H Harald Blåtumme skrev:
Verkningsgrad, med detta menar man rimligen avgiven värmeeffekt delat med tillförd elenergi och denna uppgår typiskt till mångfalt över 100% i fallet värmepumpar, vanligen i spannet 2 - 7 ggr tillförd elektrisk effekt avges i form av värme beroende på aktuell utetemperatur. Att man kyler ner uteluften ytterligare ligger givetvis utanför systemgränsen av intresse.
Nej, det benämns enligt praxis COP. Det är inte samma sak som verkningsgrad.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det benämns enligt praxis COP. Det är inte samma sak som verkningsgrad.
Ok... och hur definierar du verkningsgrad i detta fall på ett relevant sätt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Värmefaktor eller skenbar "verkningsgrad" vid - 25 är runt 2 har jag hört vid något test.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Värmefaktor eller skenbar "verkningsgrad" vid - 25 är runt 2 har jag hört vid något test.
Det låter rimligt på en modern LLVP, dvs när den drar 2 kW från elnätet levererar den 4 kW värmeeffekt i detta driftsläge.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Den fina grafen visar konstant effekt ner till -25, något som inte alls stämmer med siffrorna. Dessutom ökar ju effektbehovet när det är kallt.

Verkningsgraden kan aldrig vara över 100%. Den siffran jag har hört är 50%, men om den stämmer vet jag inte.
Du vet inget om värmepumpar heller.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du vet inget om värmepumpar heller.
Animerad karaktär i rymdmiljö med texten "It's a trap!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
BSOD och 5 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok... och hur definierar du verkningsgrad i detta fall på ett relevant sätt?
Verkningsgraden är förhållandet mellan förbrukad effekt och teoretisk effektbehov enligt Carnots sats.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Varför krångla till det med verkningsgrad? Värmefaktor (COP) är ju det alldagliga när det gäller värmepumpar.
Känns som du lägger ut ett bete för att någon ska nappa för de tror att det är just COP du menar, bara för att du sen ska få spela Allan..
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Från Wikipedia:

"Verkningsgrad är en dimensionslös storhet som betecknar förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system." "Verkningsgraden är i praktiken alltid mindre än 1 eftersom alla verkliga system har energiförluster i någon form."

Så vi har hamnat i Daniel 109:s expertområde, nämligen att hålla koll på enheter och storheter. Jag skulle inte bemöda mig att ens försöka argumentera emot då Daniel 109 i praktiken alltid har visat sig ha rätt.

När det gäller (s)COP tror jag alla inblandade förstår vad det innebär, så kan vi lämna det och fortsätta vara upprörda över det stundtals höga elpriset?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
K
Börjar snart bli lönt att tilläggsisolera vävstolen man bor i.
Har hittills fallit tillbaka på att det finns en BVP installerad och payofftiden är för lång. med 70,08 öre/kWh under Oktober och 90,08 öre/kWh i September känns det ju inte långt bort att man är nere på 1-siffrig payofftid.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Börjar snart bli lönt att tilläggsisolera vävstolen man bor i.
Har hittills fallit tillbaka på att det finns en BVP installerad och payofftiden är för lång. med 70,08 öre/kWh under Oktober och 90,08 öre/kWh i September känns det ju inte långt bort att man är nere på 1-siffrig payofftid.
Skulle inte komfortökningen kunna få dig att isolera även om det inte betalar sej direkt ekonomiskt?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du behöver uppdatera dig på området LLVP, det var väldigt många decennier sedan detta var sant. Givetvis beror det på vad du menar med "kallt" men -25 är ingenting för en modern LLVP, levererar fortsatt ordentligt med värme (tex 4 kW) med hög verkningsgrad.

Här har du ett exempel på modern LLVP och dito specifikationer: [länk]
Men problemet med deras broshyrer är ju att de inte anger hur mkt av elen som går via eltillskott resp. kompressor. Att de garanterar tex 4 kW vid -25 betyder ju inte att det är utan eltillskott.
Och oavsett, har varit runt en hel del på husvisningar denna sommar och det är genomgående att i husen från 70-talet med direktverkande el (och de var många), så har ägarna sat dit 1-2 LL-VP någon kamin kanske och sedan ansett sig nått en godtagbar ekonomi för uppvärmingen.
Men nästan allihop är ju rätt gamla, och i vart fall bara att se som grund-uppvärmning/kyla, när det knäpper till vintertid så skulle där behövts 1-2 värmepumpar till "men det är ju inte så ofta det blir så kallt, och vi brukar elda då också"
Alla vet ju att eldning i kamin inte är något man håller på med 24/7 normalt om man har arbeten att sköta, så givetvis blir det de gamla el-elementen som få rycka in.
Dessutom stör ju LL-vp en del så jag kan tänka mig att de kanske inte alltid får arbeta om nätterna heller.
Lite bättre är ju de som haft olje-panna tidigare och som iaf satsat på en rejäl Luft-vatten vp modell tvättmaskin i trädgården.
Men även där är det ju eltillskott som kan gå in, ibland utan ägarens vetskap pga underdimensionering eller usel installation mot tex för små radiatiorer vilket ger alldeles för höga temperaturer för att de fina siffrorna från broschyren ska bli verklighet.
 
K karlmb skrev:
Men problemet med deras broshyrer är ju att de inte anger hur mkt av elen som går via eltillskott resp. kompressor. Att de garanterar tex 4 kW vid -25 betyder ju inte att det är utan eltillskott.
Dessa värmepumpar har inte eltillskott.

[
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Norge t.o.m nettoimporterar, de säljer till UK (säkert dyrt) sen sparar de väl vatten i sina magasin, genom att köpa billigt från Sverige och t.o.m från Danmark och Tyskland, så kan de sen fortsätta att sälja dyrt från sin vattenkraft när det slutat blåsa.
Jodå, just nu exporterar Norge maximalt. Och får bättre betalt än vad de fått igår.
Men som sagt, Svenska magasin är kanske nästan fulla, och det har regnat hela veckan, så valet är kanske att sälja för låg ersättning eller att bara släppa vatten, öppna utskoven ... helt utan att tjäna något alls ...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
pjodden pjodden skrev:
Kärnkraft är inte heller det en hållbar lösning på sikt, möjligen som övergångslösning och då främst nya kärnenergilösningar som gen 4. Dock är väl inte dessa utvecklade än? Fördelen, som jag ser det, hade i så fall främst varit att lösa avfallsfrågan från nuvarande kärnkraft och en biprodukt hade varit energi.
Lite händer dock. Men tyvärr startar vi så sent, det tekniska borde varit löst nu, eller gärna för 20 år sedan,...
https://www.mynewsdesk.com/se/unipe...vecklingen-av-ny-kaernkraft-i-sverige-3073359
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.