Är du orolig, skicka på analys. Om du inte orkar göra det så gå vidare i livet, förstår mig inte på alla trådar där man är livrädd för asbest men tar inga prover !?! Det går inte att veta på andra sätt (så vida det inte är eternitplattor typ).
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Är du orolig, skicka på analys. Om du inte orkar göra det så gå vidare i livet, förstår mig inte på alla trådar där man är livrädd för asbest men tar inga prover !?! Det går inte att veta på andra sätt (så vida det inte är eternitplattor typ).
I vårt fall så har sanering redan gjorts. Det jag undrar är om det finns kvar asbest, se bild ovan, för att se om vi behöver återkalla för ytterligare sanering. Dessutom är min fråga om det var exponerad asbest innan sanering påbörjades, är det så har vi levt med asbest ett bra tag. DU behöver inte hjälpa mig, men det här är ett forum för frågor där vänliga själar hjälper andra. Men jag föreslår att du inte tittar in i och läser trådar då de allt som oftast innehåller frågor.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
BirgitS
Asbest är farligt för att fibrerna är så små att de är svävande i luften under lång tid så att man andas in dem.

Tillägg:
Det är bara när man bearbetar materialet som innehåller asbest som det frigörs några asbestfibrer. De lossnar inte av sig själva.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
I vårt fall så har sanering redan gjorts. Det jag undrar är om det finns kvar asbest, se bild ovan, för att se om vi behöver återkalla för ytterligare sanering. Dessutom är min fråga om det var exponerad asbest innan sanering påbörjades, är det så har vi levt med asbest ett bra tag. DU behöver inte hjälpa mig, men det här är ett forum för frågor där vänliga själar hjälper andra. Men jag föreslår att du inte tittar in i och läser trådar då de allt som oftast innehåller frågor.
om sanering är gjort är ju läget lugnt. Och ja, om dom har rivit runt i isoleringen och OM det är asbest (den frågan är obesvarad hittills) så har det spridits fibrer fram till din sanering. Om ni var i miljön då så kan ni blivit exponerade. Men 1, det går inte att göra något åt det nu, 2: baserat på bilderna så är det så lite eventuella mängder så det gör varken av eller till.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
P
Hej, dessvärre var det asbest vilket innebär att hantverkarna rivit bort isolering och asbest utan sanering (sanering skedde i efterhand) och utan någon som helst avskärmning eller inplastning, i ett rum där vi vistas större delen av tiden..
 
Det är inget du behöver oroa dig för. En så liten exponering innebär ingen fara.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Är du orolig, skicka på analys. Om du inte orkar göra det så gå vidare i livet, förstår mig inte på alla trådar där man är livrädd för asbest men tar inga prover !?! Det går inte att veta på andra sätt (så vida det inte är eternitplattor typ).
Kan va ensam om att tänka såhär men jag hade inte vela skära ut en bit av eller bearbeta ett material som kan vara asbesthaltigt.
 
Vågar man inte ens skicka ett prov då har man problem.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 4 till
  • Laddar…
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Kan va ensam om att tänka såhär men jag hade inte vela skära ut en bit av eller bearbeta ett material som kan vara asbesthaltigt.
Jösses,det är inte botox du handskas med.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Kan va ensam om att tänka såhär men jag hade inte vela skära ut en bit av eller bearbeta ett material som kan vara asbesthaltigt.
innebär det då att du aldrig kör bil, går på gatan, käkar rött köt, super super vaccinerad, luftrenare etc etc. För risken du utsätter dig för är liten jämför med massa andra risken vi dagligen utsätter oss för.

bästa sättet för att motverka rädsla är att läsa på. Jag gjorde det och känner mig inte lika nojig längre. Ta reda på hur många som dött efter asbest blev förbjudet som inte hade väldigt kraftig exponering medans det inte vet förbjudet ergo hur stor chansen är att du dör av låg exponering. Då får du en uppskattning av risken du är rädd för.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vågar man inte ens skicka ett prov då har man problem.
Stefan N Stefan N skrev:
Vågar man inte ens skicka ett prov då har man problem.
Här har ni lite att läsa om ni vill:


Absolut, jag har problem. Jag är ganska så extremt rädd för asbest. Jag har hittat en bild på ett golv som ser extremt likt ut mitt köksgolv där det stod att det fanns asbest i plastmattan. Kan även notera att det är skadat och på flera ställen.

Samt har jag tejpat på ett fönstekitt för att sedan några veckor eller månander senare dra/rycka bort det. Kan ha tejpat om det flera gånger till och med men är lite osäker. Varför är mindre intressant tror jag men kan besvara om någon undrar. (Vet bara att det kan finnas i fönsterkitt och att huset är från 1962 om jag minns rätt)

Det kanske är jättekul att läsa och kanske till och med låter ironiskt. Tror är ganska grovt nere i någon slags asbest-ocd.

Tillbaka till det jag skrev, du eller ni får gärna förklara varför man inte behöver vara orolig alls för att riva lite i ett möjligt asbesthaltigt material. Det jag tänkte på är att, även om man inte river eller bearbetar det så mycket tror jag fortfarande att asbestfibrer (som vad jag läst och minns är osynliga, iallafall dem små)
Att sprida runt asbestfibrer i sitt hus låter inte så trevligt i sig tycker jag men sen att man kan få lungsjukdomar av väldigt små doser av. Har nog även sett folk eller företag som skriver att det inte finns någon säker dos av asbestdamm alls. Vet absolut att alla inte håller med om det som jag säger och skriver.

Många säger även att man måste RIVA eller BEARBETA asbesthaltigt material för att det ska bli farligt men det som egentligen måste hända är att asbestfibrer eller asbesthaltigt damm måste frigöras vilket jag tror är lättare att göra än vad många andra tror. Tänker t.ex. på att om man har en ventilationstrumma av eternit som har legat på en vind och möjligtvis gått igenom andra rum eller liknade så har väl den kunna utsatts för vibrationer då och då sedan t.ex. 1974 och jag litar inte riktigt på att inte någon av dem vibrationerna har frigjort asbesthaltigt damm.

Kommentera gärna synpunkter, och önskar att bli förlåten för tiden det kan ha tagit för att läsa allt.
 
  • Gilla
Anette Andersson4 och 1 till
  • Laddar…
DenGubbenGickInte DenGubbenGickInte skrev:
Här har ni lite att läsa om ni vill:


Absolut, jag har problem. Jag är ganska så extremt rädd för asbest. Jag har hittat en bild på ett golv som ser extremt likt ut mitt köksgolv där det stod att det fanns asbest i plastmattan. Kan även notera att det är skadat och på flera ställen.

Samt har jag tejpat på ett fönstekitt för att sedan några veckor eller månander senare dra/rycka bort det. Kan ha tejpat om det flera gånger till och med men är lite osäker. Varför är mindre intressant tror jag men kan besvara om någon undrar. (Vet bara att det kan finnas i fönsterkitt och att huset är från 1962 om jag minns rätt)

Det kanske är jättekul att läsa och kanske till och med låter ironiskt. Tror är ganska grovt nere i någon slags asbest-ocd.

Tillbaka till det jag skrev, du eller ni får gärna förklara varför man inte behöver vara orolig alls för att riva lite i ett möjligt asbesthaltigt material. Det jag tänkte på är att, även om man inte river eller bearbetar det så mycket tror jag fortfarande att asbestfibrer (som vad jag läst och minns är osynliga, iallafall dem små)
Att sprida runt asbestfibrer i sitt hus låter inte så trevligt i sig tycker jag men sen att man kan få lungsjukdomar av väldigt små doser av. Har nog även sett folk eller företag som skriver att det inte finns någon säker dos av asbestdamm alls. Vet absolut att alla inte håller med om det som jag säger och skriver.

Många säger även att man måste RIVA eller BEARBETA asbesthaltigt material för att det ska bli farligt men det som egentligen måste hända är att asbestfibrer eller asbesthaltigt damm måste frigöras vilket jag tror är lättare att göra än vad många andra tror. Tänker t.ex. på att om man har en ventilationstrumma av eternit som har legat på en vind och möjligtvis gått igenom andra rum eller liknade så har väl den kunna utsatts för vibrationer då och då sedan t.ex. 1974 och jag litar inte riktigt på att inte någon av dem vibrationerna har frigjort asbesthaltigt damm.

Kommentera gärna synpunkter, och önskar att bli förlåten för tiden det kan ha tagit för att läsa allt.
Ja, tyvärr har du fått för mycket felaktig information online eller liknande. Försök slappna av. Ta en ventilkanal av eternit som exempel, det frigörs inget asbest om den bara finns. Det måste borras eller sågas i kanalen….
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Det frigörs givetvis några mer fiber om du stryker över en asbesthaltig yta, men det är så oerhört liten ytterligare mängd fiber, jämfört med de fiber som finns helt naturligt i luften. Och det bidrar framförallt helt försumbart till din totala exponering för asbest genom livet.

Det finns visserligen en "sanning" som sprids på nätet som dessutom (troligen) är sann. Det räcker med en enstaka fiber för att du skall få cancer. Jo men här kommer sannolikhet in. Ett ord som kommit i vanära av Tage Danielsons berömda monolog.

Men här är det intressnt med sannolikhet, För visst, du kan bli sjuk av en enstaka fiber, men sannolikheten för att det skall ske, är så liten, så även om du utsätter varenda människa som levt på jorden sedan Neandertalarna för varsin extra fiber asbest, så kommer du ändå inte att hitta någon enda som blir sjuk av det.

Om du gör samma sak med att såga i en eternitkanal, dvs. låt varje människa som någonsin har levat på jorden såga i en eternitkanal, utan skyddsutrurstning. Då kommer du troligen att hitta någon eller några som blir sjuka av det. Dvs. även en enstaka stor exponering, som att du råkar riva en asbesthaltig matta, ger i praktiken ingen risk. Bara du inte gör det ofta. Så det är något man bör undvika, för du vet inte hur många gånger i livet du kan råka ut för en sådan "engångsexponering". Så se till att "engångs" blir så sällan som möjligt.

De som har drabbats hårt av asbest, det är arbetare i eternitfabriker som stått och bearbetat eternit med sågning, borning fräsning osv. Helt utan någon skyddsutrustning 8h om dagen i åratal. Men det är ju en oändligt mycket högre exponering än vad du som "gör det självare" någonsin kan komma upp i oavsett hur oförsiktig du är. Men som sagt man skall ha respekt för asbest, och skydda sig där det går.
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte och 3 till
  • Laddar…
Jag orkar inte leta upp informationen igen, men det finns i någon annan av alla 43541235123 asbesttrådar på forumet.

Sedan asbest blev förbjudet så har 2 personer i sverige dött av vad man tror är asbestrelaterade sjukdommar hos personer som inte exponerats kraftigt. 1 av dessa personerna hade aldrig vistats i en miljö med asbest, så där visste man inte riktigt vad som hänt. Så summerat så verkar det som att en person har dött sedan typ 74 p.g.a. inte extrem exponering mot asbest.

Allt är ju farligt i stora doser; Vatten, mat, sol, träning bla bla..
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag orkar inte leta upp informationen igen, men det finns i någon annan av alla 43541235123 asbesttrådar på forumet.

Sedan asbest blev förbjudet så har 2 personer i sverige dött av vad man tror är asbestrelaterade sjukdommar hos personer som inte exponerats kraftigt. 1 av dessa personerna hade aldrig vistats i en miljö med asbest, så där visste man inte riktigt vad som hänt. Så summerat så verkar det som att en person har dött sedan typ 74 p.g.a. inte extrem exponering mot asbest.

Allt är ju farligt i stora doser; Vatten, mat, sol, träning bla bla..
Fast som med allting annat så har väl vi duktiga svenskar nollvision på allt? Styr vi upp allt nog mycket så kommer ingen att behöva dö, kosta vad det kosta vill.....;)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.