Vi har tänkt oss en grå färg på vårt hus. Kommunen har då bestämt att det finns vissa färger att välja på, och av de gråa så är det S2000-N, S3000-N och S4500-N som gäller. Men det är ju svårt att på små färgprover se hur de kommer se ut på ett helt hus, så...
Hur pass ljusa/mörka blir dessa färger på ett hus?
Hur upplever man de jämfört med färgproverna (ljusare/mörkare)?
Finns det risk att de upplevs som lite blåa? (Jag tror jag läst att gråa färger kan göra det...)
 
Det bästa är att gå till en färghandel och köpa provburkar av dessa och måla upp på lite större yta och ta ut i i dagsljus där fasaden skall sitta. Vi provmålade säkert 5 olika grå innan vi bestämde oss.
 
Säger som Carolina, hem och provmåla på lite större yta. Jag vet att vi förälskade oss i en husfärg på ett färdigt hus, ringde på och frågade vilken färg de använt. Fick koden och skulle beställa, kikade som hastigast i bland färgkoderna/karrtorna (de där små) Svårt att fatta att det vart samma färg som satt på huset, Det blir så olika beroende på vilka färger som finns i omgivningen, vilken färg på taket ni har, vilka stensättning/färger ni har osv
Och ja, en del grå färger upplevs blå lite beroende på vad som finns i närheten.

Nu har ni ju fått koder som bevisligen fungerar på hus, annars brukar rådet vara att välja färger som på kartan ser lite smutsiga ut för när de kommer upp på stora ytor blir risken annars att man upplever dem "skrikiga". Och skrikiga hus gillar vi inte! :)
 
Jag personligen skulle inte välja rent grå nyanser för de känns oftast blålila utomhus. Satsa på en grå som drar i gult ex S3502-Y S4502-Y 6502-Y de är behagligare att titta på .
Tänker ni använda vitt till det grå välj S 0502-Y eller s 1002-Y behagligare för ögat!!
Anders
 
Anders_S skrev:
Jag personligen skulle inte välja rent grå nyanser för de känns oftast blålila utomhus. Satsa på en grå som drar i gult ex S3502-Y S4502-Y 6502-Y de är behagligare att titta på .
Tänker ni använda vitt till det grå välj S 0502-Y eller s 1002-Y behagligare för ögat!!
Anders
Men Anders, de har ju bara 3 att välja på av de grå :)

"Kommunen har då bestämt att det finns vissa färger att välja på, och av de gråa så är det S2000-N, S3000-N och S4500-N som gäller"
 
Men Usch då det var ju tråkigt. Man kan undra varför just dessa kulörer?
Anders
 
En bekant målade sitt hus och sedan efter ett tag kom ett brev från kommunen om att han inte sökt bygglov för färgändringen och att färgen inte var godkänd av kommunen.

Han drev saken hela vägen till domstol och fick rätt eftersom hans färg inte var avvikande på något vis utan en klassisk mellangrön almogefärg.

Så du kan nog stå på dig och få rätt. om du är intresserad kan jag fixa fram ett nummer till bekanten så du kan få tips av honom hur man kan gå tillväga.

Vidare så är ju regeringen inne på att förenkla sådana här saker och siktar på att kunna ha det genomfört till årsskiftet tillsammans med 15kvm friggebodar så har du möjlighet så kan du ju vänta ut det beskedet osckså.

men som sagt. kommunen kan inte styra över detta så mycket som dom tror. i en ev. domstolstvist skulle man ju ev. kunna hänvisa till domstolsbeslutet som gynnade min bekant och ha det lite som vägledande eller så.
 
Har en bit panel runt ytterdörren som jag precis målat om grå, den är målad med S 3000-N. Upplever den inte alls som att den går åt det blåa hållet (var därför jag valde en neutral grå, vill inte ha blåaktig färg). Kan försöka fixa en bild om du vill se hur den ser ut uppmålad...
 
Ja, du får gärna fixa en bild :). Låter bra också ifall den inte verkar så blå, men det kanske är större risk att den ljusare färgen upplevs som blåaktig.

Jag ska också försöka kolla med kommunen om det är ok för dem att avvika från färgerna de satt upp. (Det är 11 färger totalt, varav dessa 3 gråa nyanser)
 
Har kollat med kommunen nu. Och det verkar faktiskt ok att avvika en del från färgerna de gett :)... Så då måste jag bara bestämma om jag ska välja en neutralgrå, eller en gulare grå färg. Det verkar ju finnas lite olika åsikter om ifall det ser blått ut eller inte.

Min fru vill ha en ljus grå färg (själv kan jag tänka mig lite mörkare, men...). Hur ljus kan man välja så att huset fortfarande ser grått ut (och inte smutsigt vitt)?
 
Inte lägre NCS kod än S 2502-y annars blir det en vit upplevelse. Vi har själv S 6502-Y med S 0502-Y på detaljer.Vi tycker det är mycket snyggt.
Anders
 
Oki, ska fixa bild till dig imorgon! (har varit fullt upp i helgen, sorry att jag inte svarat tidigare). Den grå vi har är mellangrå skulle jag kalla den och är alldeles lagom tycker jag, inte för mörk och inte för ljus så att den ser smutsigt vit ut.
 
Mattias_J: hej! har precis målat tre fasadväggar med två gråa nyanser...helt gråa utan vare sig gult eller rött...huset i S6500 knutarna i S4000..
Det jag tycker du skall tänka på är om du tänkt ha ngr andra färger på huset?
kanske röda fönsterbleck? röd dörr? markiser? att jag tjatar om rött är att de flesta tak är röda så det faller sig naturligt att gå på detta.. om du väljer att ha en grå färg som går mot gult som anders s valt..så kanske det inte blir så lyckat med att rött tak, röd dörr, röda markiser...utan då får du satsa på ett svart eller gult tak, gula dörr gula markiser om du vill färgsätta dem..och vem vill ha gul dörr mm??

Den neutrala gråa nyansen upplevs som sin omgivning...står det en blå bil på uppfarten går färgen mot blått, står det en röd så går den mot rött o.s.v.
 
Ok, tack.
Taket blir rött då vi måste ha det :(. Kommer ha huset i en ljus- eller mellangrå färg, troligtvis har vi samma färg på foder och knutar också eller ev. bara liten skillnad där. Har tänkt ha grå dörrar som är lite mörkare än huset, fönstrena blir troligtvis vita och utan spröjs. Hängrännor blir troligtvis silverfärgade. Markiser vet jag inte om det blir några alls.
Men som sagt, inget rött eller gult eller annat färgglatt. Men det låter ju som att det kan vara ok ändå med de neutrala färgerna...
 
Här kommer en bild på den grå färgen jag utlovat! Kommer fler sen, men måste sticka till jobbet så de andra kommer lite senare idag. på denna bilden är dörren omålad, nu är den vitmålad och den grå färgen blir lite mer intensiv då! ja, du får se senare!
 
  • P4290087.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.