Hur kan jag stänga av "go home"?
Klipparen kör in i ladd stationen, men stoppar inte, som vanligt. Hjulen snurra, fast den är på plats.
Detta är ett nytt problem, innan har roboten fungerat.
Hjälp, snälla.
 
S Steen Herlevsen skrev:
Hur kan jag stänga av "go home"?
Klipparen kör in i ladd stationen, men stoppar inte, som vanligt. Hjulen snurra, fast den är på plats.
Detta är ett nytt problem, innan har roboten fungerat.
Hjälp, snälla.
Se till att kontaktstiften i laddstationen har kontakt med laddplattorna på klipparen. Dålig kontakt kan beror på korrosion eller smuts men också på att klipparen kommer in lite snett i laddaren. Kolla därför att begränsningskabeln under laddstationen ligger rakt och på rätt ställe. Om inte detta hjälper, så är min erfarenhet att de allra flesta problem liknande detta, typ snurrande klippare, etc. beror på begränsningkabeln. Den behöver inte vara av men kan ligga i kontakt med jorden någonstans så att signalen blir för dålig. Vattensäkra skarvdon tror jag mycket på. Man kan ohmmäta slingan men jag har aldrig provat själv. Läs andra inlägg om det.
 
Hej Chalis,
Stort tack för svar! Man ser direkt att du är proffs på detta. Jag har hittat flera fel just pga. det du skriver: Brist på vattensäkra skarvdon. Vidare är begränsningkabeln slarvigt lagt, med många onödiga skarvar av dålig kvalitet. (Inte lagt ut av mig). Dimensionen på begränsningkabeln är 1 mm, men jag har köpt en ny, som är 1,2 mm, som jag lägger ut till våren. Vidare ligger kabeln fel under maskinen. Där fanns inga gröna pilar på vår modell. Kabeln ligger i centrum och inte förskjuten på rätt plats.
Jag har hört att klipparen ger ifrån sig ett svagt pip-ljud när den passerar problem på kabeln, så det skall fixas.
Jag skulle vara mycket tacksam om du kan lämna mått på hur kabeln skall avslutas. Jag bifogar skiss på frågor om mått. Bifogar även foto, men bry dig inte om alla blad som samlats just nu. Vi rensar upp innan vi kör igen. – Huset har vi ställt undan för klipparen kör annars in i benen på huset.
Den tryckimpregnerade pinnen står inte där när klipparen kommer tillbaka efter första rundan för att hitta hem. När den har hittat rätt sätter vi in pinnen igen, så att klipparen inte skall köra på ladd stationen.
Jag tror att just de mått som jag ber dig om är avgörande för vilken radies klipparen tar för att komma rakt in i ladd stationen. Alltså var skall knäcket på begränsningkabeln vara och hur långt skall den gå bakåt innan den kopplas till ladd stationen. Hoppas du förstå vad jag menar.
Stort tack igen. / Steen
 
  • Illustration av installation för robotgräsklippare, korrekt och felaktigt hörn, med avgränsningskabel och laddstationens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en trädgård med installationsplan för robotgräsklippare, inklusive begränsningskabel och avståndsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av trädgård med begränsningskabel och mått för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robogräsklippare vid laddstation med slarvigt lagda kabelskarvar och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täckt föremål bredvid svart staket med solstol och löv på marken, ingen synlig kabel eller gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotklippares begränsningskabel och skarvdon exponerade bland höstlöv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare bredvid område med löv intill tryckimpregnerad pinne och hållare för laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den extra böjen/slingan där du frågar efter mått är ju bara till för att klipparen inte ska köra in i laddstationen. Alltså får du göra den så stor som behövs för att hålla klipparen från laddstationen, dvs ungefär lika stor som laddstationen. Du verkar inte ha lagt slingan som på bilden, riktigt. Men vad gör det om klipparen kör på huset som du har över laddstationen? Huset måste ju sitta fast i marken så det inte flyttar på sig. Tycker du ska flytta fram laddstationen ända fram till plattorna så att klipparen inte kan smita in framför. Fast kanske sticker huset fram så att det inte är någon risk.
Själv låter jag den köra på huset utan problem. Då blir det ju också klippt ända fram.
För att få kabeln rätt under laddstationen finns på min laddstation en liten "ingjuten" pil som visar var kabeln ska gå. Sedan rakt under stationen.
Glöm sedan inte att underhållsladda klipparen några gånger under vintern. Gör då en liten slinga på någon dm med begränsningskabel så den kan anslutas mellan anslutningarna. Klipparen ska vara på när den laddas, men ta bort alla inställda klipptider så att den inte börjar köra runt i (garaget ?) hej vilt när den är laddad. Stäng klipparen när den är laddad
 
Redigerat:
Hej, såg på din ritning att det var en detalj, som inte får se ut som du gjort det, om du inte löst dina problem redan.

Den hemkommande slingan får inte ligga bakom en tänkt linje på laddstationens baksida, som du dragit den. Du bör alltså göra som Cahlis skriver, flytta huset så att den får baksidan bakom den hemkommande slingan. 25-30 cm innan laddstationen så gör du din "bock" på återkommande slinga, som du själv ritat, till i höjd med baksidan på stationen och därifrån fram till slingkontakten. Nu kommer maskinen känna av slingkabeln innan huset och vända utan att köra in i det.
 
Hej! Har du hittat någon lösnig på detta problem? Min beter sig liknanade... Kör in i laddstationen men fattar inte att den ska slå av. Ladda gör den men kommer inte upp något i displayen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.