hej!

Jag läste i en tidningsartikel om deklaration (med betoning på reklam för en juristfirma) att när man säljer en bostadsrätt och köper ett nytt , så kan man förutom arbetet under se 5 åren innan försäljningen på gamla lgt även deklarera förbättringsarbete som gjorts på nya lägenheten (samma deklarationsår som köpet).
Är det någon som vet om denna uppgift stämmer ?

Tack på förhand!!
 
Jo, det stämmer (åtminstone var det så för ca ett år sedan då jag ringde skatteverket för att fråga). Tänk dock på att det inte handlar om allmän renovering/uppfräschning utan om ågärder som höjer standarden. T.ex. byte från vinyltapet->klinker i badrummet, byte från plastmatta->trägolv i vardagsrummet.
Det räcker inte att "bara" måla om, även om det visserligen kan ha höjt värdet på lägenheten.
(Alltså, man får "sänka försäljningspriset" (mycket enkelt uttryckt) på den bostad man säljer genom att deklarera standardhöjande åtgärder som gjorts de senaste fem åren och får "höja inköpspriset" (lika enkelt uttryckt) på den nya bostaden genom att deklarera standardhöjande åtgärder som görs inom ett år.

Båda "sifferåtgärderna" görs alltså för att minimera reavinstskatten. (Skillnaden mellan vinst på förra bostaden kontra inköpspris på den nya.)
 
Hej, och tack för svaret.

Vid närmare studie så fick jag veta att detta bara gällde småhus....det var ju synd för jag hade räknat med att få dra av köksrenoveringen :(
 
Hejsan!
Jag och min sambo köpte hus förra året i Januari, vi har renoverat i stora drag för 300000 kr då ca 200000 är vita skattade pengar som slussats ut:D
vad och hur kan jag deklarera detta.
badrum 200000 :-
vardagsrum 70000:-
Övrigt, Tapeter Golv osv, 30000:-

Det är ett hus från 1904 om det spelar någon roll och vi har höjt värdet på huset genom renoveringen med ca 400000.

Något man kan ha med i deklarationen?
badrumet är ca 150 tusen vitt med kvitton osv. medan resten blev utan..

Kan man kanske dra av detta?
 
daniel66 skrev:
Något man kan ha med i deklarationen?
badrumet är ca 150 tusen vitt med kvitton osv. medan resten blev utan..

Kan man kanske dra av detta?

Har du kvitton kan inte jag se att det skulle vara några problem att göra avdrag. Det är också möjligt att göra avdrag utan kvitton (se sidan 8 i http://www.skatteverket.se/download/18.2a9d99b2110b7fcf5c080006298/32106.pdf)
Men då skall det kunna förklaras...
 
Nu går det ju inte att "dra av" förbättringsutgifter hur som helst (=från sin inkomst), utan som Modig skrev kan det bara användas som ett sätt att öka ingångsvärdet på den nya bostaden om man sålt sin gamla för ett högre pris och man ändå vill ha uppskov med hela reavinsten.

Alltså: om man köpt en lika dyr eller dyrare bostad spelar det ingen roll - då kan man lika gärna vänta med att dra av förbättringskostnaden tills man säljer nästa gång.
 
Visst är det så. Avdraget som kan göras är på eventuell reavinst och inte på den beskattningsbara inkomsten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.