Läste under hösten ett förslag på att öka ytan till 15 kvm för icke-bygglovspliktig friggebod, men hittar inte igen den infon. Är det någon som sitter på relevant kunskap om när detta eventuellt skulle gå igenom?

/alacs
 
Kopierat från Boverket

- Är det sant att man får bygga större ”friggebodar”?

- Förslaget om att man utan bygglov skall få bygga s.k. friggebodar på 15 kvm finns i PBL-utredningen "Får jag lov? Om planering och byggande" SOU 2005:77. Förslaget har varit ute på remiss och regeringen håller på att sammanställa remissvaren och arbeta fram ett förslag till lag (proposition). Det är osäkert när detta kommer, men en färdig lag kan förväntas träda i kraft tidigast någon gång 2008. Enligt nu gällande regler får en s.k. friggebod vara högst 10 kvm.
 
Tack Porky - letade på Boverket men måste varit blind :(

/alacs
 
Mikael_L
På nyheterna jag precis såg, sa dom vid års-skiftet...
Men om det fortfarande är ett förslag kan dom väl inte veta när det blir ??? :confused:
 
Undrar om man torskar hårt om man smygbygger en bod redan i sommar.......

15 kvm börjar ju iaf likna något, är det samma höjdregler som gäller? Troligtvis är det väl det.

En stuga på 15 kvm med sovloft kan man ju få till att bli ett riktigt litet fint gästhus med litet pentry och tv-hörna.

Alternativt "eget" boende för tonåringen. Fast så lat som han är så är det väl för jobbigt att inte ha toa och dusch där så friggeboden kommer bli ett under av compact living.
 
Räkna på 2-3 m2 för ett litet badrum och sen då ett "vardagsrum" på ca 11 samt sovloftet. Borde kunna bli en mysig liten stuga det
 
Jag är för kass på det här med avlopp och hur man lyckas med konststycket att få avloppet att rinna uppåt...Enda platsen på tomten är på baksidan och eftersom jag har ett soutteränghus på en brant tomt så måste jag få avloppet att rinna uppför med en sisådär 5 meter för att nå det kommunala nätet.

Troligtvis finns det väl någon pump eller?

Men en trevlig liten stuga skulle det kunna bli!
 
Cheesus skrev:
Undrar om man torskar hårt om man smygbygger en bod redan i sommar.......
Om någon granne klagar, så har de kommunala tjänstemännen och politikerna i byggnadsnämnden inget annat val än att läsa i lagen. Där står det fortfarande 10m2 och då måste tilltaget att bygga 15m2 beivras på lämpligt sätt. Om denna beivring kan likställas med "torskar hårt" vet jag inte, men räkna med åtminstone några tusenlappar i form av en avgift. Jag tror inte du behöver riva det hela eftersom en kommande lagändring är känd. (Du borde i sådana fall kunna överklaga och vinna tid tills den nya lagen träder i kraft).
 
Cheesus skrev:
Jag är för kass på det här med avlopp och hur man lyckas med konststycket att få avloppet att rinna uppåt...Enda platsen på tomten är på baksidan och eftersom jag har ett soutteränghus på en brant tomt så måste jag få avloppet att rinna uppför med en sisådär 5 meter för att nå det kommunala nätet.

Troligtvis finns det väl någon pump eller?

Men en trevlig liten stuga skulle det kunna bli!
Visst finns det pumpar. Gå in på t.ex. Rinkaby Rörs hemsida och sök på "avloppspump".
 
Mmm, vi har planerat att bygga en friggebod på semestern i år men nu vill man ju inte ha ynka 10 m2 utan 15 m2! Så frågan är om man ska våga chansa och bygga för stort för tidigt eller om vi ska stå ut med att ha gräsklippare, flismaskin, snyskyfflar, krukor mm mm i källaren till nästa sommar :-S
 
Sök bygglov så kan ni ju få den laglig redan i år :)
 
mats_o skrev:
Sök bygglov så kan ni ju få den laglig redan i år :)
Jo det är klart, fast det kostar ju en (liten) slant vilket känns ganska bortkastat så här ett halvår innan förändringen!
 
Enligt kompis, som suttit och lusläst EU-rätten inför eget bygge, visar det sig att man enligt EU-rätt kan bygga ut med 99% av befintlig byggarea utan bygglov. Har inte själv försökt läsa detta lagstycke, men det vore ju onekligen ganska intressant!

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.