E etompau skrev:
Om dioderna är släckta och du kan notera på termometern att tempen sakta sjunker så låter det som reglersystemet i pannan fungerar. Avvakta då lite med ingrepp i systemet
Du skriver att pannan "kokar" menar du att tempen stiger till 100 grader?

Hur varierar tempen i viloläge? Ligger den på runt 60 grader?

Det går att koppla in en effektvakt till pannan som begränsar dess effektuttag om du använder andra elprylar som förbrukar mycket effekt, då slipper du att huvudsäkringar går.
Tempen sitter still men det hörs att det bubblar och låter "våldsamt" inuti pannan.

Ska kika mer när pannan är i viloläge, får återkomma.
 
För att komma åt elektroniken fäller du ner hela fronten.

Personligen skulle jag slängt ut pannan. Inte för att den är dålig, men varken el eller olja känns som ett vettigt val av uppvärmning i dag.
 
D Daniel 109 skrev:
För att komma åt elektroniken fäller du ner hela fronten.

Personligen skulle jag slängt ut pannan. Inte för att den är dålig, men varken el eller olja känns som ett vettigt val av uppvärmning i dag.
Är det jag är inne på, kommer en ÅF ifrån CTC, Thermia och Nibe på torsdag, så får se vad de offererar.
Men hade varit bra att kunna ladda bilen eller använda ugnen tills dess :)

Men det verkar vara så att jag får rycka säkringarna till pannan när vi ska laga mat helt enkelt.
 
Du kan som sagt skruva ner effekten på pannan. Den har även stöd för effektvakt. Jag körde elvärme och drog igång bastun parallellt på 16A.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan som sagt skruva ner effekten på pannan. Den har även stöd för effektvakt. Jag körde elvärme och drog igång bastun parallellt på 16A.
Vart/hur skruvar jag ner effekten?
 
En potentiometer på baksidan av styrelektroniken till elpatronerna.
 
D Daniel 109 skrev:
En potentiometer på baksidan av styrelektroniken till elpatronerna.
Okej, vilket betyder sidor av tro? eller hur kommer jag åt detta?
 
Du viker ner fronten. Jag har för mig att det sitter skruvar i toppen och gångjärn i nerkant. Bryt gärna spänningen först.
 
D Daniel 109 skrev:
Du viker ner fronten. Jag har för mig att det sitter skruvar i toppen och gångjärn i nerkant. Bryt gärna spänningen först.
Får kika, står lite om det i manualen, men inte vart den finns. så jag får skruva ner och titta.

Skanning av en manual för elinstallation, visar diagram och textinstruktioner för kopplingar och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema med markering av en komponent för sökning enligt manualens instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du jorddfelsbrytare , knastar det alltid i pannan oavsett om dioderna lyser eller inte. Om jag inte missminner mig så bakom en fyrkantiga blå plåten så sitter det 3 st kontaktorer, lossa och se om någon av dom är aktiverad eller ser ut att ha en massa sot på sig, inte ovanligt att dom ger sig
 
Plockade ur den blåa plåten och hittade 2 hjul på sidan, så nu går pannan på 4.5kw & 2.25, och pannan verkar hålla tempen. Så jag testar så här tills vi får nytt värmesystem.

Handjustering av en effektbrytare för värmepanna med inställningar på 4.5 och 2.25 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det är rätt rattar, dom ställs för den amp som man har, men då ska det även vara kopplat med strömkännare i centralen för att amp ska fungera. Däremot så är den med kW på en begränsning av effekten, nu står den på 9 kW och då kan pannan att koppla in max 9 kW , Första strecket = 0 , andra = 3 kw , tredje =6 kw och 4:e=9 kW normalinställning för vanliga villor
Det brukar räcka med 6 kW normalt om man inte bor i ett stort tält som det blåser igenom :)
 
J jonaserik skrev:
Det är rätt rattar, dom ställs för den amp som man har, men då ska det även vara kopplat med strömkännare i centralen för att amp ska fungera. Däremot så är den med kW på en begränsning av effekten, nu står den på 9 kW och då kan pannan att koppla in max 9 kW , Första strecket = 0 , andra = 3 kw , tredje =6 kw och 4:e=9 kW normalinställning för vanliga villor
Det brukar räcka med 6 kW normalt om man inte bor i ett stort tält som det blåser igenom :)
Tack för info, jag testade andra strecket och då körde den endast 2.25kw, och då sjönk tempen i pannan, så jag vred till tredje sträcket (09.00) härifrån sett. Då höll den temp och körde max 6,75kw :)
 
En sak som är värd att kolla är om du har en utegivare och om i så fall den har gett upp? Min CTC "rusar" när utegivaren ger upp och kör på full fräs på högsta effektsteget som effektvakten tillåter
 
OK ,får se om du behöver mera kW ner termometern ramlar ner - 10 till - 15 , om du vågar så kan du lossa locket på centralen och se om det finns några strömtrafon monterade, dom ser ut så här, kan vara vita eller svarta med ,https://www.elbutik.se/product.html...rW7T3oF6ZzJRKL0cnI53J9i1BSnFsA9IaAgSsEALw_wcB
Då går det att ställa amperen med. 9 kW är ca 12,5 amp.

Edit Har ett knippe av den sorten i förrådet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.