Demmpa Demmpa skrev:
Grova överslagsberäkningar för fjv kontra bergvärme;

Fjärrvärme:
Investeringskostnad jfv ca 100kkr
Ny fjv-central var 40:e år ca 35kkr.

Installationskostnad för 80 år ca 135kkr.
Fasta årskostnad 5kkr, det ger ca 400kkr för 80 år.
Totala fasta kostnader ca 535kkr för 80 år.

Bergvärme:
Installation 190kkr.
Ny kylmodul var 15:e år, 35kkr/byte
Hur länge fungerar ett borrhål? 20-30 år?
190*3=570kkr. (190*2=380kkr)
Totala fasta kostnader ca 675-830 för 80 år.
Borrhål är beräknat för 100år+
 
Och efter 30 år byter man hela värmepumpen, mer än kompressor som slits. 40 år för fjärrvärmecentralen är nog optimistisk. Här gäller 20 års garanti.
 
L lelleputt skrev:
Vi har haft elpanna sen inflytt i huset men haft återkommande planer på att köpa in oss på fjärrvärmenätet men är lite osäkra, inte främst pga anslutningsavgiften utan även då man blir rädd att känna sig låst om brukningsavgifterna skulle öka i framtiden.

Misstänker att de gör nuvarande panna obrukbar så det inte går att skifta vid behov.

Finns inte så mycket andra alternativ, installera luft-värme (kräver el), en myskamin i källaren.

Jord och bergvärme går inte att få lönsamt där vi bor (sydöstra Dalarna).
Det är ju vanligt att man byter från Fjärrvärme till Värmepump pga de höga taxorna.
En Luft-Luft Värmepump är en billig investering, spar höst och vår när det inte är så kallt ute men inte så lätt att fördela värmen.
En BRA Luft-Vatten Värmepump spar 60-70% av värmeförbrukningen och fungerar ned till -20° ute, har årsverkningsgrad som bergvärme med lättare installation och lägre kostnad, har svårt att se att det inte skulle löna sig !? Kostar Fjärrvärmen mindre än en tredjedel av elen ?
Jag har 2 st själv i Stockholmstrakten men även 2 kompisar som har i Hoting respektive Nordmaling där det är betydligt kallare än i sydöstra Dalarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Skulle en avgift på 3000kr mindre ge en insats på 600k mindre? Vad är det du vill säga egentligen?
Att folk ofta glömmer den finansiering som behövs och den kapitalbindning som sker.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Skulle en avgift på 3000kr mindre ge en insats på 600k mindre? Vad är det du vill säga egentligen?
Nu var det bara ett exempel taget ur luften.
Det jag menar är att en BRF med låg månadsavgift tenderar att ha en betydligt högre insats än en likadan BRF med högre månadsavgift.
Den slutliga månadskostnaden av månadsavgiften och räntekostnader på lånet blir ungefär lika för två identiska boenden.


Samma sak gäller för olika uppvärmningssystem.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att folk ofta glömmer den finansiering som behövs och den kapitalbindning som sker.
Jag var med men exemplet ("jämförelsen") var inte speciellt troligt. Det är uppenbarligen mer som skiljer och så även i detta fallet.

För egen del väljer jag det som ger bäst flexibilitet och inte nödvändigtvis den billigaste investeringen. Jag var tvungen att kolla runt lite på vad avgifterna på fjärrvärme är och det verkar vara allt från 4000 till 20000. Man kan nog komma rätt billigt undan om man bor där fjärrvärmen är väl utvecklad.
 
B Bert19 skrev:
Det är ju vanligt att man byter från Fjärrvärme till Värmepump pga de höga taxorna.
En Luft-Luft Värmepump är en billig investering, spar höst och vår när det inte är så kallt ute men inte så lätt att fördela värmen.
En BRA Luft-Vatten Värmepump spar 60-70% av värmeförbrukningen och fungerar ned till -20° ute, har årsverkningsgrad som bergvärme med lättare installation och lägre kostnad, har svårt att se att det inte skulle löna sig !? Kostar Fjärrvärmen mindre än en tredjedel av elen ?
Jag har 2 st själv i Stockholmstrakten men även 2 kompisar som har i Hoting respektive Nordmaling där det är betydligt kallare än i sydöstra Dalarna.
Återigen, det gäller att kolla på hela livscykelkostnaden å inte bara en liten del av kostnaden.

Nackdelar med LLVP är att dom låter en del både inne och ute, ”måste” ha öppen planlösning.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag var med men exemplet ("jämförelsen") var inte speciellt troligt. Det är uppenbarligen mer som skiljer och så även i detta fallet.

För egen del väljer jag det som ger bäst flexibilitet och inte nödvändigtvis den billigaste investeringen. Jag var tvungen att kolla runt lite på vad avgifterna på fjärrvärme är och det verkar vara allt från 4000 till 20000. Man kan nog komma rätt billigt undan om man bor där fjärrvärmen är väl utvecklad.
så är det, och fjärrvärme är inte alltid bästa alternativet. Precis som med ”all andra” uppvärmningsmetoder så beror det från hus till hus.

Men oftast göra det väldigt bristfälliga kalkyler och tar man med hela nyttan som fjv ger så är det få värmeslag som är bättre över tid. Men det är enkelt att begränsa tid och kontrollvolym så att det passar sin egna agenda
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Jag tror jag tappade tråden nånstans...

Kollade med energibolaget här som skulle ha ca 58000 för att koppla in fjärrvärmen. Försökte räkna ut nått snitt på fasta avgifter och förbrukning på 15000 kWh och fick ungefär 14-15000 för uppvärmning per år. Blir då strax under 1 kr//kWh

Med övrig el på 5000 kWh.

Det som sagt jag tycker är obehagligt är ju att det blir ett monopol på värmen till huset. Är det väl grävt så är det ju där. Kan inte koppla tillbaka till el om energibolaget får för sig att chockhöja priserna. .
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
På nåt sätt önskar man att elleverantörer också skulle ta en avgift som de var tvingade att investera i nätet. Då hade man sluppit priser som 3,80 kr/kWh bara för de inte kan leverera
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Jag tror jag tappade tråden nånstans...

Kollade med energibolaget här som skulle ha ca 58000 för att koppla in fjärrvärmen. Försökte räkna ut nått snitt på fasta avgifter och förbrukning på 15000 kWh och fick ungefär 14-15000 för uppvärmning per år. Blir då strax under 1 kr//kWh

Med övrig el på 5000 kWh.

Det som sagt jag tycker är obehagligt är ju att det blir ett monopol på värmen till huset. Är det väl grävt så är det ju där. Kan inte koppla tillbaka till el om energibolaget får för sig att chockhöja priserna. .
Tycker det låter rimligt sett till en låg investeringskostnad om man inte vill punga ut för bergvärme.
Har svårt att se att det skulle bli så mkt billigare med en bra lvvp över dennes livslängd på 15 år. Dessutom lär du kunna säkra ner till 16a som säkert sparar dig 30-60' över de 15 åren.
Risken du tar är att du får säga upp avtalet och slänga in en pump senare.
 
L lelleputt skrev:
Vi har haft elpanna sen inflytt i huset men haft återkommande planer på att köpa in oss på fjärrvärmenätet men är lite osäkra, inte främst pga anslutningsavgiften utan även då man blir rädd att känna sig låst om brukningsavgifterna skulle öka i framtiden.

Misstänker att de gör nuvarande panna obrukbar så det inte går att skifta vid behov.

Finns inte så mycket andra alternativ, installera luft-värme (kräver el), en myskamin i källaren.

Jord och bergvärme går inte att få lönsamt där vi bor (sydöstra Dalarna).
Kolla med dina grannar vad de betalar, samt om de är nöjda. Fjärrvärmepriserna skiljer sig mycket åt mellan landets kommuner.Har ofta med kommunens investeringskostnader att göra.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag hade valt bergvärme, funkar bra längst upp i norr
En bekant som fick löften om att halvera elräkningen från elpanna ,men det blev 65% lägre elräkning, och det i långa kalla vintrar
 
S
B Bert19 skrev:
Det är ju vanligt att man byter från Fjärrvärme till Värmepump pga de höga taxorna.
En Luft-Luft Värmepump är en billig investering, spar höst och vår när det inte är så kallt ute men inte så lätt att fördela värmen.
En BRA Luft-Vatten Värmepump spar 60-70% av värmeförbrukningen och fungerar ned till -20° ute, har årsverkningsgrad som bergvärme med lättare installation och lägre kostnad, har svårt att se att det inte skulle löna sig !? Kostar Fjärrvärmen mindre än en tredjedel av elen ?
Jag har 2 st själv i Stockholmstrakten men även 2 kompisar som har i Hoting respektive Nordmaling där det är betydligt kallare än i sydöstra Dalarna.
Läser man i elbilstrådarna så är det många som tycker att det är katastrof att det blir många elbilar att ladda. Att det är bättre att köra på bensin/ diesel.

Läser man om husuppvärmningen så är det bättre att öka på elanvändningen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.