Testa att ta med en enkel skiss på köket till en ÅF och be dem rita rent och få ett pris så kanske de inte vill ha pengar för det. Jag har iaf inget minne av någon avgift från varken Ballingslöv eller någon annan när jag gav dem nästa fria händer att designa kök med pris till oss för några år sedan.
 
Snailman
hempularen skrev:
Om nu inte Ballingslöv publicerar några priser så är ju 40% bara en siffra tagen ur luften.

Det är 40% på vadå?
Det kan ju tänkas att husföretaget har priserna, inte vet jag....

Jag har oxå sett 20% på ballingslöv badrumsinredning...
 
Om nu husföretaget har en prislista så kan den ju mycket väl ligga 50% över vad Ballingslöv någonsin debiterar (nu tror jag inte det är fullt så illa). Det skulle ju då ge 10% över i marginal åt hustillverrkaren.
 
"""En van användare av ett ritprogram ritar väl dom bökigaste köken på en halvtimme och programmet spottar ur sig stycklista och priser - hutlöst överhuvudtaget med ersättning för en offert - men 500 spänn???"""


Jag har följt den här tråden men nu kan jag inte vara tyst längre.

Gud va konstigt att folk vill ha betalt för sitt arbete...???
Jag har då aldrig ritat ihop ett kök på enhalvtimme!!
Jag tror inte att någon seriös köksinredare har gjort klart ett projekt på enhalvtimme, men det är allmänt kännt att kunderna förstår inte att de flesta lägger ned jättemycket tid på ritningarna.
Krångliga ritningar kan ta en hel dag.

Men det kan vara lätt att förkasta andras arbete när man inte behöver göra det själv.
Jag tycker att det är bra att vissa börjar ta ut pengar för sina offerter och jag hoppas att alla kan komma igång att göra det.

Det finns ingen annan konsult eller arkitekt eller annat arbete där du får ut
ritningar och bilder gratis.

Nä skärpning alla kunder som inte hör av sig eller inte ens bryr sig om att komma och titta när man lagt ned mycket arbete på något som han begärt att få ritat.
 
Nu handlar det ju inte om att de ska rita upp köket igen. För där har jag full förståelse för om det skulle kosta pengar vilket det inte gjorde då jag skulle köpa kök. Det handlar om att från en färdig ritning tala om vad delarna skulle kosta. Och att behöva betala för att få reda på vad mjölk,ägg,salt och mjöl till pannkakor i matbutiken skulle inte jag ställa upp på. Så antingen kommer Ballingslöv få släppa en prislista så att kunden själv kan räkna ut priset eller så kommer de tappa kunder.
 
Villebo! Får ni tillbaka de 500:- kr om ni bestämmer er för att köpa köket från Ballingslöv?
När vi valde mellan olika kök var det flera som hade det systemet, de tog 500:- för en offert men om det ledde till en beställning så fick man tillbaka dessa pengar. Jag förstår dig som kommer med en färdig skiss att det borde vara gratis, men jag förstår även att köksföretagen tar ut denna avgift. De vill inte lägga ner tid och arbete på en offert som inte leder till ett köp och de vill skrämma bort de kunder som bara är ute efter att jämföra priser.



Pernilla
 
Tycker det låter väldigt skumt att ta betalt för en offert.

Har själv just idag fått mitt Ballingslöv-kök levererat, men jag betalade inget för någon offert, trots att vi klart och tydligt informerade återförsäljaren (inte Ballingslövs egen butik) att vi tittade på flera andra leverantörer.

Vi träffade säljaren totalt 3 gånger, i samanlagt cirka 2-3 timmar, och han mailade ett antal förslag, och sen är det svårt att säga hur mycket tid han la ner på ritandet när inte vi var med.

Det var aldrig tal om någon betalning för det...

Sen blev det Ballingslöv, mycket för deras otroligt bra bemötande...

Detta var hos Levande Kök i Veddesta nordväst om Stockholm. Kan verkligen rekommenderas...

/Jonas
 
Hej,

Man skulle få tillbaka pengarna om man köpte köket från dem.


För vår del så nöjer vill oss om vi får en prislista, så at vi kan räkna ut vad vårt kök kostar oss.

Varför är de så hemlighetsfylla och inte kan lämna ut en prislista, det är något som är fel hos ballingslöv.

Varför är de så rädda att deras prislista kommer ut. Vad vill de dölja med att inte släppa ut sina priser.

Det kan ju inte vara rätt att betala 500kr för att de skall berätta vad ett skåp kostar !
 
Jennifer_1 skrev:
Jag har följt den här tråden men nu kan jag inte vara tyst längre.

Gud va konstigt att folk vill ha betalt för sitt arbete...???
Jag har då aldrig ritat ihop ett kök på enhalvtimme!!
Jag tror inte att någon seriös köksinredare har gjort klart ett projekt på enhalvtimme, men det är allmänt kännt att kunderna förstår inte att de flesta lägger ned jättemycket tid på ritningarna.
Krångliga ritningar kan ta en hel dag.

Men det kan vara lätt att förkasta andras arbete när man inte behöver göra det själv.
Jag tycker att det är bra att vissa börjar ta ut pengar för sina offerter och jag hoppas att alla kan komma igång att göra det.

Det finns ingen annan konsult eller arkitekt eller annat arbete där du får ut
ritningar och bilder gratis.

Nä skärpning alla kunder som inte hör av sig eller inte ens bryr sig om att komma och titta när man lagt ned mycket arbete på något som han begärt att få ritat.
Kan du inte rita ett kök på en halvtimme så har du endera ett uselt program eller dålig datorvana.
Tog in 4 st offerter förra året och betalade inte en krona och skulle någan ha begärt betalt skulle jag inte köpt kök ifrån dom.
 
Villebo skrev:
Hej,

Man skulle få tillbaka pengarna om man köpte köket från dem.


För vår del så nöjer vill oss om vi får en prislista, så at vi kan räkna ut vad vårt kök kostar oss.

Varför är de så hemlighetsfylla och inte kan lämna ut en prislista, det är något som är fel hos ballingslöv.

Varför är de så rädda att deras prislista kommer ut. Vad vill de dölja med att inte släppa ut sina priser.

Det kan ju inte vara rätt att betala 500kr för att de skall berätta vad ett skåp kostar !
Tillhör man den exklusivare delen av branschen så kan man göra såhär, huruvida det är rätt eller fel kan ju bara företaget bedöma, dom kan ju ta 10 000 pix för en offert om dom vill, fri prissättning kallas det. (personligen har jag svårt att förstå att man gör så, men det har säkert företaget en annan åsikt om)

En liten jämförelse kan kanske vara att om du springer in hos Volvo-handlaren så är det inga problem att få provköra en V70, men steppar du in hos ferrari-handlaren så blir det nog ingen provtur i första taget........
Visst, priserna lär du få hos båda, men visst vill du provköra innan köp, ändå får du två helt olika bemötande.

sedan kan man ju vända på det: hade jag köpt ett kök hos nämda leverantör så hade jag sluppit betala för en massa priskollare iallafall.

att dom inte har prislistor kan även bero på (förutom det jag skrev i tidigare inlägg) att dom har olika priser/rabatter beroende på hur köket ser ut/hur påkostat det blir. man är ju knappast intresserad av vad ett skåp kostar utan vad hela köket kostar och då kan det bli stora variationsskillnader.
Det kan även vara ett marknadstrick för att bli lite exklusivare på marknaden, fortfarande företagets val, du har inte rätt att kräva någon prislista varken av ren nyfikenhet, för att räkna fram eget pris eller någon annan anledning.

Till sist undrar jag om ni ändå inte missuppfattat varandra så hon trodde hon skulle rita upp köket alt. inte tyckte hon hade underlag nog att lämna pris på, i och med att andra fått pris så verkar det ju konstigt.

För att få definitiva svar så tycker jag du ska prata med någon informatör eller liknande på företaget som kan skingra våra gissningar här. om du gör så, berätta gärna vad som framkommit.
 
Hej alla Ballingslöv spekulanter.

Vi är mitt uppe i en pris förhandling med Ballingslöv kök.

Vi har nämligen fått en offert på ett komplett kök, och en annan offert på vitvarorna, bara roligt och veta vad andra har fått för rabatter, eller lyckats förhandla till sig för rabatter, skåps inredningar eller andra köksprylar..

Det är ju som ni kanske redan vet kampanj på Ballingslöv kök fram till 30/4
Med 20% rabatt på köks snickerier, dock inte vitvaror.

Är det någon här som har köpt ett kök nyligen från ovanstående tillverkare och har erfarenhet av vad dom kan lämna för rabatter på lämnade köks offerter, vitvaror osv..???


/Josse
 
Jag köpte ett Ballingslövkök för ca ett halvår sen. Återförsäljaren tog inget betalt för offerten vilket jag tycker är en själklarhet. Inget vettigt företag tar betalt för att lämna offert, det har jag inte varit med om i något sammanhang.

Däremot måste jag varna för att köpa kök från Ballingslöv. Vi fick otroligt stora problem med vår leverans med fleleverade varor och defekter. Felen kunde uppenbart ledas delvis till återförsäljaren och till Ballingslöv själva. Fel kan alla göra och det är inget konstigt med det, men varken Ballingslöv eller återförsäljaren ville ta på sig något eller åtgärda felen. Återförsäljaren gjorde sig onåbar varvid vi kontaktade Ballingslöv direkt. Vi fick då kommentaren "det måste väl ni förstå att vi inte kan ha kunder som ringer hit". De vi pratade ville inte heller lämna ut sina namn.
Ballingslöv skyllde även sina fel på återförsäljaren och lyckades övertyga återförsäljaren att betala tillbaka en del av priset vilket de också till sist gjorde.

Jag rekommendar att man köper sitt kök från annat håll. Jag har tidigare köpt kök från ikea vilkte jag var väldigt nöjd med. Om jag ska köpa ett nytt kök igen blir det tveklöst Ikea (Bra bemötande, en bråkdel av priset och i stort sett lika bra produkter.)
 
Josse74 skrev:
Det är ju som ni kanske redan vet kampanj på Ballingslöv kök fram till 30/4
Med 20% rabatt på köks snickerier, dock inte vitvaror.
Hur vet man att man fått 20% om man nu inte har någon prislista ??

överhuvudtaget så känns det där med rabatter mest som bluff och båg då man får enn egen unik offert.

Vet en takfirma som gick ut med buller och bång att man minsann lämnade 40% rabatt i och med något jubileum, men det sades aldrig från vad man fick 40% rabatt...........
 
Jag tycker det låter märkligt, vet att de har prislistor på sina badrum, del för del så varför skulle de inte ha det på kökssidan?
Har ni missupfattat varandra? Oavsett vad så tror jag att hon/han måste mäta och rita upp köket på nytt ändå med olika mått och därefter kunna lämna ett pris och det tar ju lite tid. Jag höjer inte på ögonbrynen längre över att de väljer att ta betalt för en offert eller liknande. VET att det finns många som har som söndagsnöje att fråga hit och dit och vilja ha ritningar men helst inte betala ett rött öre och sén som någon anna skrev aldrig dyka upp för att hönta ritningen..Det är sådana som gör att de får lägga på ordentligt.
Sén kan man ju tycla vad man vill om att betala 500 kr för att få veta vad de olika delarma skulle kosta. MEN i köksdjungeln finns det lika många skåp och luckor och varianter som det finns talkombinationer så det är inte helt lätt och kräver sin man/kvinna att räkna fram.
Mitt råd; vänd dig till någon annan säljare om nu denna hade lite "problem".

Har du ringt Ballingslöv och frågat om en prislista?
Jag skulle tro att de ser det som en offert eftersom du vill ha prisuppgift på alla delar, eller?

mvh
 
Appropå det här med att lämna ut namn eller ej, jag vet att det finns faror med det. Dvs "Olga nIlsson sade att köket skulle kosta 25000 kr" När det hon egentligen svarade på vart 25000 kr kostar luckorna" för att ta ett dåligt exempel.
Enda säkra är om du mailar din fråga, för då kan det ju tas fram vad som efterfrågats och vilket svar du fått. Vet flera husföretag (utan att nämna några namn) som har som regel att ALLT skall finnas på papper & mail för att det inte ska bli missförstånd och för att man ska kunna kolla upp i efterhand vad som sagts/skrivits. Enkelt, försvarbart och bra för alla parter anser jag.

en sak till, många köksleverantörer har lite hemlig prissättning för att de ska kunna göra en individuell prissättning inför varje kök. Rabatt är ibland bara ett annat ord för omplacering av kostnader enligt min erfarenhet...och det gäller ALLA yrkeskårer, badrum, kök, bilar etc etc

ciao
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.