Hej hej!

Snart dags för renovering av badrummet och installation av tvättmaskin. Har börjat klura lite på hur avloppet ska lösas. Tvättmaskinen (kombinerad tork och tvätt) ska placeras under bänken till tvättstället. Kan jag koppla på tvättmaskins-avloppet till avloppet från tvättstället, eller ska jag dra ett rör fram till badkarsbrunnen? (badkar och tvättmaskin hamnar på vars en sida av rummet) Enklast möjliga lösning är att föredra.

/Maria
 
Jag hade faktiskt tänkt att göra precis som du.
Koppa in tvätt maskinen på "diskmaskins" uttaget på avloppsröret till diskbänken.
På min tvättmaskin är slangen bara lite grövre men jag vet inte om den spola väldigt mycke mera vatten
 
Sätt ett vattenlås på väggen bakom maskinen som du sedan ansluter till avloppet för handfatet.
 
Man tackar! Så enkelt det kan vara
 
Och vattenlåset kan vara en U formad del av avloppsröret.

Prototypen
 
Smet inom bauhaus idag för att se vad de har för utbud av vattenlås. Killen jag frågade om hjälp hade aldrig hört talas om ett vattenlås att sätta på väggen, men han tyckte jag kunde montera en vanlig tvättmaskinsansluntning till handfatets avlopp ovanför handfatets vattenlås. Men jag har för mig att jag har läst någonstans att det inte var tillåtet. Har jag helt fel eller går det bra att göra så?
 
varför skall man ha dubbla vattenlås?
eller menar ni att man går in före tvättställets vattenlås? isåfall förstår jag.
 
ja, killen på bauhaus tyckte jag kunde använda tvättställets vattenlås, men kopplar jag på röret efter vattenlåset så måste jag ju ha ett separat till tvättmaskinen
 
man brukar väl bara hänga slangen somm ett u. Fast det kanske inte finns plats till det?
 
se bara till att slangen först går upp över maskinen och sen ner till tvättställets vattenlås.detta gör man för att maskinen inte ska tömma sig under ett program.
vattenlåsen till väggen bakom brukar komma i ett kit men tratt,rör golvvattenlås för dimension 50mm .vattenlås och väggfästen.bauhaus är skit gå in på en välsorterad vvs-butik.eller där du köpte maskinen.de har kanske dessa grejerna.
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Gör du en avstickare mellan tvättställets vattenlås och genomföringen i golvet måste du ha ett vattenlås till tvättmaskinen. Jag har inte riktigt samma lösning utan gjorde två anslutningar i golvet när jag renoverde i tvättstugan men principen är densamma. Jag har modellen med tratt, vattenlås och rör till avloppet vilket sitter monterat på väggen bakom tvättmaskinen.
 
Tror jag börjar få kläm på hur jag ska göra nu. Verkar vara betydligt enklare än jag först trodde. Blor alltid lite nervös inför det som är nytt...
Men rörmokarn kommer inom imorgon och kollar på stammar och lite annat pyssel så då kan han nog ge lite tips där med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.