Vår trappa som är 6 meter lång och står i 45 graders vinkel (mer som en stege faktiskt) ska vi förvandla till smart förvaring som det inte är mycket av i en gammal skola från 1897. Det sluttar alltså och man har en bra bit att jobba på nu undrar jag vart finner man material till att göra skåp elelr stommar som man kan rulla ut så man enkelt når allt? Trappan är 90 cm bred och jag hade tänkt att utnyttja så mycket som möjligt av detta till djup för förvarings enheterna! Någon som gjort något liknande eller som vet vart jag hittar informationen?

För att förklara lite tydligare så tänker jag mig att det ser ut som flera dörrar som man kan dra ut och där finns då hyllplan eller annat som håller ordning på en stor famlijs alla prylar...
 
Jag har tänkt göra något liknande, men min trappa är inte alls så lång/hög.

Jag tänkte göra det enkelt för mig genom att köpa IKEA Billy-hyllor på Blocket, sedan skruva fast fyra hjul under. Går givetvis bra med andra hyllor också, men fördelen med Billy är att det är lätt att köpa fler vid behov. Dessutom är det lätt att hitta förvaringskorgar etc som passar i måtten.

Viktigt att tänka på är att de inte skall kunna välta i utdraget tillstånd! Om du gör en liten klack i golvet nära ytterkant, och en motsvarande klack på hyllan i innerkant, så bör det blir så att de inte går att dra ut helt. Det skall bli så att inre högkanten stabiliseras av hyllorna bredvid, så minskar vältrisken.

Nu vet jag inte hur högt du har, och hur brett det blir, men samma princip skulle funka med bredare lagerhyllor, så tar man från två håll istället (om det går, funkar inte hos mig). Då välter det inte lika lätt.
 
Hej,

Lyfter en äldre tråd så det, men är det någon som gjort något liknande?
Förvaringslösning under trapp med utdragna lådor på hjul och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smart förvaringslösning under trappa med utdragbara lådor och inbyggd hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har väl ungefär 90cm på djupet, frågan är väl om lådor med det djupet är görbart? Eller om hyllor, typ ELFA, och en dörr är bättre då men då går så mycket plats förlorad.

En annan tanke var att ta såna sådana hör och sätta hjul på och någon typ av skenor som gör att de inte kan röra sig alltför fritt. Kanske MDF utanpå dem för att passa in i utrymmet under trappen liknande bilden ovan. Men frågan är väl om de är tåliga nog att båda ha hjul på och lite vikt i samtidigt som de ska kunna rulla med?
Vit förvaringshylla med öppna kubiska fack, tom och utan hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar, idéer, färdiga lösningar, allt välkommet!

Tack på förhand
 
Hallå!
Jag är inne på samma spår i vårt nya hus. Hur gick det för er, hur gjorde ni? Vill gärna ha förvaring på skena då jag tycker att det ser mer stilrent ut. Vill inte att det ska se ”hemmabyggt” ut. Och jag är nybörjare så jag kanske tar mig vatten över huvudet. Finns det någon bra guide? Knep? Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.