Får ni inte en lägenhet i Bromma såld på 1.5mån så har ni helt klart satt ett pris som är på tok för högt över förväntan.
 
  • Gilla
Fartland och 39 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ekonomin är stark skulle jag säga. Skulle vi vara tvingade att köra dubbelt under en tidsperiod så skulle vi ändå ha över 20.000 kr kvar efter lån, avgifter, mat, bil, försäkringar, el och alla andra saker. D.v.s. vi skulle klara oss utan större problem utan att behöva börja sälja aktier etc.
Då tar ni kontakt med banken igen och säger att ni vill räkna om kalkylen som om ni skulle ha kvar lägenheten. Så gjorde vi i somras för att slippa ha bråttom med lägenhetsförsäljningen under semesterperioden. SBAB sade blankt nej trots över 30 % marginal, men Swedbank hade inga som helst bekymmer med det.

Jag skulle dock inte säga "vi skulle klara oss utan större problem under en tidsperiod", utan istället, "vi har inga problem att ha dubbelboende, så det är onödigt att ha försäljning av det ena som en förutsättning för lånet".

Hur desperata ni än är, ljug INTE för banken om att ni inte längre äger lägenheten. Det är ett helt förkastligt råd. Då är det bättre att försöka köpa sig mer tid från säljaren genom att flytta fram tillträdet.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Men hur gick diskussionen med banken innan ni köpte huset? Ställde banken krav på att lägenheten skulle säljas för att bevilja lån till huset? Krävde banken försäljningsklausul i köpekontraktet för huset, eller hade de tänkt sig att det säkert går bra att sälja lägenheten och detta inte skulle bli ett problem?
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Hur desperata ni än är, ljug INTE för banken om att ni inte längre äger lägenheten. Det är ett helt förkastligt råd.
Det var inget råd att ljuga om saken, det var en förutsägelse att banken inte kommer fråga om saken eftersom de inte längre vill veta.

Jag håller helt med dig om att TS inte ska ljuga för banken.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men hur gick diskussionen med banken innan ni köpte huset? Ställde banken krav på att lägenheten skulle säljas för att bevilja lån till huset? Krävde banken försäljningsklausul i köpekontraktet för huset, eller hade de tänkt sig att det säkert går bra att sälja lägenheten och detta inte skulle bli ett problem?
Standard är ju att man, redan när man ansöker om lånelöfte, anger om man har nuvarande bostad som ska behållas eller säljas. De flesta väljer det senare och sen byggs kalkylen vidare med det som förutsättning utan att man nödvändigtvis är i behov av det. Gissar att det var samma händelseförlopp här.
 
  • Gilla
DLo och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Får ni inte en lägenhet i Bromma såld på 1.5mån så har ni helt klart satt ett pris som är på tok för högt över förväntan.
Nja, en sunkig lägenhet på andra sidan gatan, markplan, exakt samma storlek och planlösning gick just för 100tkr över vårt utgångspris och här pratar vi om en lägenhet i tämligen dåligt skick. Vår är i strålande skick. Sedan är det som du säger, kanske är så att vårt utgångspris ändå är för högt så det lockar inte rätt köpare för att få buden. Dock har vi varit upp på 3-400tkr över vad vi har i utgångspris innan visning men det sket sig med båda personerna. Den ena som vi skulle signa med såg vraket, som dök upp samma kväll, och så hoppade hon av. Den andra fick inte lånelöftet godkänt.

Så värdet finns där. Det är vad övriga lägenheter i samma storlek med samma planlösning etc har gått för men värde är något som fluktuerar. Det folk inte är beredda att betala den här veckan behöver inte alls vara vad folk är beredda att betala om en vecka eller två.
 
  • Gilla
pesv1
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men hur gick diskussionen med banken innan ni köpte huset? Ställde banken krav på att lägenheten skulle säljas för att bevilja lån till huset? Krävde banken försäljningsklausul i köpekontraktet för huset, eller hade de tänkt sig att det säkert går bra att sälja lägenheten och detta inte skulle bli ett problem?
De har tänkt sig att det inte skulle vara några som helst problem att sälja lägenheten. I första rundan hade vi deras egna mäklare men tyvärr så levererade hon på en urusel nivå och kontraktet bröts ömsesidigt efter 2 veckor då hon gjorde alla fel i boken. Nya mäklaren är på en helt annan nivå vilket är positivt men det hjälper inte när det är trögt på marknaden just i denna stund.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ekonomin är stark skulle jag säga. Skulle vi vara tvingade att köra dubbelt under en tidsperiod så skulle vi ändå ha över 20.000 kr kvar efter lån, avgifter, mat, bil, försäkringar, el och alla andra saker. D.v.s. vi skulle klara oss utan större problem utan att behöva börja sälja aktier etc.

Räknar man in ett överbryggnadslån med en ränta på 2% så skulle vi ändå sitta med 16.000 kvar.
Varför är inte alternativet att sälja av aktier ett alternativ? Bostadsmarknaden i Stockholm har väl inte utvecklat sig sämre än aktiemarknaden? Om ni känner att ni vill ha aktier som en del i sparandet så kan ni väl köpa tillbaka samma aktier igen när husaffärerna är klara.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Varför är inte alternativet att sälja av aktier ett alternativ? Bostadsmarknaden i Stockholm har väl inte utvecklat sig sämre än aktiemarknaden? Om ni känner att ni vill ha aktier som en del i sparandet så kan ni väl köpa tillbaka samma aktier igen när husaffärerna är klara.
Skulle jag sälja nu skulle jag åka på att betala 300-350 tkr i skatt på ett bräde. Visst, en dag måste jag plocka hem vinsten men inte riktigt läge skulle jag säga.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Skulle jag sälja nu skulle jag åka på att betala 300-350 tkr i skatt på ett bräde. Visst, en dag måste jag plocka hem vinsten men inte riktigt läge skulle jag säga.
Tänk på att skatt betalar man på vinsten. Är det bättre att sälja när aktierna är mindre värda bara för att behöva betala mindre skatt? :)
Eller kommer du att ha möjligheter till att senare i livet kunna kvitta vinster mot förluster el. likn? Då har jag förståelse för ditt tänk.
Om inte annat, så borde väl aktierna vara en säkerhet och något att diskutera med banken.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Tänk på att skatt betalar man på vinsten. Är det bättre att sälja när aktierna är mindre värda bara för att behöva betala mindre skatt? :)
Eller kommer du att ha möjligheter till att senare i livet kunna kvitta vinster mot förluster el. likn? Då har jag förståelse för ditt tänk.
Om inte annat, så borde väl aktierna vara en säkerhet och något att diskutera med banken.
Handlar om att kvitta förluster framåt.

Ja, de borde se både aktierna och vårt landställe som en säkerhet men vi får se. Lär bli en intressant diskussion iaf.
 
Kanske går att hyra ut lägenheten i väntan på bättre tider?

Annars sälja med förlust och lägga bakom sig kan vara enklast. Vi sålde gamla huset med rejäl förlust (uppåt 700k om man utöver prisskillnaden räknar med inflation och renovering vi gjort i huset) då vi köpte till överpris och sålde till underpris efter typ 10 visningar, var surt men det var bra att lägga bakom sig och fokusera på nybygget även om det kändes jäkligt surt när vi sålde och speciellt när priserna steg en hel del området ett år senare, ibland har man dålig timing helt enkelt :(
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Kanske går att hyra ut lägenheten i väntan på bättre tider?

Annars sälja med förlust och lägga bakom sig kan vara enklast. Vi sålde gamla huset med rejäl förlust (uppåt 700k om man utöver prisskillnaden räknar med inflation och renovering vi gjort i huset) då vi köpte till överpris och sålde till underpris efter typ 10 visningar, var surt men det var bra att lägga bakom sig och fokusera på nybygget även om det kändes jäkligt surt när vi sålde och speciellt när priserna steg en hel del området ett år senare, ibland har man dålig timing helt enkelt :(
Rent krasst skulle vi inte sälja med förlust sett till hur marknaden har gått men som med allt så tecknar man in sig i det nya med en förväntad vinst någonstans. Vi klarar utan större problem att sälja en halv miljon under vad de här lägenheterna har gått för hittills men då mäklaren är 110% säker på sin sak att vi borde kunna iaf hamna på vårt utgångspris så blir det någon form av moment 22. Jag är inne på att sätta fastpriset på vårt utgångspris och ta det därifrån. Bara för att det är ett acceptpris innebär inte att det inte kan bli en budgivning.

Tror helt klart som du säger att det kanske bara är bättre att faktiskt dra ner byxorna men då grannarna precis sålde för över vårt utgångspris, vi har fått 2 konkreta bud som tyvärr sket sig i slutändan på 300tkr över vårt utgångspris så känns det jäkligt surt, så som du beskriver men jag är snart beredd att ta det för att få sova på nätterna. lol

Den ständiga frågan är alltid hur länge man ska lita på sin mäklare att det löser sig innan man går in och helt enkelt viker ner sig. Är väl kanske inte där riktigt än men börjar närma oss med tanke på hur det påverkar allt annat i livet.
 
  • Gilla
Carpen63
  • Laddar…
Den lägenheten hade väl som sin stora fördel att det var markplan. Om man har utekatt t.ex. ;-)
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Nja, en sunkig lägenhet på andra sidan gatan, markplan, exakt samma storlek och planlösning gick just för 100tkr över vårt utgångspris och här pratar vi om en lägenhet i tämligen dåligt skick. Vår är i strålande skick. Sedan är det som du säger, kanske är så att vårt utgångspris ändå är för högt så det lockar inte rätt köpare för att få buden. Dock har vi varit upp på 3-400tkr över vad vi har i utgångspris innan visning men det sket sig med båda personerna. Den ena som vi skulle signa med såg vraket, som dök upp samma kväll, och så hoppade hon av. Den andra fick inte lånelöftet godkänt.

Så värdet finns där. Det är vad övriga lägenheter i samma storlek med samma planlösning etc har gått för men värde är något som fluktuerar. Det folk inte är beredda att betala den här veckan behöver inte alls vara vad folk är beredda att betala om en vecka eller två.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
B Blåsalvia skrev:
Den lägenheten hade väl som sin stora fördel att det var markplan. Om man har utekatt t.ex. ;-)
Ja, om man har utekatt, helt klart. Man har också allt och alla springandes precis utanför fönstret och en lekplats precis vid sin uteplats så sett ur det perspektivet så tror jag att det går på jämnt ut. Jag skulle som sagt vara nöjd med samma, eller 100-150tkr under oavsett men just nu är det lite tvärnit. Å andra sidan stod det still på den i 3 veckor innan det tog fart så kan vara så att det löser sig men vill inte upptäcka dagen innan vi har tillträde på huset att det sket sig. Därför det gäller att agera snabbt för att endera köpa sig tid och/eller få lägenheten såld till nästan vilket pris som helst som är rimligt.
 
  • Gilla
mattias73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.