T
Jag har nyligen tagit in min Automower 315 för vintern och kommer att förvara den inomhus för att undvika att batteriet tar skada. Jag har dock svårt att få plats att förvara även laddstationen inomhus. Är det verkligen nödvändigt att förvara den i ett uppvärmt utrymme som tillverkaren anger eller går en oisolerad friggebod lika bra?
 
Behövs ingen värme för den. På det stora hela behöver du nog inte ha klipparen varmt heller om du inte bor rejält långt norrut och batterierna kan väntas ladda ur annars.

För egen del, i Smålands inland, har jag klipparen i kallförråd och laddstationen kvar ute (under tak i ett litet gräsklipparhus). Har funkat bra de senaste fem åren.
 
Batteriet mår bra av att vara fulladdat och förvaras kallt. Så det enda du behöver tänka på är inträngande fukt som kan ärga eller frysa. Mao kan du lämna klippare och station ute.
 
Nja Jag antar att det är fråga om litiumjonbatterier och de bör inte förvaras i kyla eller fulladdade.
Själv plockar jag ur batteriet ur klipparen och förvarar batteriet inne. Innan jag tar ur batteriet laddar jag det fullt och låter sedan klipparen klippa en liten stund innan jag stänger av den detta för att plocka bort toppladdningen ur batteriet.

Hittade följande på batteriföreningen(https://batteriforeningen.se/litium-jon/):
Litiumjonbatterier som inte används bör förvaras vid 15-25 °C, undvik att förvara batterierna i kylskåp då luftfuktigheten kan bidra till att cellen korroderar. Undvik även att förvara batterierna fullt uppladdade under en längre tid då de kan tappa en del av sin kapacitet permanent.
 
tttomten tttomten skrev:
Batteriet mår bra av att vara fulladdat och förvaras kallt. Så det enda du behöver tänka på är inträngande fukt som kan ärga eller frysa. Mao kan du lämna klippare och station ute.
Nej, batterier mår inte bra av det. De ska vara laddade bäst vid runt 60%, fullt är dåligt. Urladdning sker ej heller , så det är inget problem.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, batterier mår inte bra av det. De ska vara laddade bäst vid runt 60%, fullt är dåligt. Urladdning sker ej heller , så det är inget problem.

I manualen till automower står ju att det är "mycket viktigt att batteriet är fulladdat innan vinterförvaring". Varför skriver dom så då?
 
P plan-g skrev:
I manualen till automower står ju att det är "mycket viktigt att batteriet är fulladdat innan vinterförvaring". Varför skriver dom så då?
För att det är personer som har lärt sig saker som nu inte längre stämmer. Förr med en annan typ av batterier så skulle det vara så men inte med moderna typen. Det är samma med mobiler ladda bara till 90% om du vill att det ska hålla länge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
För att det är personer som har lärt sig saker som nu inte längre stämmer. Förr med en annan typ av batterier så skulle det vara så men inte med moderna typen. Det är samma med mobiler ladda bara till 90% om du vill att det ska hålla länge.
Verkar ytterst märkligt att en världsledande tillverkare ej skulle ha basal kunskap om sin egen produkt.
 
Men det är väl inte värst enkelt att vinterförvara batteriet i en AM315 i rumstemperatur? Batteriet är ju inte så enkelt att plocka bort och då får man ha hela roboten inomhus.
 
P plan-g skrev:
Verkar ytterst märkligt att en världsledande tillverkare ej skulle ha basal kunskap om sin egen produkt.
Ja, men uppenbarligen är det så.. Det är tydligt. Moderna batterier ska inte stå med full laddning för det skadar dem
 
T
Tack för svar.

Hittade denna artikel om förvaring av batteridrivna produkter:
https://www.radron.se/vardagskunskap/forvirrande-rad-fran-batteritillverkarna/
där tillverkarna bland annat svarar:

Husqvarna rekommenderar att ladda fullt inför förvaring. Detta för att funktioner som batteriövervakning och gps för stöldskydd inte ska sluta fungera. För produkter med löstagbara batterier rekommenderar de 50 procents laddning vid förvaring och att batteriet tas ur produkten.

Stiga rekommenderar fulladdad förvaring för sina robotgräsklippare. Man har en inbyggd marginal som gör att batteriet aldrig laddas helt fullt.
 
En intressant sak är att mobiler aldrig har dessa marginaler , de laddas alltid fullt. Detta för att man vill att de ska orka mycket, men även slitas fort.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, batterier mår inte bra av det. De ska vara laddade bäst vid runt 60%, fullt är dåligt.
Bra poäng! Är det samma sorts batterier som i telefoner och bilar så är det förstås så. Det har jag aldrig tänkt på.
 
K Nils Andersson1 skrev:
En intressant sak är att mobiler aldrig har dessa marginaler , de laddas alltid fullt. Detta för att man vill att de ska orka mycket, men även slitas fort.
Det är väl en sanning med modifikation. I alla fall Apples mobiler laddar numera bara till 90 % i början av nattet, sen toppar de upp det sista strax innan man vaknar.

Sen är väl egentligen inte problemet att batterierna laddar fullt, utan om de står fulladdade. Så på telefoner är det en kort stund de är fulla för att sen laddas ur redan vid standby-läge när de brukas, medan en oanvänd bil eller en gräsklippare ju står där den står utan att bränna batteri.

Oavsett vilket, framgent ska jag nog vinterförvara med 60–80 % batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.