På bilden ser det inte ut som att du stör grannen med din fina uteplats. Har grannen någon uteplats i närheten, använder han denna del av tomten ofta? Det ser ut att vara baksida av hans hus o någon mur i närheten? Jag tror inte grannen bryr sig i längden om du lägger ett lager leca ytterligare. En normal granne lägger sig inte i sånt här.
 
J
Prata med grannen och visa bilder på hur du tänkt dig. Ex antingen mura fast natursten eller bara lägg dem mot muren. Fyll på med jord/sand och låt låga växter ta för sig. Blir otroligt fint. Naken leka är ju brutalt fult och hen vet ju inte att du har större tankar.

Är verkligen för att du ska gå vidare - det är din tomt, men se till att involvera grannen. Grannen vill känna sig hörd och sedd. Om grannen får välja mellan ex om det ska vara växter eller bara sten, vad väljer hen då? Kross eller kuller? ... om det är marginell betydelse för dig.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Prata med grannen och visa bilder på hur du tänkt dig. Ex antingen mura fast natursten eller bara lägg dem mot muren. Fyll på med jord/sand och låt låga växter ta för sig. Blir otroligt fint. Naken leka är ju brutalt fult och hen vet ju inte att du har större tankar.

Är verkligen för att du ska gå vidare - det är din tomt, men se till att involvera grannen. Grannen vill känna sig hörd och sedd. Om grannen får välja mellan ex om det ska vara växter eller bara sten, vad väljer hen då? Kross eller kuller? ... om det är marginell betydelse för dig.
Visa aldrig hela handen. Då kommer grannen att ha tusen åsikter. Det är bättre att bara köra nu. Justera höjden på muren efter grannen önskemål men förvarna inte om någon pergola eller nått då kommer du bara få ångest
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det här med bygglovsfri höjd på mur är inte uttryckligen reglerad i lagen, utan bedömning måste ske i varje enskilt fall. Om ni bygger mur väldigt nära tomtgränsen kan det vara så att ni behöver bygglov trots att den är lägre än 0,5 meter.

Själv bor jag i en kommun som tolkar PBL så att en rabattkant med två stenar i höjd är en mur som kräver bygglov, eftersom det just inte står exakt vilken höjd som krävs för att det ska vara bygglovspliktigt…
 
K Knight skrev:
Hur mycket påverkar det ditt byggande om du går med på grannens önskan ?

Jag tror du kan vinna på det i de långa loppet att få med på en sån skitsak ifall det inte påverkar dina planer.

Ska du göra en pergola så glöm inte att tänka på plintar osv redan nu.

Risken är att du får en bitter granne om du inte möter upp han. Då kommer han attackera dig för allt möjligt i framtiden. Går du med på hans krav nu kan du alltid hänvisa till att han var delaktig och fick bestämma muren höjd. Då har du ett övertag istället
Jo, jag håller med om att dialog är bäst men för ca 3 år sedan önskade vi en verktygsbod på samma plats som uteplatsen men det var ett tydligt nej med kommentaren "ju större yta man skaffar sig desto fler saker". Vilket så klart är helt korrekt och idag är jag glad för att vi inte satte upp den här lilla verktygsboden för trädgårdsredskap.

Den här gången frågade vi inte med risken att få ett negativt svar för att ändå göra det. Så klart lite nonchalant och ingenting jag är stolt över, men summan av alla uppbyggnaden som den nu ser ut är otroligt beskedlig. Den stör enlig min mening ingenting grannes tomt eller deras uteplats som ligger på andra sidan av deras tomt.

Vi har otroligt höga kvm priser i Stockholm och små tomter därmed vill jag nyttja vår tomt till fullo. Bakom våra tomter har vi skog och jag ser ingen poäng med skogstomt på en redan liten tomt när tomten redan gränsar till skog.

Min plan är att klä in hela uteplatsen i en rad granitsten (se bif bild) dvs limma dessa på lecastenen och lägga en överliggande granitskiva mot grannen så kommer det vara växter så muren blir väl i princip osynlig.

Endast murbeklädnaden kommer säkerligen kosta mig ca 10 000kr och totalt ca 20-25 000kr för hela uteplatsen inkl. material till pergola, växter, belysning etc. Det får man räkna med. Gör jag något ska det vara för en gång, ordentligt för grunden och snyggt.

Murhöjden till grannen kommer att vara ca 25cm (en leca höjd + överliggande granit) framsida uteplats mot vår tomt ca 50-60cm och motsatt sida granne ca 40cm. Mycket beskedligt med andra och den är lilla markförändringen är ingenting i jämförelse med en pergola - vilket är fullt ok att sätta upp utan något godkännande enligt kommunen.

Där vi bor så får man "bygga" med 80% genomsynlighet dvs pergola, insynskydd då beklätt med växter etc. utan lov. Däremot skall tak byggas på pergolan är det en annan fråga men det har inte vi tänkt oss.
 
  • Granitbeklädd mur vid uteplats nära hus och grönska, potentiellt för framtida trädgårdsprojekt.
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Låter bra, kommer bli en tokfin uteplats när allt är på plats och jag bli överraskad om grannen reagerar negativt! Lycka till!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det här med bygglovsfri höjd på mur är inte uttryckligen reglerad i lagen, utan bedömning måste ske i varje enskilt fall. Om ni bygger mur väldigt nära tomtgränsen kan det vara så att ni behöver bygglov trots att den är lägre än 0,5 meter.

Själv bor jag i en kommun som tolkar PBL så att en rabattkant med två stenar i höjd är en mur som kräver bygglov, eftersom det just inte står exakt vilken höjd som krävs för att det ska vara bygglovspliktigt…
Det handlar om "marklov" och kommunen skriver så här på deras websida:

Du behöver alltid marklov om
  • Du vill förändra markens höjdläge mer mer än 0,5 meter från ursprunglig marknivå inom detaljplanelagt område
  • Du vill fälla träd på en plats där detaljplanen anger att marklov krävs
Du behöver inte marklov om
  • Du ändrar marknivån till föreskrivna höjder i en detaljplan
  • Din fastighet är utanför detaljplanelagt område
  • Osäker på om detta gäller dig?
  • Titta i detaljplanen som gäller för din fastighet för att ta reda på om det krävs marklov för trädfällning
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Cefalon Cefalon skrev:
Det handlar om "marklov" och kommunen skriver så här på deras websida:

Du behöver alltid marklov om
  • Du vill förändra markens höjdläge mer mer än 0,5 meter från ursprunglig marknivå inom detaljplanelagt område
  • Du vill fälla träd på en plats där detaljplanen anger att marklov krävs
Du behöver inte marklov om
  • Du ändrar marknivån till föreskrivna höjder i en detaljplan
  • Din fastighet är utanför detaljplanelagt område
  • Osäker på om detta gäller dig?
  • Titta i detaljplanen som gäller för din fastighet för att ta reda på om det krävs marklov för trädfällning
Ja om det bara handlar om att ändra marknivån (lägga på/ta bort jord, fyllnadsmassor m.m.) så är det marklov som gäller. Jag uppfattade det som att ni även skulle bygga en (motfylld?) mur, men jag kanske missförstod. Murar är byggnader och kan kräva bygglov, även när de bara är en stödmur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.