Snart är sommaren här och då ska jag ge mig på att lera om mina kakelugnar.

Vad ska jag tänka på? Vad för lera bör jag använda? Där bitar av teglet lossnat ska jag 'fylla på' med något annat än lera? Interiör av en gammal kakelugn med synligt slitet tegel och aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en kakelugn med spruckna och skadade lermurar och en askhög längst ner, behöver laga och lerputsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet tegel i en gammal kakelugn med synliga skador och aska nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en gammal kakelugn med spruckna lerplattor och aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Där har det eldats hårt genom åren utan skyddande lera. Min erfarenhet är trots det tråkiga utseendet så räcker lera. Men räkna om att få göra om det mellan varje eldningssäsong, leran ramlar alltid ner.

Instruktion:

Blanda lerpulver (köpt eller att du gör lerpulver själv - ett större arbete) och natursand 0-4/0-8 mm (Du kan också köpa filtersand på säck) 1:3 i volymdelar. Tvångsblanda med visp och maskin. Låt det gärna stå några dagar så att all lera verkligen löser sig och vispa om det igen någon gång då och då eller i alla fall alldeles för användning.

Ta en gammal mejsel eller järn och peta ut det lösa. Borsta. Dammsug. Spara större tegelbitar.

Spruta rikligt med vatten på teglet, jag använder en pumpspruta. Tegel suger något oerhört med vatten.

Fyll först de större håligheterna med lerbruket och tryck in tegelbitar. Sedan smetar du på lerbruket på hela den fuktiga ytan. Jag tycker bruket ska vara ganska löst (mycket vatten) eftersom teglet suger så trots att det är vätt med sprutan.

Låt torka ett eller flera dygn med stängda luckor och spjäll så spricker det inte. När det ser torrt ut öppna spjäll och luckor över sommaren så att vattnet som sugits in i teglet verkligen kan avgå innan första eldning.
 
  • Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
Tack det ska jag göra! Eldfast lera är inte ett måste alltså?
 
Claes Sörmland
pontus.andersson pontus.andersson skrev:
Tack det ska jag göra! Eldfast lera är inte ett måste alltså?
Eldfast bruk finns ju men det är så hårt så det ramlar den. Dessutom sitter det så förbenad i teglet att det också kommer med ned med det eldfasta bruket.

Leran kan göra mer värmetålig genom att byta ut sandkomponenten mot keramikpulver (typ chamotte). Men jag har ingen erfarenhet av det och det är inte den svenska traditionen. Hittar du keramikpulver så test, det lär inte skada.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eldfast bruk finns ju men det är så hårt så det ramlar den. Dessutom sitter det så förbenad i teglet att det också kommer med ned med det eldfasta bruket.

Leran kan göra mer värmetålig genom att byta ut sandkomponenten mot keramikpulver (typ chamotte). Men jag har ingen erfarenhet av det och det är inte den svenska traditionen. Hittar du keramikpulver så test, det lär inte skada.
jag har ett enerverande problem med att det _aldrig_ går att få leran att fastna. Den lossnar i princip alltid på första eldningen trots att jag har försökt 10 olika tekniker. Den som gör att minst mängd lera lossnar är att först elda en mindre mängd ved, typ kaffeved, som uppvärmning, då lossnar det mindre.

har dock funderar på att testa eldfast lera från Joef Davidsson som egentligen är för järnspisar.
Har för mig att järnfilspånen ligger separat i den, så dem kan man ju bara låta bli att lägga i.
Den är nämligen baserad på chamotte.

Tror du det hade varit värt att pröva utan att skada stenarna?

Annars är jag snart inne på att byta ut befintliga stenar mot eldfast tegel istället.

https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2018/03/eldfastlera_bruksanvisning.pdf
 
M
Har putsat upp den lilla mängd eldfast leta som jag hade och har beställt mer. Verkar som att flera byggnadsvård och murare rekommenderar just eldfast lers som innehåller chamotte.

får väl se vad det blir av det, kan ju inte bli sämre än vad det varit i alla fall :D

ska försöka komma ihåg att återkoppla resultatet!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Marcussjogren skrev:
Har putsat upp den lilla mängd eldfast leta som jag hade och har beställt mer. Verkar som att flera byggnadsvård och murare rekommenderar just eldfast lers som innehåller chamotte.

får väl se vad det blir av det, kan ju inte bli sämre än vad det varit i alla fall :D

ska försöka komma ihåg att återkoppla resultatet!
Vi väntar alla med spänning på en rapport om just hur bra chamotteballast är!

Jag fick mura om en den nedre delen av en innervägg som rasat i vår kakelugn. Hettan hade tagit den så den kom ned rätt dramatiskt när jag knackade ned den lösa putsen för omputsning för sex veckor sedan. Jag tror att föregående ägare av huset har brassade på och la in ved som om det vore en öppen eldstad. Den hade nämligen skador på den redan när jag tog över huset.
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi väntar alla med spänning på en rapport om just hur bra chamotteballast är!

Jag fick mura om en den nedre delen av en innervägg som rasat i vår kakelugn. Hettan hade tagit den så den kom ned rätt dramatiskt när jag knackade ned den lösa putsen för omputsning för sex veckor sedan. Jag tror att föregående ägare av huset har brassade på och la in ved som om det vore en öppen eldstad. Den hade nämligen skador på den redan när jag tog över huset.
Här kommer den eftersökta rapporten! :)

Har putsat två ugnar med kakelugnslera från Gysinge med _eldfast_ lera, vilket innebär att det är chamotte inblandat i leran.

Jag gissar lite, men jag tror att jag la på ca 5mm med bruk, något tunt kanske.

Ena ugnen har jag eldar lagom bra, två ilägg ungefär med ca 1,5-2 kg per gång.
Fungerade jättebra och två av tre väggar är helt intakta. Den tredje väggen hade lerbruk som satt ”satan”, så den putsade jag inte om. Den buktar nu ut och eldar jag en gång till så kommer den falla ner.

Den andra ugnen har jag eldar ca 6 ilägg fördelat på två kvällar, ca 2kg per ilägg.

Denna ugn är helt opåverkad vad jag kan se, inga tendenser till sprickor eller utbuktningar i bruket.

Vid det här laget så har alltid putsen trillat ner sedan tidigare och det oberoende på blandning av sand/lera/vatten samt torktid.
Har putsat kanske 8 gånger totalt och det har torkat allt mellan 5 dagar till 3 månader, ingen skillnad.
Man har dock tydligt sett att den leran har blivit till tegel vid eldning.

Summa summarum efter första eldningarna är att detta ser mycket positivt ut, men vi får väl se hur länge det klarar sig :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håll oss uppdaterade!
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Har inte eldar vansinnigt mycket, men all lera sitter fortfarande uppe!

den inre väggen har börjat spricka lite, men jag har en känsla av att jag tog lite för tunt med lera där också.
Så det kan ha en naturlig förklaring.

har även tänkt extra mycket på att elda lagom, både vad avser vedmängd men även att det ska brinna med lagom frenesi, det dånar inte i kakelugnen som folk säger att det ska göra.

Detta är en helt egen teori - men jag tror att man förr i tiden ville få maximal nytta av kakelugnen. Man eldade därför så hårt det gick så att man fick ut mesta möjliga värme ur vedträna man skickade in.
Kostnaden för det blev istället att man fick sätta om ugnen oftare, men eftersom arbetstid var relativt billigt så gjorde det inte så mycket.
Leran blötte man upp och återanvände.

idag vill vi dock ha en bättre balans mellan effektivitet och hållbarhet, varpå jag är ganska säker på att man tjänar på att elda några fler vedträna och förskjuta omsättningen några år.

så av den anledningen eldar jag lugnt i min ugn :)
 
M
Just det - ugnen med en vägg som jag inte putsade om, den putsen ligger nu ute i busken :)
 
Godkväll.
Först vill jag bara tacka för alla bra inlägg om kakelugnar. Jag har läst på en hel del senaste 2-3 månaderna och insåg då att våran kakelugn i huset vi köpte november 2021 dels inte eldats i på dom senaste 5 åren enligt gubben som bodde här innan,
Men ugnen är besiktad och provtryckt och är godkänd så vi eldade lite grann i vintras (lite försiktigt) I början då vi aldrig gjort det innan och kollade youtube hur man ska elda i en kakelugb för attikte förstöra den. Så häromdagen så köpte jag eldfast bruk och fixade till inne i ugnen, jag blev nöjd för att vara första gången. (före/efter på bilderna nedan)

Men så i våras så tyckte jag det drog kallt som bara den mellan kaminen och den gjutna väggen bredvid kaminen. Och insåg att bruket (eller vad det nu är) har ramlat ner till 50% och för att inte det skulle dra in massa kalluft så stoppade jag in isolering tills jag kunde fixa det nu i vår. (se bilder)
Men frågan är hur ska jag göra, jag kan inte komma ner bakom från nåt håll heller och mura om. Så kan man med nåt silikon/fog eller vad som trycka in framifrån för att hålla kylan ute?

Tack så länge :)
 
  • Inuti en kakelugn före renovering, med sprickor och skador på det eldfasta bruket i ugnens botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en kakelugn efter reparation med nytt eldfast bruk på väggarna och botten, synligt arbete utfört.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn med en serviceöppning nedtill och vedträn intill i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kakelugnskant med isolering som fyller en glipa mellan ugnen och en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glapp mellan vägg och kakelugn där isolering har använts för att stoppa drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.