Jag bor just nu i en kompis hus (han är utomlands i ett år) och han har noga instruerat mig om att alltid ha golvvärmen på då jag duschar, och en stund efteråt, så att fogarna i golvet torkar ordentligt. Han menar att det inte är bra om fukten tränger ned i dem och kanske in under klinkerplattorna. Jag hävdar att så länge det finns ett tätskikt så gör det inget. Och ett bra och godkänt tätskikt finns det, så jag anser inte att han behöver oroa sig. Men jag gör som han säger och använder golvvärmen, och utöver det så torkar jag av golvet med en trasa efter varje dusch (vilket är mer än vad han själv gör).

Nu till min fråga: Har han en poäng i sitt påstående? Om det nu är så, finns det inte istället något slags tätskikt man kan stryka på klinkerfogarna så att de verkligen blir täta, så han slipper oroa sig?
 
Du har rätt och han fel! Enkel fysik!
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju trevligt med varmt och torrt golv och så.
Men fogen är porös och även när det är torrt på ytan så ligger det troligtvis vatten mellan klinkern och tätskiktet. (Eller påväg dit från väggarna)
Helt naturligt och precis som det ska vara.
 
Ha alltid golvvärmen på istället, hålla på att dra igång vid dusch är inte som man tänkt och då torkar det ännu bättre.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
har han inte termostat som styr golvvärmen ?
själv har jag min golvvärme på året runt
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är ju trevligt med varmt och torrt golv och så.
Men fogen är porös och även när det är torrt på ytan så ligger det troligtvis vatten mellan klinkern och tätskiktet. (Eller påväg dit från väggarna)
Helt naturligt och precis som det ska vara.
Men varför ska det egentligen vara så?
 
T tergo skrev:
har han inte termostat som styr golvvärmen ?
själv har jag min golvvärme på året runt
Jodå, men det drar en hel del el som han inte är beredd att betala för. (Han betalar elen även nu när jag bor i huset, och jag vill helst inte brassa på mer än han själv gör.)
 
Hade det blivit minsta skada på mirakel medlet så rinner ju vatten igenom fogen. Bättre då att skippa det helt och torka golvet med värme. Vill man ha ett helt ytskikt då väljer man plastmatta direkt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M mats08 skrev:
Men varför ska det egentligen vara så?
För att varken fogen eller ens klinkersen för den delen är ett ordentligt tätskikt. De är keramer/cement som är poröst och släpper igenom vatten. Det är därför man har ett tätskikt bakom allt sådant i ett badrum. I vissa lägen kan tätskiktet även agera slityta, som fallet med plastmatta, men har man ett målat tätskikt eller någon tunnare film så har man sedan ytterligare ett lager som är det man ser och går på etc.

Låt säga att du har glaserade helt täta klinkers och kakel på väggarna och använder dig av något som är totalt tätt för fogarna. Då har du några tusen skarvar mellan dessa två material i ett vanligt badrum...
Det räcker med att en av dem läcker någon gång under hela dess livslängd för att du ska få en fuktskada bakom dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.