Hej!

Planerar att göra en ändring i en bärande vägg i min lägenhet (byggd 1906) i Stockholm (brf). Tillstånd behövs från styrelsen och styrelsen behöver ett utlåtande från en konstruktör för att kunna ta beslut.

Ni som har gjort ändringar i era bostadsrätter och fått hjälp av en konstruktör - hur bar ni er åt? :) Jag har mailat flera firmor i närheten men ingen har nappat. Kanske ett för litet jobb? Tar också gärna emot tips på konstruktör om någon här har tidigare erfarenhet.

Jag behöver hjälp från en konstruktör till att titta på ritningar och eventuellt (om behov finns) göra ett platsbesök.

Skickar med en beskrivning av mitt ärende, kanske är intressant: :)

--------------------------------

I min lägenhet finns flera öppningar i husets hjärtvägg. På två ställen har man i efterhand (troligen på 70-talet) murat igen de övre delarna av öppningarna och skapat "pizzavalv". Detta går att se genom att murbruket mellan tegelstenarna som utgör "pizzavalvet" har en annan nyans än resten av muren. Det går också att hitta spår av att "taket" i öppningarna har gått högre upp tidigare i form av färgrester gömd mellan två lager av puts.

Om man knackar bort lite puts på väggarna så ser man att det en bit ovanför "pizzavalven" även sitter ursprungliga valv - som måste vara från när huset byggdes 1906.

Jag vill ta bort "pizzavalven" (de röda tegelstenarna) och undrar helt enkelt om det bara går att plocka ner stenarna utan ytterligare åtgärd eller om man behöver sätta upp stålbalkar. Vad tror ni? Har de rödamarkerade stenarna någon bärande funktion?
 
  • Illustration av en person som står framför en vägg med två bågformade öppningar, ena öppningen med röda tegelstenar markering "pizzavalv".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en bärande tegelvägg med ett delvis igenmurat valv och synliga kablar, eventuella förändringar övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis exponerad tegelmur med murbruk där "pizzavalv" i en äldre lägenhets hjärtvägg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det första du måste göra är att få tillstånd från föreningen. Du äger inte lägenheten utan det gör föreningen. Alla förändringar kräver deras tillstånd. Dessutom kan vissa förändringar kräva byggnadslov. Börja på rätt sätt så att föreningen inte blir arga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat med att söka efter byggkonstruktörer på [länk] ?
Tack! Den sidan har jag inte sett tidigare - jag gör ett försök där.
 
S saltet skrev:
Det första du måste göra är att få tillstånd från föreningen. Du äger inte lägenheten utan det gör föreningen. Alla förändringar kräver deras tillstånd. Dessutom kan vissa förändringar kräva byggnadslov. Börja på rätt sätt så att föreningen inte blir arga.
Du missade säkert att läsa hela mitt inlägg, där det framgår att underlaget från konstruktören ska användas i samband med tillståndsansökan hos styrelse.

I övrigt har du många fel i dina påståenden. En bostadsrättsinnehavare kan göra väldigt mycket förändringar i sin bostadsrätt utan något tillstånd från styrelsen.

Ett fåtal typer av ändringar kräver dock tillstånd från styrelsen. Detta regleras av BRL och är inte upp till föreningen att själv bestämma (t.ex. genom sina stadgar). Ingrepp i bärande konstruktion - som min planerade renovering troligen innebär - är ett typ av ingrepp som kräver tillstånd från styrelsen. Det faller dock på medlemmen att tillhandahålla styrelsen med tillräckligt underlag för att kunna ta ett beslut (= ett utlåtande från en konstruktör).

Som bostadsrättsinnehavare äger man föreningen, som i sin tur äger lägenheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S saltet skrev:
Det första du måste göra är att få tillstånd från föreningen. Du äger inte lägenheten utan det gör föreningen. Alla förändringar kräver deras tillstånd. Dessutom kan vissa förändringar kräva byggnadslov. Börja på rätt sätt så att föreningen inte blir arga.
Något tillstånd ges inte förrän en fackman kunnat intyga att byggnaden inte tar skada. Därav trådskrivarens jakt på konstruktör. Sen kan möjligen styrelsen neka till åtgärd ändå, men utan ett utlåtande av en konstruktör så kommer man inte dithän..
 
S Snidarn skrev:
Något tillstånd ges inte förrän en fackman kunnat intyga att byggnaden inte tar skada. Därav trådskrivarens jakt på konstruktör. Sen kan möjligen styrelsen neka till åtgärd ändå, men utan ett utlåtande av en konstruktör så kommer man inte dithän..
Som tidigare ordförande i BRF hade jag nog velat få info redan från början. Allt för att inte lgh innehavaren drar på sig kostnader som ändock inte får genomföras Bättre att börja med dialog då ordf ofta vet mer om vad som gömmer sig i väggar.
 
BirgitS
S saltet skrev:
Dessutom kan vissa förändringar kräva byggnadslov.
Ingrepp i bärande konstruktioner kräver normalt en bygganmälan till kommunen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det översta fotot visar ganska tydligt att den nedre delen av "valvet" bara är utfyllnad eftersom det saknar upplag. Det nedersta skiftets stenar lgger ju helt fel dessutom. Att ta bort dessa stenar är inte vad som menas med ingrepp i bärande stomme. Formellt sett kräver det varken tillstånd av styrelsen eller bygganmälan, även om man alltid bör prata med styrelsen.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det översta fotot visar ganska tydligt att den nedre delen av "valvet" bara är utfyllnad eftersom det saknar upplag. Det nedersta skiftets stenar lgger ju helt fel dessutom. Att ta bort dessa stenar är inte vad som menas med ingrepp i bärande stomme. Formellt sett kräver det varken tillstånd av styrelsen eller bygganmälan, även om man alltid bör prata med styrelsen.
Tack! Är du helt säker? :D Du råkar inte vara konstruktör och intresserad av ett uppdrag? ;) Det är lockande att bara riva ned stenarna.

Jag har envist försökt få tag i en konstruktör som kan ge mig ett utlåtande kring detta - men det har visat sig svårt. De jag hittat verkar väldig upptagna och prioriterar större jobb.

Den enda jag fick tag i (tillslut) gav mig direkt rekommendation om balk (efter en konsultation över mail för 4 000 kr). Fick känslan av att just den här personen gav rekommendation om balk per automatik för alla väggar som är bärande. Han verkade inte ha satt sig in i materialet något närmare och när jag ställde motfrågor om de röda stenarna verkligen var bärande fick jag tillslut svaret att det "inte gick att veta om stenarna har en funktion". Och jag som trodde att en konstruktör kunde avgöra bärighet genom att titta på konstruktionen? :thinking: Nåväl.

Tillbaka på ruta ett alltså. Tar gärna emot tips om någon här har anlitat en konstruktör tidigare med bra erfarenhet!
 
Kunskaperna om murverk är tyvärr dåliga hos yngre personer, även om de är utbildade konstruktörer. I ditt fall handlar det inte om att beräkna diensionerna på en avväxling, utan att konstatera att det som finns där under det gamla valvet är värdelöst. Försök hitta en äldre murare som nästa steg.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.