Någon som har koll på om det påverkar något när nätverkskablar ligger parallellt med elkablar? Det går ju att mäta upp några volt i en elkabel som annars är frånkopplad pga induktionsström. Jag har inte mätt i nätverkskablarna men det borde ju bli samma effekt där? Jag har för mig att man rekommenderade minst 15 cm mellan teleledningar och elledningar, men det kanske var andra orsaker än just induktion eftersom den uppstår även på längre avstånd? Problemet kanske inte existerar eftersom signalen i nätverket är digital.
 
Korta versionen. Det blir inga störningar på nätverket. Så länge vi pratar om ”vanliga” elkablar. Gäller det ex. matning till en elktrostålugn på ett stålverk, behöver man ta hänsyn till störningar från elkabeln.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Induktion är nog väldigt sällan orsaken till de spänningar man ofta kan mäta. Det handlar snarare om kapacitiva kopplingar.
Nätverkskablar är tvinnade och okänslig för störningar som går in lika mycket på båda ledarna i paret. Så i praktiken är det inget problem.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, inget problem med störningar, kablarna är designade för att hantera sådant.

När man drar längre sträckor med skärmad kabel är det dock inte ovanligt att man känner lite stötar när man håller i kontakten och utrustningen som den ska kopplas in i.
Det har mer med skillnader i jordpotentialen att göra och påverkas inte av induktion.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Någon som har koll på om det påverkar något när nätverkskablar ligger parallellt med elkablar? Det går ju att mäta upp några volt i en elkabel som annars är frånkopplad pga induktionsström. Jag har inte mätt i nätverkskablarna men det borde ju bli samma effekt där? Jag har för mig att man rekommenderade minst 15 cm mellan teleledningar och elledningar, men det kanske var andra orsaker än just induktion eftersom den uppstår även på längre avstånd? Problemet kanske inte existerar eftersom signalen i nätverket är digital.
En tidig installation i England med 10Base5 fick precis det här bekymret.... grejorna höll, men nätverksinstallatören fick en jävel. Koaxialkabeln låg ihop med en starkströmskabel som det gick lite ström i längs om jag inte minns fel 230 m, men detta var koax och din är tvinnad.
 
Varje ända av nätverkskabel (TP-kabel, twisted pair) avslutas i en liten transformator som klara åtminstone 1500V.
Så länge man inte jordat båda ändar går det ingen ström.
Hur stor strömmen blir om man gjordar båda ändar beror på elnätets och installationens konstruktion, samt belastning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.