Marike
Jag menar inte de där som är vridna till spiral, utan en rund som sågar åt alla håll.
Jag har en men hade behövt några till att sätta i kontursågen, har sök men ej funnit.
 
Marike
A Anderscurl skrev:
Testa att sök på sågblad för glas. Jula hade en variant som verkar ha utgått. Annars verkar Bacho ha en variant. [länk]
Jo den varianten fick jag hjälp med att hitta för något år sedan, men nu är det en rund i stål med mindre diameter jag söker.
Ska försöka ta en bild.
 
Har du alltså någon dylik tidigare?
Tänker att om du vill ha ett stålblad med tandning runt om så blir diametern oundvikligt större då det fortfarande måste finnas lite material kvar i "centrum" för att hålla ihop det.

Kan du dela med dig av en bild på det som du har?
 
Marike
1,1mm varianten är intressant, i trä behöver man väl inte vattna den.
1,7 mm är den jag har.
Närbild på en spiralborr för trä, med tydlig gängning och fokus på borrdelens mitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bågfil med fastspänd tråd används för att såga i en tjock plexiglasskiva på en brun arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike
A Anderscurl skrev:
Nu står visserligen inte diametern på denna. Men den dök också upp på samma sökning.
[länk]
En annan variant som är Ø1,1mm.
[länk]
De var intressanta båda, den första står det är av hårdmetall, kanske något liknande min.
 
Ah, så tjocka blad.
De exempel som du fått är belagda blad, som mest är avsedda för hårda material som glas, metall och sten. Tveksam till hur effektiva de är i trä.

Någon speciell anledning till att du "måste" ha ett runt blad? Ett rakt blad finns ju ner till en bråkdel av ditt runda med betydligt bättre tandning. Exempelvis har ju PMC som länkats ovan blad som är 0.18x0.35mm som ändå har "grövre" tänder än det du har.
(Det kräver dock att man är lätt på handen, har liknande blad och det brukar gå åt något blad per gång innan man fått in snitsen igen)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Marike
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, så tjocka blad.
De exempel som du fått är belagda blad, som mest är avsedda för hårda material som glas, metall och sten. Tveksam till hur effektiva de är i trä.

Någon speciell anledning till att du "måste" ha ett runt blad? Ett rakt blad finns ju ner till en bråkdel av ditt runda med betydligt bättre tandning. Exempelvis har ju PMC som länkats ovan blad som är 0.18x0.35mm som ändå har "grövre" tänder än det du har.
(Det kräver dock att man är lätt på handen, har liknande blad och det brukar gå åt något blad per gång innan man fått in snitsen igen)
Tänkte sätta en i kontursågen så att jag slipper vrida arbetsstycket vilket kan vara problematiskt i små radier. Ska kunna såga åt alla håll utan att vrida.
 
Fast om du har ett sågblad som är 0,35mm "långt" har du ju rätt stor möjlighet att få till en snäv radie innan du närmar dig 1,1mm som blir minimum med det runda. (eller 1,7mm som du har nu)
 
Marike
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast om du har ett sågblad som är 0,35mm "långt" har du ju rätt stor möjlighet att få till en snäv radie innan du närmar dig 1,1mm som blir minimum med det runda. (eller 1,7mm som du har nu)
Den fattade jag inte?
Men jag blir ju ändå tvungen att vrida arbetsstycket?
 
Marike Marike skrev:
Den fattade jag inte?
Men jag blir ju ändå tvungen att vrida arbetsstycket?
Om du har ett spiralblad behöver du inte vrida stycket.
 
Marike
Frustrator Frustrator skrev:
Om du har ett spiralblad behöver du inte vrida stycket.
Har tittat på dem lite men slaglängden på en kontursåg är ganska kort, frågan är hur den skulle bete sig, kanske bara en fjärdedel av klingan blir använd om man inte vrider arbetsstycket. Någon som provat en sån klinga?
 
Rickard.
Marike Marike skrev:
Har tittat på dem lite men slaglängden på en kontursåg är ganska kort, frågan är hur den skulle bete sig, kanske bara en fjärdedel av klingan blir använd om man inte vrider arbetsstycket. Någon som provat en sån klinga?
Sök på "spiral blade scroll saw" på Youtube så finns det en hel del att se där som ger mer än att man ska försöka förklara. (jag gillar stumpy nubs video för lite mer förklaring)
 
Redigerat:
Marike
Kollade i tillbehörslådan på kontursågen, där fanns 2 st fästen för rund klinga max 3 mm, undra om de är till de där kakelklingorna. Ska prova med en sådan de verkar bita bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.