J
Hej!

Jag försöker att förstå och sätta mig in i kostnaderna som kommer runt omkring att bygga ett hus. Jag har gjort en tidig kalkyl där jag överslagsräknat lite utifrån priser jag hittat på nätet. Men jag vet ju inte om det stämmer eller om det går att tex göra vissa moment själv och hur det kan påverka priset.

Tomten jag hittat ligger 600-650 m från närmaste hus. Där finns kommunalt vatten/avlopp/el. Sträckan mellan befintlig bebyggelse och tomten är en åker, det finns ett traktorspår som går fram till tomten. Tomten är också en gammal åker. Marken är platt men sluttar mycket svagt mot havet.

Ser det här rimligt ut? Priserna för anslutning av el/vatten/avlopp känns riktigt tuffa. Är det verkligen så dyrt? Det är lite nedslående måste jag säga.

Jag ska ju ändå bygga väg, kan man inte gräva ner v/a/el samtidigt då? Vad av det får man göra själv - eller måste det grävas av fackman?

Tacksam för insikter, råd och pepp.

Hus
hus Honka 25000kr/m2
2,500,000.00 kr
grund betongplatta ink vattenburen värme 100m2 150kr/m
150,000.00 kr
Totalt 2,650,000.00 kr

Tomt
Tomt 1hk (Lantbruksfastighet)
1,000,000.00 kr
Avstyckning
65,000.00 kr
Totalt: 1,065,000.00 kr

Vatten/Avlopp
Anslutningsavgift 200,000.00 kr
schaktning 650m 1000kr/m 650,000.00 kr
rör 100kr/m 650,000.00 kr
Totalt: 1,500,000.00 kr

El
fasadmätarskåp 5,000.00 kr
nedgrävning av skyddsrör 650m 600kr/m 390,000.00 kr
skyddsrör 50kr/m 32,500.00 kr
anslutningsavgift 0-200 m 30,000.00 kr
anslutningsavgift 200-400m 102,800.00 kr
Totalt: 560,300.00 kr

Väg
Enkel "Skogsbilväg" 200kr/m 120,000.00 kr

Totalt 5,895,300.00 kr

 
Iom att du ska dra väg, vatten och el så långt så blir det ju en stor kostnad.. man borde absolut kunna schakta för vatten och el samtidigt som man bygger vägen men när det gäller läggning av skyddsrör för el vill åtminstone Vattenfall att det görs av behörig installatör. Gissar att det är liknande med andra nätägare. Och om du ska komma undan med 200kr/m för vägen lär den ju byggas av nån lokal bonde eller liknande, som knappast är behörig. Men förbereda för läggning borde de åtminstone kunna göra.
Vad tänker du för underlag på vägen? 200kr/m känns lite snålt där kanske men beror ju på vilken standard man tänkt. Den måste ju klara att ta in kranbil m.m när huset levereras. Går den över en åker blir väl schaktningen enkel men underlaget kanske är lerigt så det krävs en del bergkross för att det ska bli bra.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Jag försöker att förstå och sätta mig in i kostnaderna som kommer runt omkring att bygga ett hus. Jag har gjort en tidig kalkyl där jag överslagsräknat lite utifrån priser jag hittat på nätet. Men jag vet ju inte om det stämmer eller om det går att tex göra vissa moment själv och hur det kan påverka priset.

Tomten jag hittat ligger 600-650 m från närmaste hus. Där finns kommunalt vatten/avlopp/el. Sträckan mellan befintlig bebyggelse och tomten är en åker, det finns ett traktorspår som går fram till tomten. Tomten är också en gammal åker. Marken är platt men sluttar mycket svagt mot havet.

Ser det här rimligt ut? Priserna för anslutning av el/vatten/avlopp känns riktigt tuffa. Är det verkligen så dyrt? Det är lite nedslående måste jag säga.

Jag ska ju ändå bygga väg, kan man inte gräva ner v/a/el samtidigt då? Vad av det får man göra själv - eller måste det grävas av fackman?

Tacksam för insikter, råd och pepp.

Hus
hus Honka 25000kr/m2
2,500,000.00 kr
grund betongplatta ink vattenburen värme 100m2 150kr/m
150,000.00 kr
Totalt 2,650,000.00 kr

Tomt
Tomt 1hk (Lantbruksfastighet)
1,000,000.00 kr
Avstyckning
65,000.00 kr
Totalt: 1,065,000.00 kr

Vatten/Avlopp
Anslutningsavgift 200,000.00 kr
schaktning 650m 1000kr/m 650,000.00 kr
rör 100kr/m 650,000.00 kr
Totalt: 1,500,000.00 kr

El
fasadmätarskåp 5,000.00 kr
nedgrävning av skyddsrör 650m 600kr/m 390,000.00 kr
skyddsrör 50kr/m 32,500.00 kr
anslutningsavgift 0-200 m 30,000.00 kr
anslutningsavgift 200-400m 102,800.00 kr
Totalt: 560,300.00 kr

Väg
Enkel "Skogsbilväg" 200kr/m 120,000.00 kr

Totalt 5,895,300.00 kr
Min snabba bedömning är att du räknat lågt på plattan.
Ang. elen så behöver inte du betala för grävning och skyddsrör. Anslutningsavgiften inkluderar detta. Så var det i alla fall för mig.
Ang. VA beror det lite på. Om det ligger inför deras område ingår det framdragning av rör till tomtgräns. Om inte, får du bekosta det själv men ska då ha betydligt billigare anslutningsavgift. I gengäld behöver du då själv ha en pumpbrunn för avloppet (ca 40 tkr).
Oavsett, så tycker jag nog att du räknat högt för VA.
Ang. att gräva ledningar och el i samband med att du gör vägen kan nog gå att lösa. Försök att ta reda på vilken entreprenadfirma nätägaren använder och kolla om de är beredda på en sidoentreprenad.
Men som sagt, kolla vad som ingår i anslutningsavgiften för el resp. VA.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Exakt hur långt från ditt blivande mätarskåp finns en elledning idag? Det är den sträckan fågelvägen som bestämmer anslutningsavgiften. Så var de när vi byggde 2019 med el från Eon.

Du kan ju tex ha ett markmätarskåp i kanten på din fastighet och sedan mata ditt hur därifrån. Mkt billigare att gräva på din tomt så att säga.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Exakt hur långt från ditt blivande mätarskåp finns en elledning idag? Det är den sträckan fågelvägen som bestämmer anslutningsavgiften. Så var de när vi byggde 2019 med el från Eon.

Du kan ju tex ha ett markmätarskåp i kanten på din fastighet och sedan mata ditt hur därifrån. Mkt billigare att gräva på din tomt så att säga.
Nästan rätt det du skriver. I alla fall i mitt fall.
Det är fågelvägen till den anslutningspunkt som elbolaget väljer. För mig blev det 60 m längre än till närmaste anslutningspunkt och därmed lite dyrare för mig. Dock säkert billigare för elbolaget…
 
Vi byggde nytt ute på landet för 5 år sedan med liknande förutsättningar som du har.

vattenfall hade då ett bryt/m på läggningen utav elen.. 0-200m hamnade på ca 40k.. över 200m.. då blev det meterpris istl.

i ditt fall så kanske det är billigare att borra egen vattenbrunn samt egen avloppsanläggning. Jag gav ca 100k för avlopp samt 40k för vattnet.
 
B Byggsnyggen skrev:
Nästan rätt det du skriver. I alla fall i mitt fall.
Det är fågelvägen till den anslutningspunkt som elbolaget väljer. För mig blev det 60 m längre än till närmaste anslutningspunkt och därmed lite dyrare för mig. Dock säkert billigare för elbolaget…
Kanske är så nu men när vi byggde nytt för ca 7 år sedan så var det fågelvägen från närmaste transformator som gällde. Har en kompis som byggde i närheten ungefär samtidigt och vi fick betala samma pris. Vi har ungefär lika långt fast åt var sitt håll (ca 250m) till transformatorn men hans anslutning tog de från ett markskåp 50 m från huset och jag fick ny kabel hela sträckan från transformatorn.
 
D dj_fluffy skrev:
i ditt fall så kanske det är billigare att borra egen vattenbrunn samt egen avloppsanläggning
Om det finns kommunalt VA i närheten är det inte så troligt att kommunen godkänner egen avloppsanläggning. Kommunalt vatten tror jag dock inte att dom kan tvinga på dig.
 
Här är den budget jag gjorde för mitt fritidshus, lösvirkeshus, som har året runt standard med kommunalt VA. Vissa poster blir ju helt annorlunda, t ex tomten, så dessa är bara att blunda för.
Elanslutning blir 70 tkr istället för 35. Plattan landar på strax över 200 tkr istället för 150. Tror nog att även siffran för VA är lite låg eftersom jag har lång väg till anslutningspunkt.
Däremot tror jag att jag istället kan sänka ÄTA till 10%.

En sak jag har glömt är återställningsarbeten. D v s ha dit en grävare ytterligare en gång för att snygga till, kanske köpa matjord o gårdsgrus m.m. Kan nog hamna på 50-75 tkr.


Budgettabell för byggkostnader av fritidshus med poster som tomtpåverkan, anslutningsavgifter och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Budgettabell för byggprojekt av fritidshus med poster som markarbete, byggnadsmaterial och arbetskostnader. Totalt 2 447 500 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohnAnchor skrev:
El
fasadmätarskåp 5,000.00 kr
nedgrävning av skyddsrör 650m 600kr/m 390,000.00 kr
skyddsrör 50kr/m 32,500.00 kr
anslutningsavgift 0-200 m 30,000.00 kr
anslutningsavgift 200-400m 102,800.00 kr
Totalt: 560,300.00 kr
Jag är ganska säker på att kabel och eventuella skyddsrör ingår i anslutningsavgiften hela vägen fram till ditt mätarskåp så de där 650 m skyddsrör kan du nog stryka. Ta kontakt med nätbolaget och be om en offert så får du reda på det.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
S Surly skrev:
Kanske är så nu men när vi byggde nytt för ca 7 år sedan så var det fågelvägen från närmaste transformator som gällde. Har en kompis som byggde i närheten ungefär samtidigt och vi fick betala samma pris. Vi har ungefär lika långt fast åt var sitt håll (ca 250m) till transformatorn men hans anslutning tog de från ett markskåp 50 m från huset och jag fick ny kabel hela sträckan från transformatorn.
För mig var det samma pris 0-200 meter. Därutöver kostar det per meter.
 
Gjuta platta kostar numera 2000kr per kvm, sen golvvärme på det 120k så räkna med 320k för en 100 kvm stor platta.

Byggväg kostar 55k för 30m.

Elkablar är dyrt om du ska ha 32A tex för Golvslip klarar du dig på 16A så köp loss dom och två markskåp.

Avstyckning när det fanns bygglov kostade 75k och tog 11 månader.

Grundläggningen kan variera kraftigt men om du har någotsånär plant och kan spara deponi så räkna med 200k fram till singelbädd.

Enskilt avlopp kostar 165k.

Sen själva huset mellan 25k-40k per kvm beroende på hur mycket du gör själv samt materialval.

Alla priser inkl moms och Stockholmsområdet 2021.

Lycka till! :love:
 
  • Gilla
Marie-Helen
  • Laddar…
Ett tips är att inte snåla med byggvägen. Jag menar såklart inte asfalt men att hålla vettig bredd och bygga upp den ordentligt. Ett par problembyggen jag besökt har haft vägen som stor punkt. När byggena senare blivit pressade ekonomiskt - vilket till viss del kunnat härledas till just vägen - så har medlen att styra upp problemet varit svåra att få fram.

Så inte vet jag hur jag ska formulera rådet; bygg en vettig väg?
 
  • Gilla
Surly
  • Laddar…
TRJBerg
Under vatten/avlopp har du skrivit:
Rör 100kr/m 650000:-
Hur går du det till den summan? För 650 meter får jag det till 65000:-
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D dj_fluffy skrev:
Vi byggde nytt ute på landet för 5 år sedan med liknande förutsättningar som du har.

vattenfall hade då ett bryt/m på läggningen utav elen.. 0-200m hamnade på ca 40k.. över 200m.. då blev det meterpris istl.

i ditt fall så kanske det är billigare att borra egen vattenbrunn samt egen avloppsanläggning. Jag gav ca 100k för avlopp samt 40k för vattnet.
Hej! Du verkar ha kommit undan väldigt billigt med avlopp och vatten. Vad för typ, fabrikat, av avlopp installerade du. Klart priserna kan ha gått upp på fem år…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.