Hej!

Jag planerar att bygga en liten isolerad byggnad med både utrymme för förvaring och en liten bastu. Bifogar ett par bilder på en tänkt planlösning.

Tanken är att byggnadsytan skall bli 3,8 x 3,2 m varav bastun 2,0 x 1,8 m. Jag har några funderingar som jag gärna vill ha lite input på.

- Bör jag bygga själva förrådet först och sedan bygga bastun som ett rum i rummet eller kan jag använda två av ytterväggarna även till bastun? Hade varit toppen att bygga alla väggar samtidigt och sedan bara köra bastufolie i bastuutrymmet. Skulle i så fall bli såhär utifrån: Ytterpanel - Spikläkt - Vindpapp - Reglar/Isolering - Bastufolie - Bastupanel

- Min tanke har varit att bygga förrådet med 70x45 reglar och 70 mm isolering. Är detta tillräckligt även för bastun?

- Har förstått att till- och frånluft ska komma från samma utrymme. Räcker det att ha denna ventilation till förrådet som kommer att vara på ca 7 kvm?

- Vad tror ni allmänt om själva planlösningen? Hade det varit bättre att byta plats på bastudörr och plats för aggregat?
 
  • 3D-ritning av planlösning för en liten byggnad med förvaringsutrymme och bastu, visualiserat i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en planlösning för en liten byggnad med isolerat förråd och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt med bastu!
  • Får man fråga varför du bestämt dig för måtten 3,8 x 3,2 m? Det blir cirka 12 kvm och du har 3 kvm kvar inom ramarna för friggebod.
  • Det är rationellt att använda två av ytterväggarna som bastuväggar.
  • Med 70x45-reglarna syftar du på väggstommen? Låter klent för ändamålet i mitt tycke. Hade satsat på 95 mm.
  • Angående planlösningen tycker jag definitivt att du ska byta plats på bastudörr och aggregat.
 
wildeside
Flytta dörren så kan du ha en liten bänk och klädkrokar utanför bastun. ta in luft i nedkant av aggregatet och utluft högt upp så långt bort från agregatet som möjligt. jag skulle ha in och ut luft i ytterväggarna så slipper man få ut fukten i förrådet när man bastar.
Ska du ha ved eller el aggregat?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Härligt med bastu!
  • Får man fråga varför du bestämt dig för måtten 3,8 x 3,2 m? Det blir cirka 12 kvm och du har 3 kvm kvar inom ramarna för friggebod.
  • Det är rationellt att använda två av ytterväggarna som bastuväggar.
  • Med 70x45-reglarna syftar du på väggstommen? Låter klent för ändamålet i mitt tycke. Hade satsat på 95 mm.
  • Angående planlösningen tycker jag definitivt att du ska byta plats på bastudörr och aggregat.
Tack för svar, snabbt gick det också! :)

Måtten är valda för att lämna ca 18 kvadrat över till en carport som även skall sitta ihop med byggnaden och hamna under 30 kvadrat för att kunna byggas utan bygglov. Måtten kommer från en tidigare ritning på ett förråd på 3,2 x 3,2 och jag har bara lagt på en "modul cc 60" för att det ska bli lite större.

Förstår jag dig rätt att upplägget jag föreslog fungerade? I så fall blir det så här:
Väggar mot utomhus: Ytterpanel - Spikläkt - Vindpapp - Reglar/Isolering 95mm - Bastufolie - Bastupanel
Väggar mot förråd: Osb-skiva - Reglar/Isolering 95mm - Bastufolie - Bastupanel
 
wildeside wildeside skrev:
Flytta dörren så kan du ha en liten bänk och klädkrokar utanför bastun. ta in luft i nedkant av aggregatet och utluft högt upp så långt bort från agregatet som möjligt. jag skulle ha in och ut luft i ytterväggarna så slipper man få ut fukten i förrådet när man bastar.
Ska du ha ved eller el aggregat?
Tack för bra idé! Det ska jag absolut överväga. Tycker att jag läser överallt att man inte ska ha ventilation rakt ut i det fria. Gäller det endast om man bygger inomhus där det redan finns inluft och någon form av mekanisk ventliation? Fungerar det bra att köra rakt ut i detta fall i så fall?
 
Det fungerar helt utmärkt- hur får man in luft i fristående bastun? Det er kanske inte optimalt i bostadshus att dra inn okontrollerat med kall uteluft av bl.a. Energiekonomiska orsaker, men fungerar- det gör det. Bara man ser til att tänka genom ventilplacering så att termostat inte blir avkyld och att man kan regulera öppningenefter behov. I en friggebod (som jag antar inte annars är uppvärmd så blir det en del kondens i rummet utanför bastu om du kör avkastluften dit.
Mvh
Sakke
 
wildeside
Björn Samuelsson Björn Samuelsson skrev:
Tack för bra idé! Det ska jag absolut överväga. Tycker att jag läser överallt att man inte ska ha ventilation rakt ut i det fria. Gäller det endast om man bygger inomhus där det redan finns inluft och någon form av mekanisk ventliation? Fungerar det bra att köra rakt ut i detta fall i så fall?
Jag har och alla mina släktingar och vänner som har bastu i ett uthus har ventilerna till bastun i ytterväggarna.
Har man bastun i bostadsbyggnaden så beror det på ventilation/uppvärmnings system hur man löser ventilationen i bastun.
Jag byggde min senaste bastu för 8 år sen tror jag och den fungerar utan problem.
Bastuhuset består av bastu och en liten relax med dusch.
Bastun är kallställt och relaxen har underhållsvärme under vintern 10 grader.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Glöm inte ventilationen i relaxen också. Har en liknande lösning där inluft till bastun tas utifrån från under aggregatet, uteluft från bastun till relaxen från under laven, och sen uteluft från relaxen via en Paxfläkt (fukt- och ljusstyrd Calima). Du får ett undertryck i relaxen av paxfläkten som gör att kalluft inte åker in i bastun när man öppnar bastudörren. Bra sak om bastun är liten och det är mycket spring. Fungerar klockrent.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
U ulfalf skrev:
Glöm inte ventilationen i relaxen också. Har en liknande lösning där inluft till bastun tas utifrån från under aggregatet, uteluft från bastun till relaxen från under laven, och sen uteluft från relaxen via en Paxfläkt (fukt- och ljusstyrd Calima). Du får ett undertryck i relaxen av paxfläkten som gör att kalluft inte åker in i bastun när man öppnar bastudörren. Bra sak om bastun är liten och det är mycket spring. Fungerar klockrent.
Fördelen med denna lösning också att relaxen blir uppvärmd men samtidigt är det inte den varmaste/fuktigaste luften från bastu som kommer inn där då frånluften ligger lågt. Tilluften kan man då placera 50cm över aggregatet/ugnen
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
ulfalf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.