I huset vi relativt nyligen flyttat in i finns fula rör i den i övrigt väl renoverade källaren (se bilder).

Jag vill nu försöka dölja dem på något sätt och söker råd om val av material och tillvägagångssätt.
Det är reden väldigt lågt tak så en förutsättning är att åtgärden inte bygger på speciellt mycket. Helst vill jag bygga en låda runt och då är frågan vilket skivmaterial som rekommenderas och även tips på rent praktiskt tillvägagångssätt. (som jag tänker nu så skulle det bli reglar parallellt med rören där skivorna fäster och sen helt enkelt bygga en låda runt rören).

Vilken typ av skiva bör jag titta på som är tunn, men samtidigt styv så inte lådan blir "vågig"?

Ett annat alternativ jag har är att byta ut och snygga till isoleringen och sedan måla, men tycker inte jag hittar någon passande isolering för detta i de byggvaruhus jag tittat på. Isolering finns, men ingen jag kan se blir snyggt synligt även om det målas?


Hur hade ni gjort? Tacksam för alla tips jag kan få!
 
  • Renoverad källare med synliga rör längs taket som behöver döljas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synliga rör löper längs taket i en välrenoverad källare med brädspel och TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora vita rör som löper längs och i vinkel mot ett källartak med låg takhöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade skaffat lämpligt virke till ram. Kanske 45x45 på grund av tillgänglighet och pris. Möjligtvis kan man använda ströläkt, med risk för att den är något klen till detta. Förmodligen lite klen...

lådan bygger man precis som en reglad vägg. En vägg på var sida om rören med lite stöttor mellan dem, allt i 45x45.
Klä in med gips
Spackla/slipa/måla
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade skaffat lämpligt virke till ram. Kanske 45x45 på grund av tillgänglighet och pris. Möjligtvis kan man använda ströläkt, med risk för att den är något klen till detta. Förmodligen lite klen...

lådan bygger man precis som en reglad vägg. En vägg på var sida om rören med lite stöttor mellan dem, allt i 45x45.
Klä in med gips
Spackla/slipa/måla
Stort tack för snabbt och utförligt svar!

Om man vill tjäna några millimeter och använda ett tunnare material än gips - har du något förslag?
 
Fibercementskivor kanske? Finns i 6 mm tror jag.
De kan vara lite jävliga att jobba med, men de är styva och tåliga.
Annars är det väl till att beställa en plåtinklädnad av plåtslagaren men det kan vara lite bökigt att få till det helt snyggt.
Är det värmerör som går i taket?
Du kan kanske gå ner lite i isoleringstjocklek för att spara lite höjd?
 
P Patrik Friberg skrev:
Fibercementskivor kanske? Finns i 6 mm tror jag.
De kan vara lite jävliga att jobba med, men de är styva och tåliga.
Annars är det väl till att beställa en plåtinklädnad av plåtslagaren men det kan vara lite bökigt att få till det helt snyggt.
Är det värmerör som går i taket?
Du kan kanske gå ner lite i isoleringstjocklek för att spara lite höjd?
Det rör som är lägst (och nu har grå isolering) är kallvatten så att gå ner i tjocklek på isoleringen är ingen dum idé alls och inget jag tänkt på tidigare, tack! Vad jag förstår så isolerar man kallvatten-rör för att undvika kondens, för att inte kyla ner rummet och för att hålla temperaturen på vattnet låg så att det inte blir bakterietillväxt? Tanken att helt skippa isolering (för att tjäna takhöjd) slog mig först, men efter att ha läst på lite verkar det som en dum idé :D

Tunnare isolering, och gipsskivor som material tror jag blir bra.

Tror ni det går att få till en snygg 45-graders lutning på övergången där tre rör blir ett eller ska jag helt strunta i att försöka och göra en rät vinkel? Det blir ett lite vassare hörn att slå huvudet i och det ser ev. lite kantigt ut med rät vinkel tänker jag?
 
Düsseldorff
Det är inga problem att bygga vinklar med reglar och gips. Tänk på att armera alla skarvar med spackelremsa. Utvändiga hörn blir känsliga så de behöver skyddas med hörnskyddslist. Om du ska ha en avvikande vinkel i hörn kan du använda pappersremsa med inlagd stålremsa (multiflex) som kan vikas i alla vinklar.
 
freni126 freni126 skrev:
Stort tack för snabbt och utförligt svar!

Om man vill tjäna några millimeter och använda ett tunnare material än gips - har du något förslag?
Det finns fanerade skivor i tunnare material. Men då taket ändå är vitt så tänker jag att lådan syns minst om man också målar in den i vitt. Och, i så fall är det enkelt med gips.
Som redan påtalat av andra, så kör hörnskyddslist osv :)
 
Egentligen så bör du inte bygga in rörkopplingar, något att tänka på.
 
Om om du bygger in det så sätt något smalt ventilationsspjäll , gärna 2 så du inte stänger in det helt....
 
Kom på en sak nu som jag sett någonstans på ett kontor. Där hade de klätt in det med tyg. En list på varje sida om rören som fästs i taket, sedan tjockt tyg som en halv cylinder ungefär...

Då stänger man inte in rören, men det syns mindre, och går inte sönder om man slår i det :D

kräver 5 poäng syslöjd ;)
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är inga problem att bygga vinklar med reglar och gips. Tänk på att armera alla skarvar med spackelremsa. Utvändiga hörn blir känsliga så de behöver skyddas med hörnskyddslist. Om du ska ha en avvikande vinkel i hörn kan du använda pappersremsa med inlagd stålremsa (multiflex) som kan vikas i alla vinklar.
Tack, massa ny info som jag behövde! Det här projektet börjar mer och mer kännas görbart =)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Egentligen så bör du inte bygga in rörkopplingar, något att tänka på.
Dum fråga säkert, men varför? Ifall det börjar läcka så vill man kunna komma åt dem?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kom på en sak nu som jag sett någonstans på ett kontor. Där hade de klätt in det med tyg. En list på varje sida om rören som fästs i taket, sedan tjockt tyg som en halv cylinder ungefär...

Då stänger man inte in rören, men det syns mindre, och går inte sönder om man slår i det :D

kräver 5 poäng syslöjd ;)
Jag har symaskinskörkort från mellanstadiet, men oklart hur långt jag kommer med det här =)

Dessutom känns det här som ett roligt projekt när jag väl fått klart för mig hur det ska gå till. Med er allas hjälp har bilden klarnat markant, tack!
 
H
Det kortare röret ser ut att möjligen ha den typ av isolering som är förstärkt med asbest i böjar. Så du tänker på det innan du börjar riva isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.