Det finns dimbara uttag med ratt på uttaget eller med fjärrkontroll. Och det finns uttag som kan styras via WiFi, men jag hittar inga dimbara uttag med WiFi. Någon här som kanske har koll?

Eller är rentav de flesta WiFi-uttag dimbara fast det inte står något om det i beskrivningen?

Hittade ett (Trust), men som då krävde en ”Control Station”.

Det är till en frånluftsfläkt på taket där uttaget är otillgängligt ovanför/bakom spiskåpan i köket. Idag styrs den med fjärrkontroll.
 
Eftersom man i ett vanligt uttag kan ansluta "apparater" som drar över 2 kW så är det kanske inte så lyckat alla ggr att montera en dimmer som inte klarar den belastningen. Låt säga att någon i familjen ansluter en tex dammsugare till uttaget så ryker troligast dimmern per omgående.
Det gäller naturligtvis dimmer och uttag rent generellt och är orsaken till att man inte tillverkar den typen av uttag/dimmer
 
E elmont skrev:
Eftersom man i ett vanligt uttag kan ansluta "apparater" som drar över 2 kW så är det kanske inte så lyckat alla ggr att montera en dimmer som inte klarar den belastningen. Låt säga att någon i familjen ansluter en tex dammsugare till uttaget så ryker troligast dimmern per omgående.
Det gäller naturligtvis dimmer och uttag rent generellt och är orsaken till att man inte tillverkar den typen av uttag/dimmer
Jag menar alltså en sån här:

Har en liknande som styrs med fjärr nu, men vill uppgradera till en med WiFi.
 
  • Vit dimmerkontakt för vägguttag med vred och LED-indikator, kompatibel med LED och glödljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
[länk]
Står ingenstans att den är dimbar, men du vet att den är det?
 
Stibbadrill Stibbadrill skrev:
Står ingenstans att den är dimbar, men du vet att den är det?
Men att köra med en dimmer till en frånluftfläkt är ju kanske inte de bästa att använda :thinking:
 
Stibbadrill Stibbadrill skrev:
Står ingenstans att den är dimbar, men du vet att den är det?
Jag får backa för det gick lite för fort :oops:
Jag tror att du måste titta på en dosdimmer, för sådana finns det som styrs via WIFI: Problemet kan som GoGetLost skriver vara lämpligheten så du måste kolla OM dimmern över huvud taget passar för motordrift. Det finns ju rätt många som INTE är lämpliga för motordrift.
 
G GoGetLost skrev:
Men att köra med en dimmer till en frånluftfläkt är ju kanske inte de bästa att använda :thinking:
Har fungerat klockrent i de 13 år jag bott här…?
Men det var ju inte det jag ville ha råd om…
 
E elmont skrev:
Jag får backa för det gick lite för fort :oops:
Jag tror att du måste titta på en dosdimmer, för sådana finns det som styrs via WIFI: Problemet kan som GoGetLost skriver vara lämpligheten så du måste kolla OM dimmern över huvud taget passar för motordrift. Det finns ju rätt många som INTE är lämpliga för motordrift.
Har sett dosdimrar, men jag vill inte mixtra med elen, bara stoppa in en stickpropp, typ denna fast med wifi istället för fjärrkontroll:

https://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytare-dimmer-Nexa-MYCR-250/p/Pr367830000
 
Det går väl att stoppa in dosdimmern i en låda av bra kvalité.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.