Jag håller på att reparera en dörr där en del av träet har ruttnat. Det jag tagit bort är market blått i bilden, och ersättningsbiten den röda. När de sätts ihop blir det som det grönmarkerade på bilden.
Rotten wood marked in blue, replacement piece in red, and final fit indicated by green on a door repair project.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av en dörr med en ny träbit markerad rött som ska ersätta det ruttna området, markerat blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 1: Hur sätter man bäst ihop bitarna? Den blåa ytan är inte helt jämn, så ett material som fyller ut vore bra. Därför funderar jag om trälim är lämpligt - jag får intrycket att det fungerar bäst när det som sätts ihop har släta ytor. Jag har ett fogmedel som heter Tec 7 - kan man använda det? Eller är det bättre med ett renodlat lim, som epoxylim?

Fråga 2: Vilka delar ska man olja in? Jag antar att om man oljar in alla delar innan man limmar dem så kommer limmet inte att fästa. Räcker det med att olja in det efter att man limmat ihop det?
 
S
Använd bättre material till lagningen. Det ser ut som du använt någon limfog som antagligen inte är limmas fukttåligt lim.

Det är bättre om tar bort mer material så lagningen blir enklare att passa in. Eftersom du har sparat material I botten är det okej att du gör skarven rak och lagningsbiten rektangulär.

Limma med vitlim (pvac) för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
Är det en gammal limfog som öppnat sig? Träet ser mörkt ut längst ner. Jag tror att ytorna bör vara både släta och rena oavsett lim. Måste du fylla hålrum går det att använda epoxi med något utfyllnadsmedel i. Men det är bättre att få till passformen ordentligt. Och då fungerar pvac bra.
 
  • Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
Polyuretanlim är både vattentåligt och fyllande.
Lim på ena sidan och lite vatten på den andra sidan.
Jo ena sidan ska vara fuktig så limmet skummar.
Kräver högt presstryck.
Och plana ytor är alltid bra.

Protte
 
  • Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
S
prototypen prototypen skrev:
Polyuretanlim är både vattentåligt och fyllande.
Lim på ena sidan och lite vatten på den andra sidan.
Jo ena sidan ska vara fuktig så limmet skummar.
Kräver högt presstryck.
Och plana ytor är alltid bra.

Protte
Polyuretanlim kräver perfekt passform. Blir ingen styrka när det skummar.
 
A Avemo skrev:
Är det en gammal limfog som öppnat sig? Träet ser mörkt ut längst ner. Jag tror att ytorna bör vara både släta och rena oavsett lim. Måste du fylla hålrum går det att använda epoxi med något utfyllnadsmedel i. Men det är bättre att få till passformen ordentligt. Och då fungerar pvac bra.
A Avemo skrev:
Är det en gammal limfog som öppnat sig?
Nej, det är bara att materialet börjat murkna.

A Avemo skrev:
Men det är bättre att få till passformen ordentligt. Och då fungerar pvac bra.
Ja, det låter rimligt. Frågan är hur man får till en bra passform? Det är ju svårt att komma åt när man ska gröpa ur, och eftersom det är en del av en dörr är den rätt otymplig att hantera.
 
N Niklas Rudemo skrev:
Frågan är hur man får till en bra passform?
Som sinuslinus skriver är det lättare att passa in det om du tar bort lite mer trä så att lagningsbiten blir rektangulär. Det underlättar att få en slät yta om du har en cirkelsåg. Men om du inte har det så går det att dra raka linjer på sidorna nära kanten och sedan hyvla och raspa ner till dem. Sedan kan du avsluta mer att slipa ytan slät med grovt slippapper på en hård kloss.
 
  • Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Använd bättre material till lagningen. Det ser ut som du använt någon limfog som antagligen inte är limmas fukttåligt lim.
Det låter rimligt. Så länge det är en solid (dvs inte sammansatt) bit - spelar träslaget någon roll?

S sinuslinus skrev:
Det är bättre om tar bort mer material så lagningen blir enklare att passa in. Eftersom du har sparat material I botten är det okej att du gör skarven rak och lagningsbiten rektangulär.
OK

S sinuslinus skrev:
Limma med vitlim (pvac) för utomhusbruk.
OK
 
A Avemo skrev:
Som sinuslinus skriver är det lättare att passa in det om du tar bort lite mer trä så att lagningsbiten blir rektangulär. Det underlättar att få en slät yta om du har en cirkelsåg. Men om du inte har det så går det att dra raka linjer på sidorna nära kanten och sedan hyvla och raspa ner till dem. Sedan kan du avsluta mer att slipa ytan slät med grovt slippapper på en hård kloss.
Tack!
 
@findus42 Du har ju limmat en del bitar.
 
  • Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
Fick leta lite i bildarkivet. Om jag har möjlighet att förbereda mig så brukar jag använda mall och handöverfräs. Det har hänt att det är olämpligt att använda maskin. Typ kontor med datorer som mår dåligt av trädamm. Det går fortfarande att använda mall. Kanske inte för att få ytterkanten rätt utan för att få botten slät och rak genom att kunna använda grundhyvel i mallen.
Som de skrivit tidigare är bra limytor som passar bättre än att fylla ojämna ytor med lim eller fog. Kan inte svara på om det är yrkesmässigt skrock eller om det faktiskt är sämre att att spackla upp halvmissar med plastpudding istället för att ha perfekt inpassade trälagningar. Erfarenhetsmässigt via gamla lagade dörrar som jag sett håller en spackellagning av en hålbild. Håller det så håller det. Kan tänka mig att det är enklare att måla in trä så att det får samma utseende som träet runtomkring. Epoxy tenderar att bli väl dött och blankt. Uppenbarligen så är skillnaden tillräckligt stor för att byggare skall betala sådana som mig för att laga innan de släpper målarna på dörrarna.

Har massor med gamla mallar. Letar upp en som jag tror skall fungera.
Trähantverk med användning av mall och handöverfräs, där en gammal dörrkarm hålls i skruvstäd under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det har från en annan dörr med andra lagningar. Uppgiften var att laga hålbilder för att hela dörren skulle gå att ådringsmåla. Har använt björkplyfa istället för massivträ. Det är en gammal dörr som inte förväntas röra sig alls. Skillnaden i svällning längs och tvärs fibrerna har då mindre betydelse än att en tunn lagning öven en låskista inte kan spricka.
Platsbyggda trälagningar på en gammal dörr med synliga ljusa lagade områden vid låset och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övermålad kan ingen se skillnaden ändå. Mekaniskt är plyfan bättre på alla sätt jag kan komma på. Kan finnas något jag förbisett men troligen inget väsentligt. Finsk björkplywood är alltid wbp-limmad och saknar i princip helt tendenser till svällning i kanter eller sprickbildning på ytor. Föredrar den framför furuplyfa trots att björk teoretiskt skall vara mer rötkänsligt än andra träslag. Har en obehandlad 9mm bit ute som legat sedan 2012 som landgång. Är fortfarande 9mm. Börjar visa tecken på att ge upp i kanterna men snart tio år i alla väder året runt är inponerande.

Angående polyuretanlim så finns det snabbtorkande sådant. Har testat och det hugger snabbt. Men jag vet inte hur bra det är långsiktigt utomhus. Har skänkt en flaska till en skeppshantverkare men inte fått rapport ännu. Hoppas få veta om det är bra någon gång i framtiden.
Flaska med Soudal Pro 45P polyuretanlim, vattenbeständigt, snabbtorkande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.