Vi ska bygga ett tvåplanshus i lättbetong och har kommit fram till en planlösning som vi gillar. Men det är ju lätt att bli insnöad så vi skulle gärna uppskatta lite synpunkter!
 
  • husskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns några saker jag funderar över:

Kommer det inte att bli jobbigt med trappen till övervåningen borta i hörnet av huset? Jag skulle nog ha valt en bruten trapp, med uppgång från entrén.

Sedan undrar jag över er kombinerade klädkammare/tvättstuga. Blir det inte mycket fukt och så från torkskåp etc som sätter sig i kläderna som förvaras i klädkammaren?

I övrigt tycker jag att det ser riktigt bra ut med gott om plats.
 
Vardagsrummet, hur kan det möbleras med en soffa utan att
den står ivägen för arbetsrumsdörr/trappa/fönster?

Köksbordet: Kommer inte det stå ivägen för altandörren, och flytta man in det i rummet måste man runda bordet när man går mella kök och vardagsrum, det kan upplevas som väldigt störande

/Abbe
 
Jag funderar över möbleringen i vardagsrummet - det verkar inte finnas plats åt en soffa + någonting till den eller en större hörnsoffa / schaslongsoffa. Jag har hemma 2 tv - en i allrummet för barnen och en för oss, vuxna, i vardagsrummet. Om man skulle vilja ha en i ditt vardagsrum finns det inte plats.
Håller med föregående talare ang trappan.
Det är å ena sidan bra att ha tvättstuga nära smutsiga kläder från sovrummen å andra sidan barnens höst/vår leriga kläder kommer att släpas genom hela huset till övervåningen för att kunna tvättas samt det blir tråkigt att inte kunna hänga tvätten ute på sommaren.
 
Tack för era synpunkter :)

Angående tvättstugan så är väl det en värderingsfråga om man ska ha den på över- eller undervåning. Ska väl tilläggas att vi bara har en bebis som är 4 veckor, så erfarenhet saknas av smutsiga barn:) Fukten måste däremot kollas.

Mellan trappstegen ner till vardagsrummet ska vi ha nischvägg, 110 cm hög, där vi ska bygga in en platt-tv. Sedan har vi tänkt att ha två soffor mot varandra med ett soffbord i mitten mellan öppna spisen och nischväggen. Men vi får kolla om det verkligen får plats...Vi kommer även ha en platsbyggd bokhylla på väggen mot arbetsrummet.

Om vi väljer en bruten trappa förlorar vi väl förråsutrymmet under eller hur kan man lösa det? Och det vill vi gärna ha kvar.

Kom gärna med fler kommentarer...
 
Jag tycker er övervåning med badrum-klädvård-garderob-sovrum ser rätt trevlig ut. För att minska risken för fukt så kan ni väl sätta upp en vägg bakom tvättdelen som kanske helt enkelt är två stora skjutdörrar. Så kan ni stänga medan torkskåp och torktumlare går som värst.

Jag skulle också klämma in lite mer förråd. Hörnet vid trappan uppe, kanske.
 
Personliga kommentarer:

- Avställningsyta för plåtar o.d. som finns i ugnen saknas. Det är bra (om man har barn) att slippa bära varma saker över golvytor.

- Spegelvänd WC/Duschen i hallen så att wc-dörren inte kommer så nära ytterdörren, en annan lösning är att sätta in en skjutdörr.

- Håller med en tidigare talare att verandadörren från matplatsen känns ivägen. Hur har ni tänkt placera matbordet?

Jag passar även på att flagga lite för skjutdörrar, dessa skulle passa bra in till bad/wc/tvätt/förråd. Man kan då ha dörren halvt öppen utan att den tar plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.