Jag förstår ju att det inte är ett måste men jag vill ändå fråga vad ni har för uppfattning angående detta.
Har ett badrum på knappt 4 kvadrat som vi skall renovera. Funderar på att lägga klinker utan golvvärme. I badrummet finns ett vattenburet element sedan tidigare.
Kommer klinkergolvet att upplevas för kallt? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det några andra nackdelar än att det blir golvkallt?
 
jockeplopp skrev:
Jag förstår ju att det inte är ett måste men jag vill ändå fråga vad ni har för uppfattning angående detta.
Har ett badrum på knappt 4 kvadrat som vi skall renovera. Funderar på att lägga klinker utan golvvärme. I badrummet finns ett vattenburet element sedan tidigare.
Kommer klinkergolvet att upplevas för kallt? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det några andra nackdelar än att det blir golvkallt?
Funderat på elgolvvärme? 4 m² blir ju ingen stor elkostnad och det hjälper ju till att torka upp golvet+ att du kan ha på det året om.
Annars om du har vattenburet så när du stänger värmen i övriga huset sommartid så kanske fossingarna fryser i badrummet brrr :)
 
Förresten min granne har klinker i badrummet på krypgrund utan golvvärme och han har ett par badsandaler utanför badrummet och det är ingen höjdare att låna hans toa även med strumpor.
 
Jag tror inte att det är nödvändigt om badrummet inte ligger i källaren eller mot marken. I min förra lägenhet (4:e våningen) så var det inte golvvärme i badrummet och köket. Det var helt OK. Hade jag renoverat där hade jag nog lagt in golvvärme i badrummet, men inte i köket.
Inte nödvändigt alltså, men trevligt tycker jag.
 
dave_R skrev:
Förresten min granne har klinker i badrummet på krypgrund utan golvvärme och han har ett par badsandaler utanför badrummet och det är ingen höjdare att låna hans toa även med strumpor.
Kan bara instämma..

Testa med att sätta foten på t.ex bord med klinkers/kakel så känner du att du vill ha golvvärme, Blir nästan som på en diskbänk = kallt
 
Du kommer att ångra dig om du inte har det. Jag gör iallafall det. Närå, jag har vattenburen golvärme som står stilla på sommaren när jag inte eldar. Klinkern är ganska kall på vår- och höstkanten innan sommarvärmen slår till riktigt.
 
Tack för era svar.
Om jag nu lägger elvärmeslingor hur mycket extra bygger det på höjden?
 
Det beror lite på förutsättningarna, men antagligen tre millimeter.
 
Självklart ska du ha golvvärme. Går du i renoveringstankar? gör ett överslag på hur mycket hela renoveringen kommer att kosta totalt och titta sen på kostnaden för värmegolvet.Den blir försvinnande liten.
Lägg inte in självbegränsande kabel och inte comfortvärme matta. Räkna med att spackla in kabeln och att du ska ha ca 5mm spackel ovan själva kabeln.Vanlig storlek på kabel är ca 6-7mm. Håller du undan 12mm för värmegolvet är du alltså hemma.
 
Är det träbjäklag så ska du ha minst 15 mm spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.