Jag ser väldigt många pekpinnar. Inte göra, ojoj etc. Men hur ska man då göra detta fackmannamässigt?

Hål är.aällan bra i ett tak eller ytskikt som ska vara vatten tätt. I badrum kör man sillicon enligt säker vatten när man monterar saker i tätskikt. Vad gäller då för tak?
 
  • Gilla
Spånove
  • Laddar…
Rickard.
T tobben87 skrev:
Jag ser väldigt många pekpinnar. Inte göra, ojoj etc. Men hur ska man då göra detta fackmannamässigt?

Hål är.aällan bra i ett tak eller ytskikt som ska vara vatten tätt. I badrum kör man sillicon enligt säker vatten när man monterar saker i tätskikt. Vad gäller då för tak?
I inlägg nr 7 har jag 2 förslag men svaret är helt enkelt att man löser det UTAN att på något sätt förstöra taket. Man får helt enkelt välja en rimlig lösning utifrån situation.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Personligen hade jag lagt rör på taket, löst, sen lagt en bit takpapp över hela röret och kanske 10cm ut på sidorna t för att hålla det på plats, sen dra kabeln genom röret

allt såklart ordentligt fastklistrat med takmassa och kanske lim under röret

men det är ju hur jag Privat hade löst det
 
  • Gilla
Cheva57 och 3 till
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Jag är ingen expert men för att lösa det enklast och billigast hade jag tagit utomhussilikon och smetat över de ev. läckande skruvarna!
I vilken roll då? Som beställare eller utförare?
 
  • Gilla
Gamecube
  • Laddar…
L Linus12345 skrev:
Hej,

Jag har haft en elektriker som dragit el till skorstenen, och då fäst kabeln på taket.

På taket har dom skruvat rakt ner i i pappen och taket på över tio ställen för att fästa skyddsplåten, är det ok att göra så? Dom har kletat på någon form av fog vid skruvarna (bristfälligt på flera ställen), men kommer den verkligen kunna hålla tätt när taket rör på sig under året?

Om detta inte är så bra, hur isåfall borde man åtgärda detta?

Tack för på förhand för råd!
Jag håller med dem som har konkreta lösningar, en tanke som slog mig. Eftersom de firmor som installerar solpaneler på papptak - hur går de tillväga för att inte skada ytskiktet på taket ? Kanske värt att undersöka ? Lycka till - jag förstår att du är orolig.
 
Helt galet vansinnigt utförande. Du kan räkna med inläckage av vatten där tätskiktet är brutet vilket kan leda till skador med stora kostnader.


L Linus12345 skrev:
Hej,

Jag har haft en elektriker som dragit el till skorstenen, och då fäst kabeln på taket.

På taket har dom skruvat rakt ner i i pappen och taket på över tio ställen för att fästa skyddsplåten, är det ok att göra så? Dom har kletat på någon form av fog vid skruvarna (bristfälligt på flera ställen), men kommer den verkligen kunna hålla tätt när taket rör på sig under året?

Om detta inte är så bra, hur isåfall borde man åtgärda detta?

Tack för på förhand för råd!
 
Rickard.
AxelBjorn AxelBjorn skrev:
hur går de tillväga för att inte skada ytskiktet på taket ?
Dom flesta anställer pappisar till att montera godkända infästningsplattor som ofta tätas med svetsning, hetklistring mot stål och epdm-tätning. Inte direkt relevant här men vad gör lite OT egentligen ;)

Demonstration av infästningsplatta som svetsas fast på tak med hjälp av en svetspistol och lågor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AxelBjorn
  • Laddar…
L Linus12345 skrev:
Hej,

Jag har haft en elektriker som dragit el till skorstenen, och då fäst kabeln på taket.

På taket har dom skruvat rakt ner i i pappen och taket på över tio ställen för att fästa skyddsplåten, är det ok att göra så? Dom har kletat på någon form av fog vid skruvarna (bristfälligt på flera ställen), men kommer den verkligen kunna hålla tätt när taket rör på sig under året?

Om detta inte är så bra, hur isåfall borde man åtgärda detta?

Tack för på förhand för råd!
Har du koll på material i skruv och kanal?. Förzinkat, rostfritt, alu ? I värsta fall försvinner skruven (korroderar) inom ett par år och du har "jättefina" hål ner i undertaket som dessutom suger ner fukten. "Klet", silikon, tjära, el likn hjälper inte. Gör om och gör rätt.
Har tyvärr egen dyrbar erfarenhet av snarlikt montage.
 
  • Gilla
AxelBjorn
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Jag är ingen expert men för att lösa det enklast och billigast hade jag tagit utomhussilikon och smetat över de ev. läckande skruvarna!
Om du nu inte är expert varför då överhuvudtaget ge ett råd som dessutom är uppåt väggarna galet?
Behärska din skrivklåda tack. (Silicon :sick: )

För övrigt som flera nämner så måste du ge elfirman en chans att rätta till sitt misstag, men jag skulle samtidigt som dem kommer för att åtgärda ha en expert på plats som kontrollerar att dem inte gör än värre skada med tanke på den utomordentligt klantiga utförandet och deras materialval.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
AxelBjorn AxelBjorn skrev:
Jag håller med dem som har konkreta lösningar, en tanke som slog mig. Eftersom de firmor som installerar solpaneler på papptak - hur går de tillväga för att inte skada ytskiktet på taket ? Kanske värt att undersöka ? Lycka till - jag förstår att du är orolig.
Det går att limma fast saker ....
 
  • Gilla
AxelBjorn
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Dom flesta anställer pappisar till att montera godkända infästningsplattor som ofta tätas med svetsning, hetklistring mot stål och epdm-tätning. Inte direkt relevant här men vad gör lite OT egentligen ;)

[bild]
Rickard, Stort tack för detta, jag har undrat hur det gör och avvaktat då jag är mycket försiktig med att pappen inte skall perforeras. Ditt tips tillvägagångssätt hade säkert varit bra för Linus. Kan nog vara läge att snabbt åtgärda med hjälp av takläggare. Kanske svetsa och hetklistra en pappersremsa som täcker över hålen. Att anlita proffs och engagera stolta hantverkare är bäst.
 
raveper raveper skrev:
Jag är inte direkt någon sotare men vad har man el i skorstenen för?
Till Jultomten kanske :rofl:
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
Hade ju varit ännu roligare om kabeln kommit upp ur skorstenen istället.
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Hej
Stackars Linus12345, han ställer en relevant fråga, (med ett enkelt svar, i mitt tycke),
Han får 50 st svar. på 36 h
Där ett fåtal (2-4 st) är till hjälp för honom, resten är tyckande, och/eller helt irrelevanta.

Riktlinjer på forumet är väl ändå:
Vet du något/ kan du något = Tala.
Tycker du något eller anser något, Håll dig till Instagram/ Facebook./ Snapshat.

Eller starta en ny tråd.

/ Peter Fors
Mariefred
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 17 till
  • Laddar…
Välkommen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.