Hej, jag har en bostadsrätt 46kvm från 20-talet vars badrum senaste renoverades vid stambyte runt 1994. Det är plastmatta på golvet, vit 15x15 kakel på väggarna, duschdraperi, etc.

Problemet:
Plastmattan verkar ha börjat släppa lite vid duschen, dvs när man trampar på vissa ställen känns det som luft eller vatten under.

Ett litet hål bildades sedan 10cm från brunnen. Där kom det upp lite vatten när man trampade runt. Vi tejpade för så det åtminstone inte rinner ner vatten in i hålet när man duschar.

Dags att åtgärda!

Fixen:
Okej, borde vara enkelt att fixa, ta hit hantverkare med rätt behörigheter, riv loss matta, undersök ev fuktskada, byt sedan matta och brunn. Eller?

Tog hit tre olika byggare som fick kika och ge offert och alla påstår samma sak: man kan inte byta plastmattan och brunnen utan allt måste rivas. Allt!

Argument 1: Man måste bygga upp tätskikt runt golv och väggar.

Standardförlaget de alla verkar ha är klinkersgolv med golvvärme, nytt kakel på vägg, nytt tak med spots, duschdörrar i glas, handduksvärmare. Och man hamnar på en bit över 100tkr ink ROT. Och till det tillkommer handfat/toa/kranar/duschväggar etc! Så minst 130tkr.

Jag som egentligen bara behöver byta plastmatta! Har sett flera riktigt coola som liknar träplankor eller stengolv. Kostar nästan inget heller. Och behovet av golvvärme förvinner väl nästan? Visst är det stenmaterialet i klinkersgolven som i sig skapar behovet av golvväme? Jag har då aldrig frusit om fötterna i badrummet med plastmatta under alla år jag bott här.

Men håller argumentet, nog borde man kunna få REPARERA eller byta ut en trasig befintlig plastmatta i ett badrum som i övrigt funkar?

Argument 2: Renoveringen höjer värdet på min BR.
Absolut, fler vill säkert lägga bud om badrummet är från 2021 snarare än 1994! En modest renovering ökar säkert värdet jättemycket. Men en dyr lyxrenovering ökar nog inte värdet i motsvarande grad?

Argument 3: Det blir en underbar upplevelse att duscha och sitta på dass när det är fint renoverat.
Visst dras även jag in i tanken på ett fint lyxigt badrum! Vägghängd toastol etc. Men högst prio är att fixa problemet och att det blir praktiskt att använda, och det måste vara en bra investering.

Tacksam för era kommentarer och synpunkter!
 
Redigerat:
Ingen hantverkare kommer lämna några garantier på en lagad plastmatta. Det finns ingen anledning att leta efter någon med rätt behörighet att göra ett jobb som inte går att genomföra i enlighet med gällande regler.

Du har dessutom problemet med bostadsrättsföreningen. Om du hittar någon som fulfixar badrummet och det sedan blir en vattenskada så lär föreningen inte vara imponerad och du kan bli skyldig att betala alla åtgärder som föreningen normalt sett tar.

Det finns inget som säger att du måste ha klinkergolv osv om du är nöjd med plastmatta och standarden du har idag. Det måste finnas hantverkare som löser det. Sen så tror jag att du får tillbaka pengarna för din renovering. Det du beskriver är knappast en lyxrenovering, snarare gällande och förväntat standard 2021...
 
Claes Sörmland
Problemet är att du behöver ett fackmannamässigt utfört tätskikt om du läser din förenings stadgar. Och det går inte att få till fackmannamässigt utförande av tätskikt med delreparation av badrummets matta. Det som krånglar är anslutningen mellan tätskiktet bakom kaklet på väggen och en ny plastmattan.

Spekulanterna i Vasastan är nog inte så imponerade av 90-talssunk. Så vad gäller värdet på lägenheten så spelar det nog ingen större roll om du har renoverat eller inte med tanke på kostnaden för detta. Köparna brukar börja med att riva ut allt i alla fall särskilt om det rör sig om en stor 1:a eller liten 2:a.,
 
De har nog/kanske rätt. Det är problem att skarva tätskikt. mellan tätskiktet som sitter under kaklet på väggen, och plastmattan på golvet. Väggens tätskikt skall överlappa govets med 5 eller 10 cm (kommer inte ihåg siffran).

Skall man följa det så måste plastmattan först läggas på golvet och dras upp på väggen. Sedan ett tätskikt för kakel på väggen som överlappar plastmattan på väggen, och så på med kaklet. Byter man ut mattan, så går det inte att få till en godkänd skarv mellan tätskikten.

Sedan så bör man kanske även fundera på exakt varför du fått vatten under plastmattan.

Vanligt är att något är fel med anslutningen mellan mattan och golvbrunnen. Mattan går ned i brunnen, och är klämd mot insidan av brunnen med en klämring. Det r vanligt med olika typer av fel där.

MEN det kan även vara något fel på kakelväggen. Kakel är inte vattentätt, vatten tar sig naturligt igenom och skall stoppas av tätskiktet bakom kaklet. Det skall då sippra ut i underkanten av kaklet och rinna vidare på plastmattan mot golvbrunnen.

OM något är fel med tätskiktet, så vatten tar sig in bakom, så kommer det istället att ta sig in i väggen, och kappilärsugas mellan vägg och tätskikt, och ned mot golvet, där kommer det då att följa golvet under mettan mot brunnen.

Fixar du golvet, så kanske grundfelet finns kvar.
 
Claes Sörmland
Se ska sägas att i de här gamla husen som har fått ett badrum installerat långt efter att husen byggdes är det sällan fackmannamässiga utföranden vad gäller VVS och badrums tätskikt. Sitter själv i en styrelse för en BRF som äger sådana hus och man blir rätt pragmatisk när nästan allt alltid är fel och inte kan åtgärdas ordentligt utan enorma och orealistiska ombyggnader. Som styrelse lämnar man vanligen befintliga gamla badrum i fred tills den dag de orsakar skada genom att läcka, suckar och betalar för sin del av reparationen. När medlemmarna renoverar rejält så ser man till att det blir så bra som möjligt och att i alla fall badrummet efter vad som är möjligt utifrån förutsättningarna följer branschreglerna.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för bra svar från alla. Ska försöka kommentera allt.

Förra renoveringen gjordes gemensamt av föreningen i samband med stambyte på 90-talet, alla lägenheter fick samma lösning, så det är troligen utfört korrekt med regler som gällde på den tiden.

Enligt proffsen jag haft här är det vanligt att tätningen vid brunnet strular. Det är en poäng att det KAN vara fel även på kaklet. Attans.

En av offertgivarna sade att det är bra golv i den här typen av hus så risken för allvarliga vattenskador är liten. Det som möjligen är lite skadat kommer ändå att bilas bort i samband med byte av brunn. Det ser han när de börjar riva.

Jag vill inte ha en "fulfix" men tycker rimligen att det borde finnas ett regelrätt sätt (som brf och försäkringsbolag godkänner) att byta matta och brunn utan att behöva riva allt till stora kostnader.

En renovering för 80tkr höjer nog värdet ungefär lika mycket som en för det dubbla. Det finns många som bara vill flytta in i något som funkar i minst 10-20 år och som ser fräscht ut. Alla river inte allt.
 
R redo skrev:
Jag vill inte ha en "fulfix" men tycker rimligen att det borde finnas ett regelrätt sätt (som brf och försäkringsbolag godkänner) att byta matta och brunn utan att behöva riva allt till stora kostnader.
Tyvärr gör det inte det. Dessutom är väl tätskiktet antingen helt uttjänt eller precis på väg att bli det i ett 27 år gammalt badrum. Dvs det blir inte många kronor i ersättning i alla fall:

https://www.icaforsakring.se/tips-rad/hus-och-hem/sa-lang-livslangd-har-de-olika-delarna-i-ditt-hus/

Av de uppradade argumenten skulle jag dock endast tillskriva (1) någon giltighet. Ytterst tveksamt att värdet skulle höjas motsvarande kostnaden, om inte du gör en stor del av arbetet själv och värderar din tid till 0 kr. Att det är underbart är ett icke-argument.
 
När det gäller värdet av en badrumsrenovering. Så kan man ha många teorier. Men i ett högprisområde som Vasastan, kan man troligen räkna med att värdet går upp minst lika mycket som renoveringen kostar. OM man gör en bra renovering.
 
C
R redo skrev:
En av offertgivarna sade att det är bra golv i den här typen av hus så risken för allvarliga vattenskador är liten. Det som möjligen är lite skadat kommer ändå att bilas bort i samband med byte av brunn. Det ser han när de börjar riva.
Om det ligger vatten mellan mattan och golvet lär det krupit vidare ner i bjälklaget = det lär behöva torkas ut.
Säkert ingen allvarlig vattenskada - då hade väl grannen under klagat, men likväl en vattenskada som kräver mer djupgående åtgärder än att byta golvmattan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller värdet av en badrumsrenovering. Så kan man ha många teorier. Men i ett högprisområde som Vasastan, kan man troligen räkna med att värdet går upp minst lika mycket som renoveringen kostar. OM man gör en bra renovering.
Bor själv i Vasastan, flyttade för ett år sen. Vad har du för stöd för din teori? Som dataset betraktat varierar ju slutpriser en hel del. Att badrumsrenovering skulle vara en investering som man "troligen" kan räkna hem är ett i mina ögon starkt uttalande.

Det enda jag sett data på, för det är det enda jag letat efter, är hur belåningsgrad i förening påverkar slutpris. Detta var inför ett eventuellt "frivilligt kapitaltillskott" i min förra förening. Den studie, någon typ av exjobb har jag för mig (så tämligen otillförlitlig men verkade vara rimligt gedigen), visade att man inte ens gick break even på att sänka skulderna.

Jag tror vi aldrig kommer fram till svaret i denna fråga. Det finns rimligt folk med starka åsikter på båda sidor. Själv tycker jag nullhypotesen här bör vara att man inte får pengarna åter.
 
OK, om jag läser mellan raderna hamnar vi på att badrummet måste helrenoveras, och möjligen osäkert om värdet ökar. Så frågan är hur mycket pengar man ska lägga.

Går det att säga mellan tummen och pekfingret vad varje "lyx"-del kostar MER ink arbete?

plastmatta utan golvvärme VS klinkers med golvvärme
målade väggar VS kakelväggar
ny taklampa i befintligt tak som målas om VS nytt tak med spottar
golvstående toa VS vägghängande inkl fixtur och väggbygget runt den med kakel
 
BirgitS
Jag ger dig inga sådana prisuppskattningar men det finns trådar där folk har skrivit in vad de har betalat för sina badrum och det har varit avsevärd skillnad mellan klinker+kakel och våtrumsmatta+tapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.