Hej!
Har förstått att ni är många som också är här och läser om Elementhus. Vi har ett hus byggs 1970 och vi försöker lista ut vilka väggar som är bärande. Är det någon som kan lista ut det med hjälp av dessa ritningar?

tack på förhand!
 
  • Arkitektritningar av ett elementhus från 1970 med fasader, planlösning och sektion.
Det är egentligen en hopplös uppgift utan tillgång till monteringsritningarna. Det fungerar inte som ett konventionellt hus. Med hjälp av ritningarna kan man nog ändå säga att väggarna på bottenvåningen som dels avgränsar kök och allrum, dels vardagsrum är bärande. Det kan finns fler.
 
  • Gilla
StanM
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är egentligen en hopplös uppgift utan tillgång till monteringsritningarna. Det fungerar inte som ett konventionellt hus. Med hjälp av ritningarna kan man nog ändå säga att väggarna på bottenvåningen som dels avgränsar kök och allrum, dels vardagsrum är bärande. Det kan finns fler.
Tack för ditt svar! Vi tänker öppna upp mellan vardagsrum och kök och sätta in dubbeldörrar. Idag är där helt igensatt, även om originalritningarna visar en liten öppning där. Vi får räkna med att det är en bärande vägg, vad det verkar.
 
S StanM skrev:
Hej!
Har förstått att ni är många som också är här och läser om Elementhus. Vi har ett hus byggs 1970 och vi försöker lista ut vilka väggar som är bärande. Är det någon som kan lista ut det med hjälp av dessa ritningar?

tack på förhand!
På sektionsritningen kan du utläsa vilka väggar som är bärande. Takstolarna verkar vara självbärande. Du kan också avgöra på tjocklek på innerväggar om dessa är bärande eller inte. Alla hus har inte bärande innerväggar.
 
M MHK2 skrev:
På sektionsritningen kan du utläsa vilka väggar som är bärande. Takstolarna verkar vara självbärande. Du kan också avgöra på tjocklek på innerväggar om dessa är bärande eller inte. Alla hus har inte bärande innerväggar.
tack för ditt svar! Har skickat dessa ritningar till en byggkonstruktör som säger att man inte kan avgöra vilka väggar som är eller inte är bärande. Så vi gör öppningen i väggen som om väggen är bärande för att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
S StanM skrev:
tack för ditt svar! Har skickat dessa ritningar till en byggkonstruktör som säger att man inte kan avgöra vilka väggar som är eller inte är bärande. Så vi gör öppningen i väggen som om väggen är bärande för att vara på den säkra sidan.
Glömt inte meddela kommunen :)
 
M MHK2 skrev:
Du kan också avgöra på tjocklek på innerväggar om dessa är bärande eller inte. Alla hus har inte bärande innerväggar.
Jag tror inte att man kan avgöra om innerväggar i elementhus är bärande genom att titta på tjockleken, det låter som ett mycket farligt råd. Och alla elementhus har bärande innerväggar.
 
S StanM skrev:
tack för ditt svar! Har skickat dessa ritningar till en byggkonstruktör som säger att man inte kan avgöra vilka väggar som är eller inte är bärande. Så vi gör öppningen i väggen som om väggen är bärande för att vara på den säkra sidan.
Hur har det gått? Har du eventuellt koll på i vilken riktning elementen i golvbjälklaget mellan entréplan och övervåning ligger? Obs, de måste inte ligga åt samma håll i hela huset.
 
B bearmaniac skrev:
Jag tror inte att man kan avgöra om innerväggar i elementhus är bärande genom att titta på tjockleken, det låter som ett mycket farligt råd. Och alla elementhus har bärande innerväggar.
B bearmaniac skrev:
Jag tror inte att man kan avgöra om innerväggar i elementhus är bärande genom att titta på tjockleken, det låter som ett mycket farligt råd. Och alla elementhus har bärande innerväggar.
Med 15 år i branschen så vet jag vad jag pratar om. Sen förstår jag att TS inte kan det. Och det du tror kan du hålla för dig själv!
Och du är helt SÄKER att alla elementhus har bärande innerväggar??
Håller inte med dig om det dock?
 
Chr3
M MHK2 skrev:
På sektionsritningen kan du utläsa vilka väggar som är bärande. Takstolarna verkar vara självbärande. Du kan också avgöra på tjocklek på innerväggar om dessa är bärande eller inte. Alla hus har inte bärande innerväggar.
Vilka ritningar är ”sektionsritningar”?

jag har också ett elementhus (från 1975), försöker klura ut vad som är bärande resp inte, då vi ska byta fönster och dörrar, bygga ut badrum mm.
Jag har en hel pärm med gamla husritningar, så frågan är vilka jag ska se på.. (eller be någon kunnig att hjälpa mig se/förstå)
 
Nu har jag inte sett alla ritningar på alla elementhus som någonsin byggts, men det skulle förvåna mig storligen om det fanns elementhus helt utan bärande innerväggar, åtminstone om vi pratar om 1,5-planshus.

Vad anbelangar tjockleken på innerväggar kontra deras bärighet: i det elementhus jag bor i är bärande innerväggar och icke-bärande innerväggar exakt lika tjocka. Elementhusens speciella konstruktion gör att man inte kan bedöma dem på samma sätt som "normala" hus. Men om du besitter djupare specialkunskaper om just dessa hus än jag gör så lär jag mig gärna av dig.
 
Chr3 Chr3 skrev:
Vilka ritningar är ”sektionsritningar”?

jag har också ett elementhus (från 1975), försöker klura ut vad som är bärande resp inte, då vi ska byta fönster och dörrar, bygga ut badrum mm.
Jag har en hel pärm med gamla husritningar, så frågan är vilka jag ska se på.. (eller be någon kunnig att hjälpa mig se/förstå)
Vid byte av fönster i tex Mockfjärds hus så är fönsterkarmen bärande! Riv inte denna utan måtta in det nya mellan karmarna. Ta hjälp av en fönsterexpertis på detta.
 
Chr3
M MHK2 skrev:
Vid byte av fönster i tex Mockfjärds hus så är fönsterkarmen bärande! Riv inte denna utan måtta in det nya mellan karmarna. Ta hjälp av en fönsterexpertis på detta.
Gäller detta alla elementhus, oavsett hur gamla/nya de är?
Vårt hus (enplans) är byggt 1975, grannarnas exakt likadana hus har nyare fönster (dock har föregående ägare bytt fönstren där, så de vet inget om bytet)
 
Chr3 Chr3 skrev:
Gäller detta alla elementhus, oavsett hur gamla/nya de är?
Vårt hus (enplans) är byggt 1975, grannarnas exakt likadana hus har nyare fönster (dock har föregående ägare bytt fönstren där, så de vet inget om bytet)
Kan tyvärr inte svara på om det gäller alla, men alla jag har bytt fönster i (ca 15st) har haft bärande fönsterkarmar. Det ser man direkt när man ska mäta upp för det nya. Kolla med grannens om de nya är ca 1dm mindre i måtten.
Då har man monterat nya fönster i gamla karmen och låtit den bärande delen varit kvar. Som sagt, ta hjälp av expertis och låt dom titta och avgöra.
Lycka till.
 
Chr3
M MHK2 skrev:
Kan tyvärr inte svara på om det gäller alla, men alla jag har bytt fönster i (ca 15st) har haft bärande fönsterkarmar. Det ser man direkt när man ska mäta upp för det nya. Kolla med grannens om de nya är ca 1dm mindre i måtten.
Då har man monterat nya fönster i gamla karmen och låtit den bärande delen varit kvar. Som sagt, ta hjälp av expertis och låt dom titta och avgöra.
Lycka till.
Grannarnas nyare fönster är exakt lika stora som våra.
Hur många av dessa 15 hus du bytt fönster i har varit byggda 1974 eller senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.