Hej

Vi har en liten "plaskpool" som kom med vårat hus och vi vill ha denna kvar.
Det finns pump och reningsverk till denna.
Min fråga är, ska man låta reningsverket stå på hela tiden (dyrt) eller kör man bara det ibland eftersom vi kommer att klora?

tacksam för svar.

Micke
 
Det beror nog på vad det är för typ av reningsverk och pump. Vårt spabad t.ex. kör rening halva dygnet, två ggr sex timmar, men de pumparna är ju byggda för att gå så mycket. En enklare "plaskpump" kanske rasar om den går så mycket. En idé kan ju vara att sätta in en timer som kör pumpen ett par timmar och sedan vilar ett par timmar.

Poängen med att köra reningen mycket är att inte ge alger och annat skräp chans att komma igång utan man "stör" dem hela tiden och blandar runt kloret. Om pumpen inte går rätt mycket blir det nog konstig koncentration av långtidskloret. Eller ska ni bara snabbklorera ibland och inte köra långtids (kanske ingen bra idé).

Vad säger manualen om hur pumpen ska köras och hur många watt drar den egentligen? Kanske inte blir så jättedyrt att köra den i alla fall halva dygnet så att vattnet håller sig riktigt fräscht.
 
Ni som har en "småpool" ca 90 cm djup.
Hur låter ni er pump (rening) gå?
Hela tiden under sommaren eller med intervaller?

Tack på förhand Micke
 
en poolpump skall rena poolens vattenvolym 4-5 gånger per dygn för att få en fullgod rening.
 
Tack för hjälpen
 
Vi kör våran pump 24h.

vi har då en filter pump, o plast pool på 90 djup..

Vill dock byta då katterna gör hål på luft ringen hela tiden.
 
mickelingon skrev:
Ni som har en "småpool" ca 90 cm djup.
Hur låter ni er pump (rening) gå?
Hela tiden under sommaren eller med intervaller?

Tack på förhand Micke
Hej!

Vi har en plåtpool på 17 kubik vatten (1 meter hög), med ett sandfilter som har en liten pump på 5,5 kubik i timmen.

Vi kör pumpen i 6 timmar efter varje gång vi har badat, vilket fungerar mycket bra

/Kenneth
 
Cocco_Bill skrev:
Vi kör pumpen i 6 timmar efter varje gång vi har badat, vilket fungerar mycket bra
Du bør også köre pumpen om du ikke har badat, algene vet ikke om dette! Vannmengden minst 4 ganger igjennom filter i døgnet for at holde vannet fresh.
 
Bidda skrev:
Du bør også köre pumpen om du ikke har badat, algene vet ikke om dette! Vannmengden minst 4 ganger igjennom filter i døgnet for at holde vannet fresh.
Kunde inte låta bli att skratta åt kommentaren "Algene vet ikke om dette" :) Nej det är inte lätt för dem att veta att någon rört om i deras hem- Tack för dagens smil!
 
Milkshaken
Bidda har rätt, men o andra sidan om det badas dagligen så får ju inte algerna samma fäste som om poolen skulle vara oanvänd i några dagar.

Själv har jag en storpool, 8x4x1,5, har pump, filter, och solvärmen på hela tiden, mellan 2:a v Maj, till sept, i sept, går jag ned på bara cirkulation och chockklorerar, + att jag i Nov sen chockar en ggn till,,, (Konserverar) kör pumpen ca. 2 dagar till och sen stänger av för vintern.
 
sätt dit ett digitalur och sätt in villka cykler du vill ha beroende på pumpens effekt kontra vattenvolymen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.