Vi har haft elpanna sen inflytt i huset men haft återkommande planer på att köpa in oss på fjärrvärmenätet men är lite osäkra, inte främst pga anslutningsavgiften utan även då man blir rädd att känna sig låst om brukningsavgifterna skulle öka i framtiden.

Misstänker att de gör nuvarande panna obrukbar så det inte går att skifta vid behov.

Finns inte så mycket andra alternativ, installera luft-värme (kräver el), en myskamin i källaren.

Jord och bergvärme går inte att få lönsamt där vi bor (sydöstra Dalarna).
 
Ja ha elpanna måste kännas i plånboken numera. Fjärrvärme är smidigt men taxan kan som sagt höjas konstant med åren så man behöver forska lite hur det ser ut där man bor. Varför skulle inte jord- eller bergvärme kunna vara lönsamt i längden?
 
  • Gilla
JAJansson och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja ha elpanna måste kännas i plånboken numera. Fjärrvärme är smidigt men taxan kan som sagt höjas konstant med åren så man behöver forska lite hur det ser ut där man bor. Varför skulle inte jord- eller bergvärme kunna vara lönsamt i längden?
Det var tydligen hutlöst dyrt eller om det var att det inte gick att borra så djupt för att få värme.

Sätta in luftvärmepump vet jag inte hur det ligger till. Tror alla på gatan utom något enstaka hus har fjärrvärme inkopplat. Är lite obehagligt då man inte kan byta till något annat sen om nu fjärrvärmetaxan skjuter i höjden. Skulle inte förvåna mig om regeringen hittar ännu en kassako när bensinskatten inte duger längre...
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Det var tydligen hutlöst dyrt eller om det var att det inte gick att borra så djupt för att få värme.

Sätta in luftvärmepump vet jag inte hur det ligger till. Tror alla på gatan utom något enstaka hus har fjärrvärme inkopplat. Är lite obehagligt då man inte kan byta till något annat sen om nu fjärrvärmetaxan skjuter i höjden. Skulle inte förvåna mig om regeringen hittar ännu en kassako när bensinskatten inte duger längre...
Jag skulle vald fjärrvärme vilken dag som helst om installatonskostnaden är rimlig.
Fjärrvärme är ofta billigare än vad den ser ut att vara iom att du har enklare teknik. Tex en luft-vatten kanske håller i 15 år (om du har tur), lägg till lite reparation och service på det, då kostar bara tekniken dig 7-10k per år. Denna kostnad kanske är hälften, om ens det, med fjärrvärme.
Så om jag fick ett vettigt erbjudande för installation inkl central, så är det bara att räkna på det utslaget på tex 20 år.
 
  • Gilla
tord.stromdal och 2 till
  • Laddar…
Fjärrvärme är aldrig den billigaste lösningen (om det finns bra alternativ) eftersom prissättningen är politisk. Det gör också att den aldrig kan bli så dyr att det blir lönsamt för alla att byta bort fjärrvärmen.

Så är det enkelhet och ett hyfsat pris man är ute efter så är det en väldigt bra grej.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S
Jag betalar 7000kr i fast avgift per år och 89öre kWh. Visst är det smidigt, men långt ifrån värt det, jag har börjat titta på bergvärme eller luft- vattenvärmepump. På 10år har jag betalat 70 000kr i fast avgift, det kan man nästan köpa en luft- vattenvärmepump för. Med mitt elpris på 69 eller 79öre kWh så kan man snabbt räkna ut att det skulle löna sig.
 
  • Gilla
Excel och 6 till
  • Laddar…
Jag letar bergvärmepump nu men ser kalkyler hos leverantörerna att fjärrvärme och eluppvärmning verkar kosta lika mycket. Kan vara fel men det är så det ser ut. Olja var billigare än el/fjärr iallafall, vilket förvånade mig.

Ring till IVT eller Nibe och kolla vad de säger så har du info att jobba vidare med. Kanske kan du installera solvärme med vacuumrör (?) tillsammans med luft-luftvärme pump om det inte finns berg/vatten/jordvärme alternativ.
 
Man måste tänka i ett lite bredare perspektiv. Det är lätt att bli egoistisk samt suboptimera.
På pappret kan en annan uppvärmningsmetod vara billigare, men det är till kostnad av en större risk som du tar. Du äger din uppvärmningsanläggning, som kan gå sönder, som ska underhållas, som förbrukar el, som tar plats etc.

Men det är ju också så att Fjärrvärmen gör en väldigt stor samhällsnytta när den tar hand om avfall som vi producerar/konsumerar, den producerar (i storstäderna) lokal eleffekt etc. Så även om man skiter i miljön (eller tror att man kan kompensera på något annat sätt) så ponera att fjärrvärme underlaget skulle försvinna, då skulle rimligen många andra kostnader, typ sophantering, avfallsdeponi, elnät etc. öka också. För att inte tala om att många fjärrvärmebolag är kommunalägda och har en intäkt från fjärrvärmen som går tillbaka till kommunen. Utan fjärrvärme innebär det antingen skatt från något annat håll (som du betalar trotts din bergvärme) eller sämre kommun, och då har du med din fina bergvärme dragit undan ekonomin för någon som behöver det mer.

I min värld så får jag inte ihop det kortsiktiga och smala tankesättet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kijen123 och 3 till
  • Laddar…
Är alltid road när folk oroar sig för att fjärrvärmepriset ska höjas när man ser hur elpriset åker jojo. Har haft fjärrvärme i 10 år och fått höjt pris 2ggr, få saker i samhället som är så prisstabilt.
Och även en värmepump drivs av el vilket vissa verkar missa.
 
  • Gilla
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
Vi har fjärrvärme, installerades 2004, köpte huset 2007. Det enda jag har gjort med fjärrvärmecentralen är att jag bytt cirkulationspumpen (var vibrationer i den gamla) samt bytt reglercentral (för värmen, anledning: ville ha en bättre).

Samtidigt som fjärrvärmen drogs in förberedes det med kanalisation för fiber, så när vi köpte huset så beställde jag fiberanslutning, var ”bara” att blåsa i en fiber så var det klart.
 
M Mellanbarn skrev:
Är alltid road när folk oroar sig för att fjärrvärmepriset ska höjas när man ser hur elpriset åker jojo. Har haft fjärrvärme i 10 år och fått höjt pris 2ggr, få saker i samhället som är så prisstabilt.
Och även en värmepump drivs av el vilket vissa verkar missa.
Visst, men verkningsgraden är betydligt högre på värmepump vilket innebär lägre förbrukning.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Jag letar bergvärmepump nu men ser kalkyler hos leverantörerna att fjärrvärme och eluppvärmning verkar kosta lika mycket. Kan vara fel men det är så det ser ut. Olja var billigare än el/fjärr iallafall, vilket förvånade mig.

Ring till IVT eller Nibe och kolla vad de säger så har du info att jobba vidare med. Kanske kan du installera solvärme med vacuumrör (?) tillsammans med luft-luftvärme pump om det inte finns berg/vatten/jordvärme alternativ.
Det är nog helt felaktigt. Elpriset ligger idag all-inclusive på runt 2kr plus fasta avgifter, för många mer.
Fjärrvärme brukar ligga på 40-100 öre plus årsavgift.
Dock, både när det gäller direktverkande och med pumpar inblandade så behöver en fastighet ofta mer än 16a (dock inte alltid), vilket även det medför en hög avgift som iaf i mitt fall nästan motsvarar en fjärrvärme avgift. En villa med fjärrvärme behöver sällan inte mer än 16a.
Det handlar till slut om hur stor förbrukning man har och såklart vart man bor, är det stor lär pump löna sig, men med med mindre och man räknar ihop en sannolikt högre säkring, service och underhåll så är det ofta inte så stor skillnad.
Bergvärme tycker jag skiljer sig, man får, uppfattar jag, en driftskvalitet som motsvarar fjärrvärme och ett bra cop över hela säsongen, dessutom byter man inte hela systemet när väl pumpen är slut.
Jag kör själv högkvalitativ luft-vatten, men inbillar mig inte att det är så mkt billigare än något annat i slutändan.
 
V ViktorHg skrev:
Visst, men verkningsgraden är betydligt högre på värmepump vilket innebär lägre förbrukning.
Vilken verkningsgrad?
Totala för hela anläggningen (från ”bränsle” till förbrukningen i bostaden), eller bara den lokala fjv-centralen i bostaden?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken verkningsgrad?
Totala för hela anläggningen (från ”bränsle” till förbrukningen i bostaden), eller bara den lokala fjv-centralen i bostaden?
Om man ser till energimängd man behöver betala för, markens, bergets eller luftens energi man använder sig av är ganska billig :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G guggen skrev:
Dock, både när det gäller direktverkande och med pumpar inblandade så behöver en fastighet ofta mer än 16a (dock inte alltid), vilket även det medför en hög avgift som iaf i mitt fall nästan motsvarar en fjärrvärme avgift
Min fjärrvärme kostar 6000/år. 16A kostar 1800. 63A kostar 6200/år. Så det beror helt klart var i landet man bor om fjärrvärme lönar sig. Har är det ganska dyrt jämfört med el...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.