inte heller det en frimarknad.

Så monopolrädslan borde gälla ganska så likvärdigt för båda alternativen.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
HFO1234YF HFO1234YF skrev:
Jobbar med drift och underhåll så kan med största säkerhet påstå att mina påstående inte är fiktiva, jag betackar mig för tangentkrigarfasoner.
Märkligt, där jag jobbar har vi inte de problemen som du beskriver. Och då har jag ändå en direkt insyn i Sveriges största fjärrvärmeproducenter eller över 25% av all fjärrvärme som produceras i Sverige och i ganska bra insyn i resterande del. En fördel med fjärrvärme är ju att det inte råder konkurrens bolagen emellan så det finns ett utbrett samarbete mellan de flesta aktörer kring underhåll.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Jag förstår inte fullt ut resonemanget om monopol, oavsett vad man investerar i så är man ju rätt låst i den investeringen för många år framöver. Om man satsar på någon form av värmepump så sitter man ju fast med utrustningen och sen är man ju beroende av elbolagen där en stor del av kostnaden (nätavgift) också är ett monopol där prisökningarna varit rejäla senaste åren, och investeringsbehovet fortfarande är stort och växande. Visst kan man byta elhandeslbolag men de köper alla el på samma marknad så prisskillnaderna blir inte så speciellt stora, inte efter att lockpriset de använder för att man ska skriva på löper ut. Om man kombinerar investeringen med solceller blir ju bilden lite annorlunda för då kommer man iaf lite bort från nätmonopolet, samtidigt är man ju beroende av vilket pris man kan få för överskottet på sin producerade el. Inte heller det en frimarknad.

Så monopolrädslan borde gälla ganska så likvärdigt för båda alternativen.
Visst är vi rädda för priserna på el. Men till skillnad mot fjärrvärme kan vi inte välja bort elbolaget. Batterier räcker inte hela vintern och vi behöver kunna ladda mobiltelefoner.
 
L lelleputt skrev:
Jag tror jag tappade tråden nånstans...

Kollade med energibolaget här som skulle ha ca 58000 för att koppla in fjärrvärmen. Försökte räkna ut nått snitt på fasta avgifter och förbrukning på 15000 kWh och fick ungefär 14-15000 för uppvärmning per år. Blir då strax under 1 kr//kWh

Med övrig el på 5000 kWh.

Det som sagt jag tycker är obehagligt är ju att det blir ett monopol på värmen till huset. Är det väl grävt så är det ju där. Kan inte koppla tillbaka till el om energibolaget får för sig att chockhöja priserna. .
Rent krasst så kan dom höja fjärrvärmepriset till 3kr/kWh men likväl kan elen bli dyngdyr eller att nätägaren där du bor höjer sina priser och tar ut olika avgifter.

Så det blir samma rävsax oavsett hur du än gör. För hur gör du om du har värmepump och elpriset blir 2-3kr ska du hugga av elkabeln och frysa?

Mellanskillnaden 105 000 på en typisk bergvärme/jordvärme installation 163 000 betalar din uppvärmning i 7år med priset 1kr/kWh i fjärrvärme.

Räknar man att pumpen håller 15 år har du åtta år att "tjäna" in en ny pump. Installerad och klar för 65 000 kanske lite lågt räknat då en billig 8kw pump idag kostar ca 60.då ska du alltså spara ca 8000kr per år. Kontra fjärrvärme. Det gör du garanterat. Men ska du låna till båda alternativen så har du lånet som ska betalas också.

Så marginalen krymper ytterligare.

I långa loppet kommer en värmepump bli billigare om det inte blir som för svåger, nibe pumpen rasade efter 6år så fick köra elpatron nästan hela vintern plus reparation.

Framtida priser kan man bara spåna om, men att priserna på fjärrvärmen chockhöjs ser jag som mer orimligt än att elpriserna chockhöjs speciellt med dagens energipolitik.



Själv har jag fjärrvärme och betalar 0,72/kWh Med fasta kostnaden inräknat, är det billigt? Nä, är det dyrt? Nä faktiskt inte.

Är det jäkligt behändigt? Jo, det är varmt i huset och varmvattnet tar aldrig slut. Skulle något gå sönder så kan man som normalhändig laga det mesta själv.
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Så det blir samma rävsax oavsett hur du än gör. För hur gör du om du har värmepump och elpriset blir 2-3kr ska du hugga av elkabeln och frysa?
Om elpriset är 3 kr så är värmepumpen ett billigare alternativ än fjärrvärme för mig. Jag förutsätter att pumpen redan är betald eller måste betalas oavsett om man hugger av elkabeln.
 
S sjoelund skrev:
Visst är vi rädda för priserna på el. Men till skillnad mot fjärrvärme kan vi inte välja bort elbolaget. Batterier räcker inte hela vintern och vi behöver kunna ladda mobiltelefoner.
Nä det är klart att man inte kan välja bort elen eftersom den används till mer än uppvärmning men min poäng är ju att varken fjärrvärme eller el handlas på en frimarknad där vi kan välja leverantör fritt, båda är extremt homogena produkter så du kan ju inte komma billigare undan genom att köpa lägre kvalité och du måste köpa mest av varan när den är som dyrast. Så när det kommer till monopolsituationen är det ju pest eller kolera, vill du sitta i knäet på fjärrvärme leverantören eller nät och elleverantörerna. Så för mig är båda valen lika "illa" ur det avseendet.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
HFO1234YF HFO1234YF skrev:
Inte förvånad ett dugg över fjvärme priserna då sopor har blivit ett delikat problem för flertalet värmeverk i riket, de köper in sopor som ska vara liksom PVC fria.. tills pannor är sönderfrätta perfekt klimatneutralt eller vad säger ni? Vad tror ni Co ekvivalensen är för att driva en sådan anläggning som fallerar, ser bra ut på pappret men verkligheten är något helt annat.
Låter som att du inte har en aning om vad du pratar om. Vad menar du blir "sönderfrätt"? Vet du ens hur en kraftvärmepanna är uppbyggd?
 
S Snappahaneklanen skrev:
Nä det är klart att man inte kan välja bort elen eftersom den används till mer än uppvärmning men min poäng är ju att varken fjärrvärme eller el handlas på en frimarknad där vi kan välja leverantör fritt, båda är extremt homogena produkter så du kan ju inte komma billigare undan genom att köpa lägre kvalité och du måste köpa mest av varan när den är som dyrast. Så när det kommer till monopolsituationen är det ju pest eller kolera, vill du sitta i knäet på fjärrvärme leverantören eller nät och elleverantörerna. Så för mig är båda valen lika "illa" ur det avseendet.
Priset på elnät begränsas iallafall av EI som bedömer om det är skäligt. Elhandel är inte ett monopol, men visst kan priset skena iväg där. Priset på fjärrvärme är det som operatören tycker. Ditt enda val är att säga upp avtalet och stå utan värme om de höjer för mycket. Höjningarna som tekniska verken skickar ut sker alltid så att uppsägningen är mitt i vintern så det är så jobbigt som möjligt att skaffa alternativ uppvärmning i tid.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag skulle uppskatta om du förklarar mer av vad du försöker säga.

Vill inte blanda mig i tekniska spetsfundigheter om hur ”verkningsgrad” definieras, nöjer mig med att betrakta det som kallas ”värmefaktor”. Dvs hur mycket värmeeffekt man får ut i sitt hus per inmatad effekt elektrisk energi, det är detta som är det intressanta med värmepumpar. Sedan kan man givetvis periodicera detta på olika sätt men ett vanligt sätt är att använda enheten SCOP som ska ge någon slags medel över uppvärmningssäsongen.

Det vanligt folk är ute efter är att värma sitt hus till så liten kostnad som möjligt, om det visar sig att fjärrvärme ligger dåligt till i kalkyler jämfört med tex bergvärme eller för den delen LLVP så gör det att folk väljer de billigare alternativen.

Så: vad är det för tröttsamma delar du vill komma ifrån, där folk talar om COP i stället för (teknisk) verkningsgrad osv? Jag förstår inte detta så utveckla gärna.
Vi får se om det blir tillfälle till det framöver. Det är både mycket enkelt men samtidigt får man gå en lång väg om det ska bli begripligt och inte verka helt på tvärs mot vad man normalt menar med tex ekonomi. I princip använda mer fundamentala principer direkt från tex den orubbliga termodynamiken för att lägga fast valuta och växlingskurs som passar väldigt bra i resonemang likt det i tråden och för all del de flesta av energisystemstrådarna som pågår här.

Funderar man lite och kastar skygglapparna dyker snart många likhetstecken upp mellan energi och korrekt real ekonomi. Med det besläktade begreppet exergi som rättningsmall kommer man då ytterligare lite framåt.
 
GK100 GK100 skrev:
Vi får se om det blir tillfälle till det framöver. Det är både mycket enkelt men samtidigt får man gå en lång väg om det ska bli begripligt och inte verka helt på tvärs mot vad man normalt menar med tex ekonomi. I princip använda mer fundamentala principer direkt från tex den orubbliga termodynamiken för att lägga fast valuta och växlingskurs som passar väldigt bra i resonemang likt det i tråden och för all del de flesta av energisystemstrådarna som pågår här.

Funderar man lite och kastar skygglapparna dyker snart många likhetstecken upp mellan energi och korrekt real ekonomi. Med det besläktade begreppet exergi som rättningsmall kommer man då ytterligare lite framåt.
Jag blev inte så mycket klokare av ditt svar. Du talar om termodynamikens orubbliga lagar, det är samtidigt dessa som ligger till grund för att man kan få ut 2-5 ggr så mycket värmeeffekt som inmatad elenergi i värmepumpsanläggningar.

Sedan är jag helt med på detta att det är av godo att utnyttja mera lågvärdiga energislag där så är möjligt, fjärrvärme som exempel använder i stor utsträckning ”lågvärdig” spillvärme som annars kanske bara skulle kylts bort till havet eller annat onyttigt från anläggningar som producerar ”högvärdig” elenergi.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blev inte så mycket klokare av ditt svar. Du talar om termodynamikens orubbliga lagar, det är samtidigt dessa som ligger till grund för att man kan få ut 2-5 ggr så mycket värmeeffekt som inmatad elenergi i värmepumpsanläggningar.
Som jag skrev får vi se om det går att göra något vettigare av framöver. Principiellt är det så att man ska "betala" för exergin och då ligger man dåligt till med sin VP gentemot samma värmemängd från vettigt genererad FJV. Allt givetvis där den redan finns installerad eller möjlig att ansluta. Att det blir så snett i prissättning av värmen är ju en rent mänsklig defekt vad man nu än vill skylla på systemet, politik, marknad ....

Har man inte minsta förståelse för dessa grundläggande ting blir det svårt att komma någon vart. Själv har jag funnit tex Hannes Alfvens tankar från 50-60 talet intressanta på detta temat.
 
GK100 GK100 skrev:
Som jag skrev får vi se om det går att göra något vettigare av framöver. Principiellt är det så att man ska "betala" för exergin och då ligger man dåligt till med sin VP gentemot samma värmemängd från vettigt genererad FJV. Allt givetvis där den redan finns installerad eller möjlig att ansluta. Att det blir så snett i prissättning av värmen är ju en rent mänsklig defekt vad man nu än vill skylla på systemet, politik, marknad ....

Har man inte minsta förståelse för dessa grundläggande ting blir det svårt att komma någon vart. Själv har jag funnit tex Hannes Alfvens tankar från 50-60 talet intressanta på detta temat.
Det låter på dig som att du inte orkar förklara med motivet att de du försöker förklara för inte har de kunskaper som du besitter. Detta visas i dina avslutande meningar där du hänvisar till Hannes Alfven utan att kommentera innehållet i dessa.

Men för att dra ner detta till en begriplig nivå för kreti och pleti som mig själv: det jag är intresserad av är att få vårme i mitt hus till lägsta möjliga - eller egentligen ”tillräckligt låg” - kostnad.

Du talar om ”exergi” etc, på vilket sätt har detta relevans för de vägval vad gäller uppvärmningsalternativ som står till buds för vanliga människor som jag själv?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det låter på dig som att du inte orkar förklara med motivet att de du försöker förklara för inte har de kunskaper som du besitter. Detta visas i dina avslutande meningar där du hänvisar till Hannes Alfven utan att kommentera innehållet i dessa.

Men för att dra ner detta till en begriplig nivå för kreti och pleti som mig själv: det jag är intresserad av är att få vårme i mitt hus till lägsta möjliga - eller egentligen ”tillräckligt låg” - kostnad.

Du talar om ”exergi” etc, på vilket sätt har detta relevans för de vägval vad gäller uppvärmningsalternativ som står till buds för vanliga människor som jag själv?
Det är inte alls meningen att det ska vara något tillkonstrat. Som jag skrev tidigare ska jag försöka ge mig in på att förklara lite mer vid tillfälle hur jag uppfattar det och varifrån en del impulser kommer. Själv tycker jag det är ett vettigt sätt att få lite av en måttstock i frågan som vilar på solid grund och går att förstå på många sätt beroende på egen nivå och intresse.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om man inte gillar kommunens finansiering är det väl där man ska påverka?

Jag håller med om att de kommunala energibolagen inte borde belasta fjärrvärmekunderna men frånkopplande fjärrvärmekunder kommer endast innebära en sämre ekonomisk sits för kommunen.

Vad händer då ?

Oj, priserna går upp för de som inte har råd att byta värmeslag eller så går skatterna upp. Så antingen drar man undan mattan för de med sämre ekonomisk sits eller så kissar man i byxorna för att det är kallt. Båda är ett ganska kortsiktigt perspektiv i min bok.
Eller så får politikerna sluta slösa massor på rena dumheter?
Jag är ingen filantrop och har inte råd att
sponsra en misskött kommun mer än jag redan gör. Blir ingen fjärrvärme för mig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
1 10_tummar skrev:
Eller så får politikerna sluta slösa massor på rena dumheter?
Jag är ingen filantrop och har inte råd att
sponsra en misskött kommun mer än jag redan gör. Blir ingen fjärrvärme för mig.
Suboptimering, läs mina tidigare inlägg. Alt. får du flytta, men med tanke på att du inte har råd att betala till den kommun man bor i är jag tveksam till att du har råd att flytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.