C
Har genom åren haft ett par grannar som flyttat och sen kommit tillbaka för att de inte lyckats sälja till det pris kalkylen kräver.
Och många fler som haft svårt att få sålt till "rätt" pris men där det ändå löst sig i slutänden.

Inte i något av de fall jag känner till kan jag dra mig till minnes att det varit direkt dålig tajming i den meningen att de lyckats pricka in någon generell sättning på marknaden. Så det har nog handlat om överdrivna förväntningar. Vill man ha absolut bästa pris kan det hända att det tar tid helt enkelt, vare sig man köper eller säljer.

Har så klart ingen aning hur de hanterat detta med banken, men man kan ju åtminstone konstatera att det för de flesta löser sig utan några ekonomiska katastrofer även om banken säkerligen inte är glada över situationen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
De har tänkt sig att det inte skulle vara några som helst problem att sälja lägenheten. I första rundan hade vi deras egna mäklare men tyvärr så levererade hon på en urusel nivå och kontraktet bröts ömsesidigt efter 2 veckor då hon gjorde alla fel i boken. Nya mäklaren är på en helt annan nivå vilket är positivt men det hjälper inte när det är trögt på marknaden just i denna stund.
Det känns som ett oproffsigt agerande av banken (men antagligen inte ovanligt). Så dags nu att börja ställa krav! När de gav lånelöftet, kom ens ämnet upp till diskussion: 'vad händer om inte lägenheten blir såld före tillträdet på huset'?
Men banker gör som de vill, och kan vara mycket stränga vad gäller bolån.
 
Unikt namn
Tänk på att mäklaren bör ha erfarenhet av vilken strategi gällande pris som är rätt.

Har det varit väldigt många visningar?

Jsg tänker att en plötslig sänkning av 500k utgångspris skickar starka signaler om att något akut inträffat och ni är väldigt desperata. Det kan köpare använda för att pruta ännu mer.

Har bekanta som sålt i närtid och det har varit lite trögt att få in första budet, men sen har det barkat iväg mer eller mindre som vanligt. Jag antar att mäklarna får jobba lite hårdare med att bearbeta spekulanter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Be om att ta del av KALPen från banken och förklara vart den brister.

Trots ni har höga inkomster så utgår jag ifrån att era totala lån överstiger 5,5 gånger er årsinkomst? Detta är det interna krav som bankerna har oftast. Och en skitnödig handläggare kan stirra sig blind där.

Jag skulle höra med fler banker, (Stockholm och med era inkomster och ert sparande bör ni kunna förklara att värdet inte försvinner över en dag och statistiken pekar på X. För er skulle jag rekommendera dessa banker i turordning: Danskebank, SEB, Swedbank eller till och med Ålandsbanken (anser sig själva vara premiumbank.)

Klarar ni av 3-4% amortering och en ränta på 6-8% (som bankerna räknar på) så kan du nästan räkna med en lösning till slut. Bara att hitta rätt bank som är villiga att hjälpa er.

Lycka till och kom förberedd.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Har du övervägt att gå till en annan bank och förhandla till er ett lån med villkor att ni inte behöver sälja lägenheten innan tillträde till huset? Vi gjorde så när vi köpte hus och hade en lägenhet att sälja. SEB gick då med på att låna till oss med villkoret att vi inte behövde sälja lgh förrän ca 6 mån efter tillträde till huset. Alla andra banker vi pratade med krävde att vi skulle ha sålt senast tillträdesdagen alternativt ville inte ens bevilja ett lån. Om ni har god ekonomi borde detta kunna vara ett alternativ. Hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Kan ni inte få ett sk. överbryggningslån? Låter som en märklig bank som uttrycker sig på det viset som de gjort. Jag hade bett att få prata med någon annan på bankkontoret.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Är du säker på att ni inte skrivit ett återtagandeförbehåll?

Med tanke på att ni riskerar att sitta med två fastigheter om allt skiter sig.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Jag har faktiskt suttit i en liknande situation. Vi köpte hus alldeles i början på covid19 pandemin i Sverige, så nån gång i mars 2020, sen tog det nån vecka att få lägenheten fotad utlagd på Hemnet etc och lagom till visningar var osäkerheten som störst och marknaden dippade/stannade av. Vi hade tillträde på huset i mitten på juni och behövde såklart få fram slutlikviden tills dess. Efter några visningar med mycket folk men inga bud hörde jag av mig till banken (Swedbank) och förklarade situationen. De var förstående, hela världen var ju i en rätt udda och oförutsedd situation våren 2020 och jobbade fram en plan till oss. Vi fick inte låna hela slutlikviden på ett överbryggnadslån utan att ha ett klart kontrakt på försäljning av lägenheten, eftersom det i princip var ett blancolån då. Så vi gjorde så att vi lånade mer på lägenheten, höjde lånet på huset och tog resten på ett överbryggnadslån samt en del i kontant insats som vi ändå planerat betala in. Den lösningen byggde på att vi inte hade planerat att maxa lånet på huset utan kunde öka där, att vi efter amortering och värdeökning kunde låna mer på lägenheten och av vi ändå planerade att gå in med några procent kontant. Efter att startat om försäljningen en månad senare lyckades vi få sålt lägenheten efter första visningen så det faktiskt blev klart innan tillträdet vilket var skönt. Sen med pengarna från lägenhetsförsäljningen kunde vi läsa lånet på lägenheten och amortera av det extra lånade pengarna på huset. Så det hela kostade oss bara lite extra ränta i någon månad.
 
Redigerat:
  • Gilla
svanstrom och 9 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Jag har faktiskt suttit i en liknande situation. Vi köpte hus alldeles i början på covid19 pandemin i Sverige, så nån gång i mars 2020, sen tog det nån vecka att få lägenheten fotad utlagd på Hemnet etc och lagom till visningar var osäkerheten som störst och marknaden dippade/stannade av. Vi hade tillträde på huset i mitten på juni och behövde såklart få fram slutlikviden tills dess. Efter några visningar med mycket folk men inga bud hörde jag av mig till banken (Swedbank) och förklarade situationen. De var förstående, hela världen var ju i en rätt udda och oförutsedd situation våren 2020 och jobbade fram en plan till oss. Vi fick inte låna hela slutlikviden på ett överbryggnadslån utan att ha ett klart kontrakt på försäljning av lägenheten, eftersom det i princip var ett blancolån då. Så vi gjorde så att vi lånade mer på lägenheten, höjde lånet på huset och tog resten på ett överbryggnadslån samt en del i kontant insats som vi ändå planerat betala in. Den lösningen byggde på att vi inte hade planerat att maxa lånet på huset utan kunde öka där, att vi efter amortering och värdeökning kunde låna mer på lägenheten och av vi ändå planerade att gå in med några procent kontant. Efter att startat om försäljningen en månad senare lyckades vi få sålt lägenheten efter första visningen så det faktiskt blev klart innan tillträdet vilket var skönt. Sen med pengarna från lägenhetsförsäljningen kunde vi läsa lånet på lägenheten och amortera av det extra lånade pengarna på huset. Så det hela kostade oss bara lite extra ränta i någon månad.
Vi har precis pratat med banken och det har löst sig. De tittade på siffrorna och sett till vår relativt höga inkomst och det faktum att lägenheten verkligen borde kunna säljas utan sötrre problem så ger de oss ett överbryggnads lån även om inte kontrakt är skrivet vid tidpunkten för tillträde. En oerhörd lättnad. Banktjejen kände vår mäklare och hade stort förtroende för honom så det gjorde sitt.

Skönt att man fick ett gäng vettiga svar i dag och att banken själva ser det som dumt att slänga en skiftnyckel i hjulet. Lustigt hur snabbt saker kan ändra sig när man sitter vid samma bord.
 
  • Gilla
DLo och 67 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi har precis pratat med banken och det har löst sig. De tittade på siffrorna och sett till vår relativt höga inkomst och det faktum att lägenheten verkligen borde kunna säljas utan sötrre problem så ger de oss ett överbryggnads lån även om inte kontrakt är skrivet vid tidpunkten för tillträde. En oerhörd lättnad. Banktjejen kände vår mäklare och hade stort förtroende för honom så det gjorde sitt.

Skönt att man fick ett gäng vettiga svar i dag och att banken själva ser det som dumt att slänga en skiftnyckel i hjulet. Lustigt hur snabbt saker kan ändra sig när man sitter vid samma bord.
Härligt att det löste sig! Från panik till färdig lösning på under 8 timmar. Borde vara rekord på denna del av forumet. :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kwasibengt och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Om TS pratat med banken direkt så hade inte ens forumet behövts!
 
  • Gilla
losskägg och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om TS pratat med banken direkt så hade inte ens forumet behövts!
Var det vi gjorde först, och det var allt annat än positiva tongångar men går snabbt i hockey.
 
  • Gilla
DLo och 10 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi har möte med dem idag. Är mest sugen på att få lite tips. Tror det är vettigt som "Jetkokos" sa att visa på att ekonomin fixar det under en tidsperiod och sätta en handlingsplan efter det.
Det är fullt möjligt att byta bank för bolånet mellan signering av köpeavtal och överlåtelsen. Kontakta andra banker och förklara att ni vill ha ett brygglån tills ni sålt lägenheten. Ni kanske får betala lite högre ränta för den fördelen men det är ju bara att ränteförhandla med alla banker igen när ni sålt lägenheten.

Edit: Såg precis att det löst sig - grattis!
 
  • Gilla
losskägg och 3 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi har precis pratat med banken och det har löst sig. De tittade på siffrorna och sett till vår relativt höga inkomst och det faktum att lägenheten verkligen borde kunna säljas utan sötrre problem så ger de oss ett överbryggnads lån även om inte kontrakt är skrivet vid tidpunkten för tillträde. En oerhörd lättnad. Banktjejen kände vår mäklare och hade stort förtroende för honom så det gjorde sitt.

Skönt att man fick ett gäng vettiga svar i dag och att banken själva ser det som dumt att slänga en skiftnyckel i hjulet. Lustigt hur snabbt saker kan ändra sig när man sitter vid samma bord.
Skönt att det ordnade sig! Det är ju som sagt i allas intresse att affärerna går i lås. Man får inte glömma att man som bolånekund är en rätt värdefull för banken. Man betalar ju ändå in nån miljon i ränta sett över 50år eller vad det tar att amortera av lån i dagens storlek.
 
När ni fick över överbryggningslån hur lång tid har man på sig att sälja?
Ibland kan det ta 4 månader men man får det man vill ha.
Det handlar också om timing, ligger det fler ute så hade jag inte sänkt priset utan väntat om man kan.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.