T
Hej,
Det sitter ett fast monterat el-element i vårt badrum och det är kablen är klamrad på väggen och dragen i ett schakt ner till källarplan där det kommer ut från schaktet och är klamrat i taket.
Elektrikern vill ansluta elementet till en takdosadosa som matar ett 230V uttag i källaren (som ligger lämplig till) men jag trodde att elementet måste kopplas till separat säkring med endast elementet?
Alltså kan man ha eluttag och ett fast element på samma säkring (på olika våningsplan)?
Vill bara dubbelkolla för alla proffs är ju inte alltid proffs har jag lärt av mig den håra vägen...
 
Det finns inga egentliga förbud mot att blanda kraft(eluttag)/belysning med elvärme, däremot ”krävs” det att det är ett element för 230V.
Däremot så bör det undvikas.

Det är inte heller direkt enligt ”god elektrikersed” att blanda elvärme och kraft/belysning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
... element för 230V...
Oklar om jag fattar - är inte all enfas 230V?
I övrigt tackar jag mycket för ditt värdefulla inlägg.
Elektriktrikern bryter inga formella regler men god ordning är annorlunda!
tack
 
Det må vara upp till diskussion om element för 400 V är enfas eller tvåfas. Men det finns element för 400 V och ett sådant skall du inte koppla på samma grupp som ett vägguttag.

Jag blir inte riktigt klar över situationen. Sitter elementet där men är oanslutet eller skall matningen bytas ut? Jag håller med övriga. Det är bättre att ha olika grupper till värme och uttag. Men det är tillåtet att blanda.
 
T
A Avemo skrev:
.. Jag blir inte riktigt klar över situationen. Sitter elementet där men är oanslutet eller skall matningen bytas ut? ...
Ja elementet sitter där redan men det är inte anslutet av nån anledning.
Jag gissar det varit "fulkopplat" med stickpropp på EKK-kabeln men det är en gissning.

Då känner jag att ansluta elementet till kraftuttagets matarkabel i en separat dosa alternativt koppla på kraftuttagets interna plintar är inte bra men inte olagligt. så i detta fallet får jag nog leva med "OK but bad pracice"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.