P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det finns ingen anledning att hela tiden peka ut kärnkraften, som att de ensam skulle ha detta problem.
Jag kan mycket väl tänka mig att kärnkraften har större problem av det slaget än andra elproduktionsformer, helt enkelt pga utbredd strålningsfobi. (N.B. "kan tänka mig"; jag har inga siffror).

Fråga vilken stråltant som helst (oavsett kön) om vilken typ av elektromagnetisk strålning som resulterar i flest dödsfall per år och du kommer nästan garanterat att få fel svar.
 
P
D djac skrev:
Jag skulle säga att handeln på aktier pausas, inte stoppas.
Då får väl Nordpool införa samma sak … ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att kärnkraften har större problem av det slaget än andra elproduktionsformer, helt enkelt pga utbredd strålningsfobi. (N.B. "kan tänka mig"; jag har inga siffror).

Fråga vilken stråltant som helst (oavsett kön) om vilken typ av elektromagnetisk strålning som resulterar i flest dödsfall per år och du kommer nästan garanterat att få fel svar.
Du vinner ingen framgäng med det syn/angreppsättet. Jag håller med dig men någon självkritik får man ändå kosta på sig. Det är inget annat än olika tro rees/ex extensa trots allt inget med större vikt sammanfattat. Väldigt lokalt för den hårlösa upprättgående apan inte mycket mer.
 
K karlmb skrev:
Om man sedan ugår från att hälften av alla dessa: De hus som förlitar sig till enbart direktverkande el och eller LL-VP stod 2016 för en förbrukning av 2799 GWh samt De med enbart vattenburen el: 3505 GWh,
genom uppgradering av sina värmesystem sänker sin totala uppvärmingsförbrukning till 1/3-del, så minskar deras konsumtion över året med 2536 GWh, 2,5Twh, vilket motsvara,r årsproduktionen från ca 1/3 reaktor i årsproduktion. Eller ca 10% av vad vindkraften totalt gav 2020.
Det är dock väldigt optimistiskt. Huvuddelen av Sveriges hushåll finns i södra delen av landet och även om min bostadsort inte riktigt ligger på medel, så är det en relativt liten del av uppvärmningskostnaden i mitt hus (FLVP) som utgörs av eltillskott. Förra vintern hade vi fem dygn i Göteborgsområdet där temperaturen aldrig hamnade på plussidan och antalet dygn där vi aldrig nådde upp till +5 var nog inte mer än ett 20-tal. Eltillskottet är faktiskt relativt litet, men det är klart - alla behöver det samtidigt!

När jag räknar på mitt eget hus så är det svårt att nå den minskning som du använder dig av, jag skulle kunna nå runt hälften av det. Dvs jag kan minska med 1/3, istället för 2/3 som du räknar med. Och när jag säger att jag skulle kunna nå en minskning med 1/3 så är det ändå rätt optimistiskt då det i praktiken betyder att jag skall få bort nästan allt eltillskott. Det är nämligen inte riktigt så lätt som det låter då varmvatten (två tonåringar) troligen är en respektabel del av dessa kostnader på vintern (då kompressorn inte räcker till för att producera varmvatten på vintern). Det enda alternativet är i så fall att byta till bergvärme och det är ju inte kostnadsfritt precis. Pest eller kolera...
 
Magnus E K
Ser framför mig en tidningsrubrik: "Intradagshandeln på Nordpool stoppades av strömavbrott. Reservkraften fungerade inte pga bristande underhåll."
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
G
K karlmb skrev:
Om man sedan ugår från att hälften av alla dessa: De hus som förlitar sig till enbart direktverkande el och eller LL-VP stod 2016 för en förbrukning av 2799 GWh samt De med enbart vattenburen el: 3505 GWh,
genom uppgradering av sina värmesystem sänker sin totala uppvärmingsförbrukning till 1/3-del, så minskar deras konsumtion över året med 2536 GWh, 2,5Twh, vilket motsvarar årsproduktionen från ca 1/3 reaktor i årsproduktion. Eller ca 10% av vad vindkraften totalt gav 2020.
Har du varit runt i Stockholms omnejd? Tror du det går att få in BV som täcker maxeffekten i radhusområden och liknande? Går ju knappt få in ett enda borrhål till där jag bor och där är villa tomterna rätt stora. Nä, LVP är det enda rimliga alternativt, samt snåla med vv, sänka temp, tofflor, ventilera smart, täta fönster osv. Vi måste ha baskraft! Energi till rimligt pris=välstånd. Annars blir de fattiga fattigare och eller fryser.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är knappast bättre verkningsgrad eller ens reglermöjlgihet med gamla elpaneler med bimetalltermostater, var har du fått det ifrån? Tvärtom ger shuntautomatik i ett vattenburet systembättre möjlgiheter att styra effekten precis utifrån behovet. Behöver man styra enskilda radiatorer så finns det effektiva termostater att sätta dit. Numera även Zigbee-kontrollerade om man tex vill sänka temp beroende på tider, eldning i kamin eller närvaro i rummet etx.
Sedan är det förstås en nödvändighet för att kunna installera en högeffektiv värmepump av något slag som kan värma hela huset.
K karlmb skrev:
Det är knappast bättre verkningsgrad eller ens reglermöjlgihet med gamla elpaneler med bimetalltermostater, var har du fått det ifrån? Tvärtom ger shuntautomatik i ett vattenburet systembättre möjlgiheter att styra effekten precis utifrån behovet. Behöver man styra enskilda radiatorer så finns det effektiva termostater att sätta dit. Numera även Zigbee-kontrollerade om man tex vill sänka temp beroende på tider, eldning i kamin eller närvaro i rummet etx.
Sedan är det förstås en nödvändighet för att kunna installera en högeffektiv värmepump av något slag som kan värma hela huset.
Elradiatorer har i det närmaste 100% verkningsgrad för att åstadkomma rumsvärme. Lågtempererade konvektionsradiatorer är bäst och plåtpaneler och oljefyllda något sämre. Vattenburet har förluster I panna, rörledningar mm. Dessutom finns en tröghet (på gott och ont) som elradiatorn inte har. Att du väljer att jämföra bimetalltermostater för elradiatorer med modern elektronik för vattenburet är konstigt. Varför inte tvärtom? Eller utgå från smart styrning i båda fallen. Oops nu blev det poäng för elradiatorn igen. Mycket billigare och enklare. Värmepump är naturligtvis en bättre lösning, men det handlade inte diskussionen om.
 
  • Gilla
L-E och 4 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Elradiatorer har i det närmaste 100% verkningsgrad för att åstadkomma rumsvärme. Lågtempererade konvektionsradiatorer är bäst och plåtpaneler och oljefyllda något sämre. Vattenburet har förluster I panna, rörledningar mm. Dessutom finns en tröghet (på gott och ont) som elradiatorn inte har. Att du väljer att jämföra bimetalltermostater för elradiatorer med modern elektronik för vattenburet är konstigt. Varför inte tvärtom? Eller utgå från smart styrning i båda fallen. Oops nu blev det poäng för elradiatorn igen. Mycket billigare och enklare. Värmepump är naturligtvis en bättre lösning, men det handlade inte diskussionen om.
Alla elradiatorer, elpatroner och vad du hittar på har exakt 100% verkningsgrad... Detsamma gäller alla radiatorer i vattenburna system. Du pratar om förluster i ett vattenburet system. Var hamnar de tror du? Trögheten är både en fördel men iaf ingen nackdel. Tex om man öppnar ett fönster för vädring och inte har en snabbreagerande termostat som direkt drar på full effekt, utan kör utan termoster och reglerar centralt utifrån utetemp istället.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är något som marknaden kan lösa enligt min syn på saken. Både på produktion och konsumtionssidan.
Det har ju inte hänt än iaf.
 
K karlmb skrev:
Alla elradiatorer, elpatroner och vad du hittar på har exakt 100% verkningsgrad... Detsamma gäller alla radiatorer i vattenburna system. Du pratar om förluster i ett vattenburet system. Var hamnar de tror du? Trögheten är både en fördel men iaf ingen nackdel. Tex om man öppnar ett fönster för vädring och inte har en snabbreagerande termostat som direkt drar på full effekt, utan kör utan termoster och reglerar centralt utifrån utetemp istället.
Det är meningslöst att resonera med dig som redan har en förutfattad mening, samt lägger in egna tolkningar av vad jag skriver. Givetvis omvandlas energin helt till värme, men det är inte så verkningsgrad i detta fall definieras. Den del av värmen som blir till avsedd nytta och i rätt tidpunkt är vi intresserade av. (En någorlunda modern elradiator känner av om ett fönster öppnas btw)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är meningslöst att resonera med dig som redan har en förutfattad mening, samt lägger in egna tolkningar av vad jag skriver. Givetvis omvandlas energin helt till värme, men det är inte så verkningsgrad i detta fall definieras. Den del av värmen som blir till avsedd nytta och i rätt tidpunkt är vi intresserade av. (En någorlunda modern elradiator känner av om ett fönster öppnas btw)
Sorry om jag har förutfattade meningat om naturlagar. Om du menar något annat än verkningsgrad så skriv det, bara som ett förslag. Jag är inte ensam om att tycka att vattenburna system är överlägsna ur en massa synpunkter. Om det inte vore så så borde ju knappast folk lägga 50-100 papp på att konvertera till det när de kommer till ett hus med gamla sunkiga el-plåtisar.
 
K karlmb skrev:
Det har ju inte hänt än iaf.
Jo, uppenbarligen har elen räckt till 100% av tiden hittills. Marknadsekonomin medför att det blir dyrt för dem som kräver mycket energi när det är hög belastning och liten tillgång. Samtidigt gynnar den de producenter som producerar mycket energi då. Det är precis den styrning man vill ha. Jag tror inte att du får till en bättre styrning med politiskt satta priser. Planekonomi har inte visat på särskilt bra resultat.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, uppenbarligen har elen räckt till 100% av tiden hittills. Marknadsekonomin medför att det blir dyrt för dem som kräver mycket energi när det är hög belastning och liten tillgång. Samtidigt gynnar den de producenter som producerar mycket energi då. Det är precis den styrning man vill ha. Jag tror inte att du får till en bättre styrning med politiskt satta priser. Planekonomi har inte visat på särskilt bra resultat.
Vem är ”man”? Vi vet att du gillar att öppna lädret, men vi andra (majoriteten) vill inte gärna betala mer för något som vi tidigare fick till bra pris. Du vill att vi som måste laga mat, duscha och sköta den dagliga verksamheten som att tvätta, städa osv på normal tid ska betala dyrt, det är uppenbart.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ttor du verkligen på att det skulle bli billigare med era fantasisystem?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Du menar fantasisystemet som fanns innan naziorganisationen SVK delade in svenskarna i elområden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.