Din panna kokar, vattnet är ju typ 115 grader varm (vid ca 0.8 bars tryck kokar vatten vid 115 grader). Du måste flytta över värmen till acctankarna.

Det stod mycket matnyttigt i länken som bifogades tidigare:
https://www.combiheat.se/info/fragor-och-svar-om-vedpanna-unikum/

Pannan har tryckande fläkt, du ställer gångstigen i timmar med vredet 1-2-3-4. Fläkten ska vara igång när det brinner, instruktion finns i länken.

De rekommenderar att man inte har laddomat (speciellt ventilpaket för laddning av acctanlar), utan enbart en pump som flyttar värmen ”stötvis”. Det ser ut som att det är den installationen. Drifttermoststen (ratt 0-90 grader) ska stå på den temp som du vill ladda tankarna med. Pumpen slås av med 5-6 graders hysteres, dvs om vredet står på 80 så startar den vid 80 och slår av vid 75. Jag tror/gissar att den röda lampan till vänster indikerar att termostaten har slagit till, men uppenbarligen går inte pumpen. Som har skrivits tidigare så kan den mycket väl ha kärvat ihop av 5 års stillestånd, öppna pluggen och försök rubba axeln. Kan också vara elektriskt defekt pump, kabelbrott, trasig drifttermostat osv så du kan testa att mäta spänning vid pumpen för att utesluta en del felkällor (om du vet hur man gör). Men börja med att ta reda på om pumpen har kärvat ihop.

Tänk även på att ställa luftspjällen rätt, där får du testa dig fram eller kolla i länken. Jag hade börjat med primär fullt öppen, sekundär stängd vid uppstart och sen gått till primär halvt öppen och sekundär på 60-70% när pannan brinner för fullt. Men det där får man prova.
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag tror vi har löst problemet nu genom alla tips vi fått! Nu ska vi bara lufta elementen så tror jag vi snart har värme!
Oerhört tacksam för all hjälp!
 
Då är vi ju självklart nyfikna på vad problemet va oxå och hur de löstes
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Då är vi ju självklart nyfikna på vad problemet va oxå och hur de löstes
Ja
Jag är inte så bra på att förklara. Men det var att vrida igång axeln som satt fast. Sen ngt med en kran på accumulatortanken för att fylla på vatten (?)..
nu verkar det funka iaf?
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Ja de va pumpen som kärva alltså och kanske nån kran på tanken som inte va öppen. Bra de löste sig iaf!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Marie Bry skrev:
Ja
Jag är inte så bra på att förklara. Men det var att vrida igång axeln som satt fast. Sen ngt med en kran på accumulatortanken för att fylla på vatten (?)..
nu verkar det funka iaf?
En positiv sak när man får hjälp av andra är att iallafall bjuda på lösningen så att andra också kan vara hjälpta av lösningen ;)
 
J jonaserik skrev:
Jepp vrid ner till 2, det sitter 2 pumpar av äldre sort ovanför pannan, en grön och en röd, dom har i ändan en större skruv ( som en gammal 50-öring ) lossa den och se in i hålet med lampa. Axeln syns där och ska snurra, annars tar ni en mejsel , stoppar in den i spåret på axeln och snurra den. Det kan skramla ( överraskning ) lite i näven så var lite lätt med att greppa hårt om skaftet. Ingen fart på dom på flera år , så säkert kärvar dom bra.
En sak till är pumparna varma så är dom inte trasiga, bara snurra på mejseln så kommer dom säkert igång.
A Alexn72 skrev:
En positiv sak när man får hjälp av andra är att iallafall bjuda på lösningen så att andra också kan vara hjälpta av lösningen ;)
Här är vad som var lösningen men som jag inte var så bra på att förklara!
 
  • Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.